døde fisker

Fant idag døde fisker i akvariumet mitt. kunne ikke identifisere årsaken på fiskene.fiskene er sverddragere..men ser på di som lever at flere har tydelige hvite farge/ptikker på halefinnen. ser ut som di sliter med og puste. di har ikke matlyst....for to dager siden skruddejeg opp tempen i akvarie mitt for at det var litt litn temperatur...har nå 26 grader..
er det noen som vet ha det gjelder??
Hvite prikker på halen høres ut som paraitter, hvitprikk.

Men jeg er ganske overbevist om at disse alene ikke allerede nå har kverket fisk. Det er nok andre ting som er inne i bildet, som kanskje også har trigget sykdom.

Har du målt nitritt? Det at fiskene puster tungt, er ofte ett tegn på nettopp dette.
Om du ikke kan måle nitritt selv; ta ett vannbytte på 50% straks.
Les mer om hvordan du kurerer denne parasitten, i sykdomsartikkelen som er tilgjengelig i artikkelsamlinga vår
har målt nitritene og ser ganske bra ut...ph er og bra på ca 7.5
Om nitritt ikke eksiterer, er det noe annet som får fiskene til å puste såpass raskt. Jeg har vondt for å forstå at det skal være ett lett angrep av parasitten som gjør dette, og som har tatt livet av fisk.

Du har ikke vært uheldig å brukt noe såpeinfisert i karet\ til vannbytte?
Greier du å ta bilder av de syke fiskene?
har ikke brukt noe såperelaterte produkter....har heller ikke kamera...det ser ut som bare sverddragerene er angrepet...mallene,plecoene og ansistrus og skjørtetetraene ser fin ut...kan du gi meg en snarvei til sykdomslenken??
har netopp tatt ny nitrit test og den er på ca 2-3mg/l
Den nitritten er nok grunnen til at fiskene både er syke, og at noen har daua.... Frem med bøtta, bytt 50% umiddelbart. Bytt deretter 35% daglig til ting er under kontroll.

Kutt også ut all fôring av fiskene i 3-4 dager.

Her er lenke til artikkelen.
jeg mener da ikke det er nå stor nitrit ansamling..men jeg ser jo at de holder seg for det meste på overflaten sverddragerne men alle andre fisker lever normalt i vannet...jeg har hvitprikk medisin..
2 - 3 mg/l er for mye nitrit.
bare hør på frank du
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap