Sliten Hypancistrus zebra hann

Den ene hannen min har hatt egg/yngel/damebesøk kontinuerlig i tre måneder.

Han begynner å bli ganske tynn med utviskede striper langs sidene. Han ser også litt rødlig ut.

Det er ganske tydelig at han har brukt endel av seg selv. Er det fare for at han fortsetter med lek og barnepass til han stryker med eller vil han ta til fornuft og ta bedre vare på seg selv i perioder?

Det er finfint med yngel, men vil nødig miste hannen.
Har en hypancistrus Monte Dourado som ville holder på på samme måten. Han ligger konstant i hule med yngel og jeg kan se at han begynner å tape vekt. Vurderer strekt å flytte han ut av karret slik at han får en sjanse til å hente seg inn.

Har forsøkt å flytte på hulen han, men det hadde ingen effekt. Tok to uker så var han på an igjen.

Trangen til å føre genene vidre er sterkere enn trangen til å overleve. Jeg ville ha flyttet karen over i et annet kar for å hente seg inn.

Kan det være problem å få han tilbake til ivrig lek hvis man skiller han fra hunnene?

Hvis ikke ville han nok hatt godt av en husfar- ferie ja.
Stakkars.
Sliten Hypancistrus zebra hann
Du har vel flere hanner , så om du tar den ut blir jo ene av de subdominante hannene dine til alfha å forsetter deretter med yngel pleie vil eg tro om den blir godtatt av damene dine, mens sjefen er på ferie.
Hørt om andre også som lar dem ta en pause etter lang tid med yngelpleie

Mvh.
Laffen
Hei Laffen

Driver og fanger zebrayngel til deg nå med agnede brusflasker. Fangte 4st i dag, men tre av dem var for små. Det kommer jeg tilbake til om noen dager. Laffen og jeg skal bytte fisk til våre fremtidige avlsgrupper

Vil ikke ta ut hannen enda, men vil vurdere tilstanden når nåværende kull slipper ut av hula. Mulig jeg lar ham gå i en 73 liter med småzebraer et par måneder.

Jeg har en annen hann som sannsynligvis vil ta over rollen i hovedkarret. Han er 1cm lengre og begynner å bli skikkelig tykk
Å la hannen få lit fri er nok ikke dumt. Et par uker med god fòring kan gjøre underverker. Jeg tror ikke det vil gjøre så mye med gruppe strukturen. Når han kommer tilbake vil ting bli normalisert igjen.

Trangen til å føre genene vidre, kan ofte være så sterk at de ofrer sitt eget liv for det.

E
En pause er bra
Mine erfaringer er at når en Hypancistrus først leker så skal det mye til før de stopper.

Hvis du ser at din hann blir tynnere og slapp så bør du la ham få en pause. Hvis ikke så tror jeg den holder på til den dør/sulter.
Den starter nok med lek raskt etter en oppforings periode.

Syns det er rart at den blir tynn etter så kort tid.
Jeg har en gruppe som har holdt på med lek i ca 4 år. Alfa hannen har omtrent lagt på et kull i månden. Den er stor og feit.
Jeg stoppet mine for 4-5 månder siden, slik at de ikke skulle slitte seg ut.
Men de skal på død og liv formere seg. Fant 30 yngel i akvarie de har gått i hvile perioden. Men uansett er det mindre en normalt.

Jeg forer mine gaske mye slik at jeg er sikker på at de får nok mat. Muligens du kan endre forings rutinene?

Mener å ha lest at du har dem i elvebredde akvarie ditt. Utrolig pent forresten! Noe av det peneste jeg har sett!
Jeg har selv prøvd med min leksgruppe i 300 liter. Det fungerte ikke. Det ble en for stor bunnflate for yngelen til å finne nok mat. Muligens det er slik for de voksne hannene som ligger i hullen med egg/yngel.

mvh
Frode

Fiskene mine vasser i mat, så det er ikke mer å hente der.

Den aktuelle hannen var ikke akkurat tykk i utgangspunktet. Tipper det er derfor den blir skral på et så tidlig tidspunkt. Har en hann som er atskillig tykkere som sikkert kommer til å overta. Må evt lage en litt større hule

Etterhvert kommer jeg til å sette alle zebraene over i flere 150-200 litre med sentral sump og dryppfilter og bruke 312litern til Tanganyika, men det blir ikke før utpå høsten eller sensommeren.

Den tynne hannen kan jeg la gå sammen med yngel i en 73liter når han slipper neste kull ut av hula om 14 dager.

Takk for gode råd
Inaktiv bruker
Visst du nå skal "bytte" hann, kan ikke det være et godt tidspunkt å prøve å få de til å godta den fotohula du bygde?
Johan
Visst du nå skal "bytte" hann, kan ikke det være et godt tidspunkt å prøve å få de til å godta den fotohula du bygde?

Pælma den. Den var for trang tror jeg.
Håvard Støre Andresen
Pælma den. Den var for trang tror jeg.

Mener å huske du snakket om å lage en ny en, eller er den planen lagt på hylla? Hadde jo vært moro å prøvd en gang til, tenk på de bildene det kan bli! *gliz*
Snuffeline
Hadde jo vært moro å prøvd en gang til, tenk på de bildene det kan bli! *gliz*

Sant nok. Må prioritere. Har for tiden litt mange jern i ilden. Det blir ikke i nærmeste fremtid.
Heisann laffen
Har du noen l maller for salg zebra
Mvh Thomas Jacobsen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap