Endelig fikk jeg guppy yngel også!

Jippiiii.... endelig fikk jeg Guppy yngel også
Det kom 18stk på selveste morsdagen, så i dag er de 2uker gamle
Nå begynner Platyen min å bli rund også, så da er det å smøre seg med tålmodighet igjenn og glede seg.

Et spørsmål: når begynner Guppy yngelen å få farge?
Ut fra egen, riktignok meget kort, erfaring begynner yngelet å få fargeantydninger/mørke flekker på haleroten etter ca. 5 uker. Det har i alle fall våre. "Våre" vil si to av tre kull. Det første kom til verden medio desember (talte 25 på det meste, 14 overlevde), det neste ble født medio januar!! (omtrent samme tall) og noen av de har akkurat begynt å få litt fargetegninger/skygger. Nå - midt i februar kom det også noen unger, men det tror jeg var fra den andre hunnen vår. Det var ikke så mange, kun 2-3 som lever pt.

De er supersøte. Men det blir jo fort så mange!! Hva/hvordan tenker du å løse problemet med overbefolkning etter hvert?
Hvis du får for mange yngel, kan du spørre i en dyrebutikk om de vil ha guppyer! Men da må du sikkert ha de til de blir store...
Mine guppyunger har begynt å få farger nå, og de er 3 uker gamle.
Ja, vi leverte 8 hanner her forleden. I den butikken tar de relativt små fisk, men jeg vet om andre som krever at fisken nesten er utvokst.

Uansett - hvor hunnen får flere kull på en parring, og det i tillegg er hanner i akvariet og sønnen parrer seg med moren osv. ..og de føder ca. hver 4. uke!! Da blir det mange turer til butikken!!

Tror vi må gå for et akvarie til - et for hanner og et for hunner?!?
Hehe, jeg oppdaget igår at "ynglene" mine hadde fått en baby! Hehe, kanskje de ikke er yngel lenger? :P
Tusen takk for svar

Løsningen min på overbefolkning og innavl er at jeg skiller hunnene og hannene, jeg har flere akvarier
Jeg tror dette med fargeutviklingen på yngelen kommer litt an på hvilke farger og mønstere de voksne guppyene har. Noen farge- eller mønstervarianter utvikles kanskje senere eller tidligere enn andre?

Jeg har en bestand med ensfargede mørkeblå guppyhanner og/eller lyse-mellomblå og blåsvarte guppyhunner. De ynglene som plopper ut av disse, har farge allerede dagen etter at de er født.... Etter en uke er fargen enda sterkere, og det er ganske tydelig fra starten av hvem som er hanner og hvem som er hunner. Hannene får nemlig blåfarge på hele kroppen, mens hunnene bare har blåfarge på halen og halerota.
Mine guppy-yngler fikk farge etter bare 5-6 dager. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fosli
Reklame for plussmedlemskap