Tarmparasitter i akvariet?

Har de siste ukene hatt dødsfall på to Platyer i "storakvariet" mitt, den ene ble avlivet og den andre døde av seg selv, dessverre.(Tror den har blitt spist litt på da jeg fant den).
Har ikke sett noen ytre tegn til sykdom annet enn litt slimete avføring i blant, noe jeg håpet kunne være pga. overspising og alt for mye animalsk fòr. (Platyer kan være temmelig grådige "på matfatet")
Ellers har de blitt mere apatiske, vil helst være for seg selv, og den siste tiden har de heller ikke fått i seg noe særlig mat,men spyttet den ut igjen.

Hadde også i det første akvariet litt av det samme problemet med to Platyer, men de som har dødd no har aldri gått der. Derimot har jeg andre fisk, bl.a. glassmaller, SAE, og en Praktbotia som kommer fra dette akvariet, men de har aldri vist tegn på noe sykdom.

De andre fiskene i akvariet virker veldig friske bortsett fra at jeg har observert litt slimete avføring hos Scalarehannen og en av de resterende Platyene. Er nå litt bekymret for at det kan være tarmparasitter i akvariet. Platyene og Scalarne er kanskje de som er mest utsatt for stress i akvariet, Platyene blir stadig jaget av 2 stadig eggleggende Scalarer og Scalarene er stresset av å hele tiden passe egg og yngel.

Tenkte jeg kanskje burde bestille Prazipro og Dewormer fra Rocky Mountain`s, men burde jeg også behandle med Metronidazole?
Er veldig skeptisk til dette da det er et ganske bredspekteret? antibiotikum
og jeg ganske bekymret for resistensutvikling. Men dosen er kanskje så liten at det ikke gjør så mye? Tenker også litt på oss som oppholder oss i samme rom.....
Har også 2 yngelkar med Platyyngel og Scalareyngel som er født der, og Platyyngelen som også bodde der første måneden, jeg må vel også behandle de, selv om jeg ikke har tatt vann derifra på en god stund?
De virker foreløpig frisk.

Meget takknemlig for råd.
Har en hatt tarmparasitter, har nok alle det. Jeg ville nok kjørt en dewormerkur, denne skal være tilstrekkelig.
Prazi tror jeg ikke du har behov for, men du kan jo kjøpe denne samtidig (mener at begge samlet kommer under mva og tullgrensa (vet jeg skrev tull, men mener også tull))
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap