Høyt nitrittnivå etter 1. dag, nå også høy No3 (side 2)

Frank Angell
Det høres helt klart ut som du har fått vannkjemien til å stemme, Harald :) Må forresten skryte av deg, det er få som får begrepene på plass så fort som du har gjort!

Det kan kanskje skyldes min bakgrunn fra Naturfaglinja tilbake på midten av 70-tallet, min iboende nysgjerrighet og min elsk for bruksanvisninger. Har lest meg bra opp både via bøker/brosjyrer og på dette og andre nettsteder.
Dette med nysgjerrigheten er vel det værste for meg nå; Hva i alle dager har skjedd i mitt kar siden utviklingen er så stikk i strid med "manualen"?
Det nest værste er utålmodigheten som alle "skårunger" lider av. Siden nitrogensyklusen tydeligvis har kommet så raskt i gang blir utålmodigheten kanskje det værste å takle etter hvert, nei forresten allerede NÅ mens jeg sitter her og skriver: Vil et vannbytte nå bidra til å etablere et stabilt miljø raskere?????

Forresten, kona, som forøvrig tok initiativ til akvarieanskaffelsen (til min store glede), påstår at jeg allerede holder på å utvikle gjeller
Etter litt googling (fishless cycling spike) for å finne tilbake et dokument jeg har lest tidligere,
og som viste utviklingen av de forkjellige nitrogenforbindelsene grafisk, fant jeg denne.
Her vises det at fisken "respirerer" amoniakk (forresten god akvarist-etikk i artikkelen).
Fant også denne brosjyren (pdf dokument).
Ble nysgjerrig og søkte på "fish respiration ammonia" og fant
"A Fish Farmer's Guide to Understanding Water Quality ", skrevet av
LaDon Swann, Department of Animal Sciences
IIlinois-Indiana Sea Grant Program
Purdue University

Her står det faktisk at ferskvannsfisk skiller ut amoniakk gjennom gjellene (sammen med salter).
Tar denne artikkelen for "god fisk" så nå tror jeg jaggu ekspeditøren ikke var helt på jordet.

Har kjøpt amoniakk-test i dag og ser med spenning fram til å teste i kveld.
Et eller annet produserer amoniakk i karet mitt, men i følge denne
[URL=http://hagen-us.custhelp.com/cgi-bin/hagen_us.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=332&p_created=1158005799&p_sid=3L49Qwvi&p_accessibility=0&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PWRmbHQmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTI1OCZwX3Byb2RzPTEmcF9jYXRzPSAmcF9wdj0xLjEmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1]FAQ-en[/URL]
bør jeg ikke være i stand til å måle dette når/hvis det er nok Nitrosomonas tilstede.
Uansett grei test å ha til senere (hobby-penger er ikke som andre penger).
Mat for Mons, eller rettere: Nitrosomonas
Gjorde ett 50% vannskifte i går kveld også.

Måler i kveld:
PH=7,5
NO2=1
NO3=25
NH3=5

Det er altså nok mat (NH3) for Nitrosomonas, ble nysgjerrig på dette da jeg ikke vet hva som er amoniakk-kilden her, noen få korn fór kan da umulig bruke så lang tid på å bli brutt ned?
Equilibrium, men på feil nivå
Hvirker som det er en form for balanse i karet, men på et ugunstig nivå for fisk. Målingene viser jevnt:
NH3: 5
NO2: 2
NO3: mellom 12,5 og 25

Rett etter (1-2 timer) 50% vannbytter er verdiene det halve, for deretter å gå tilbake til verdiene over.

Byttet 50% vann og rengjorde vegger og blader på de store plantene for tråd-alger i dag søndag (dvs, nå er det blitt i går), og verdiene var sent søndag kveld tilbake på det samme.

Spent på når denne "stillingskrigen" blir avgjort...
Forsøk å unngå all tilførsel av ting som vil gi ammoniakk til karet. Dette da ammnoiakk i vannet skal stanse formeringen av nitrobacter.
Ser at det er blitt en meget stygg skriveleif i mitt forrige innlegg: NO2 og NO3 er byttet om!

Moderator: har du mulighet til å rette opp?

Har også lest dette at for mye amoniakk hindrer Nitrobacter i å vokse (I Hagens FAQ som jeg lenket til lenger opp i tråden).

For meg ser det ut til at alle ingredienser er tilstede i suppa:

Mikrorganismer/bakteriere produserer amoniakk ved nebrytning av et eller annet organisk materiale (har ikke fisk med dårlig ånde ennå).
Nitrosomonas produserer nitritt
Nitrobakter produserer nitrat.

Alt dette er målbart og ser som sagt ut til å ha stabilisert seg, selv etter vannskifter. Venter med spenning på dagen da amoniakk ikke kan måles (selv om det fremdeles produseres), da har Nitrosomonas "hatt seg" lenge nok slik at de spiser like fort som amoniakk dannes, deretter må jeg vel vente på at Nitrobacter klarer det samme i forhold til nitritt. Deretter blir det opp til meg og plantene og holde nitraten nede...

Gleder meg til å få satt inn noen algespisere, bl.a. SAE. Trådalger og algesuppe er ikke noe vakkert syn, derfor vannskiftet og rengjøringen i går!

Harald Krystad
Ser at det er blitt en meget stygg skriveleif i mitt forrige innlegg: [B]NO2 og NO3 er byttet om[/B]! Moderator: har du mulighet til å rette opp?

Takk
Sånn ja, nå henger det litt mere på greip
100% (nesten) vannbytte
Siden karet mitt ikke er er som alle andre kar (både NH2, NO2 og NO3 tilstede i et "likevektssystem"), bestemte jeg meg for å gjøre noe mer drastisk (etter diskusjon med ansatt i Oslos største akvariebutikk).
Målte først vannverdiene da vi kom hjem:
NH3=5
NO2=2(+)
NO3=25
Foretok fullt vannbytte, grov ned i grusen i et hjørne for å komme så lavt som mulig. Tømming og fylling ferdig på 20-25 minutter ved hjelp av Phyton "No spill clean and fill".
Tok samtidig ut lavasteinene da de hadde et geleaktig belegg + en snegle. Sjekket rota: fast og fin. Sjekket knollene på de store plantene: faste og fine, fjernet skadede blader.
Måling rett etter byttet (1/2 time) :
NH3=0
NO2=0,05
NO3=0

Nydelig å se akvariet med klart og frisk vann igjen!

Ny måling 3 timer senere (midnatt):
NH3=0,5
NO2=0,5
NO3=12,5

På vei tilbake til det uforklarlig Equilibrium?

Har forresten skrapt og kokt steinene. Lagt dem i vann i bøtter og vil teste vannet der i morgen.
No3 fra 0 til 12,5 på tre timer, med så lite nedbrytbart??? Mystifistisk, er vel passende å si....
Frank Angell
No3 fra 0 til 12,5 på tre timer, med så lite nedbrytbart??? Mystifistisk, er vel passende å si....

Og enda være skal det bli...
I morges var vediene:
NH3=1
NO2=2
NO3=25

Har med 2 vannprøver (før vannbytte og i dag morges) som skal testes hos denne store akvariebutikken på Økern (Tidligere Bjølsen Zoo/Akvarium), visstnok Norges største (fram til torsdag da Tropehagen på Alnabru åpner).

Kommer tilbake med oppdatering i kveld.
Ser jeg en (positiv) trend?
Måling nå i kveld:

NH3=0,5
NO2=2
NO3=50

Altså amoniakk på vei ned, nitritten på maks avlesbart og nitrat på vei opp. Er jeg i ferd med å passere nitritt-toppen? (håpe håpe).

Bjølsen Akvarium bekreftet mine målinger i prøvene jeg hadde med.

Ingen utslag i bøttene hvor de nå kokte steinene ligger.

Putter steinene tilbake i karet, rasjonerer med lyset for å holde algene stangen og krysser fingrene for at jeg snart kan lese av stadig svakere rosa-toner, i stedet for knall rødt, på nitritt-testen.

Amoniakk-kilden er fremdeles ikke avslørt. Kan det ha vært et eller annet ifb. med den oppblomstringen av tåke/melk i vannet som jeg så forrige søndag (dag 1). Lignet på det jeg har sett av beskrivelser om infusorier. Er ikke sikker på om dette var infusorier, men hvis det var det, hva tok knekken på dem etter et døgn og vil de i så fall bli nedbrutt til amoniakk, alt som dør blir vel det?
"Bånner bakken!"
I morges ble det målt:

NH3=0,5
NO2=2++
NO3=100++

++ betyr at maks på testenes fargeskala ikke viser like sterk farge som pøvene.

Åpnet en annen tråd, Finnes det vanntester som kan vise hvor høye NO2 verdiene EGENTLIG er?, for å få litt tips.

På grunnlag av svar der måler jeg i kveld:
NO2=8 (minst)
NO3=100

Positivt at (den avlesbare) amoniakken er på vei ned, men hva har produsert denne i første omgang?

Frode (Dyrego Triaden), hvis du leser dette: Chinchilla-sanda er friskmeldt! Kan du forresten sjekke med leverandøren av Elos Terra Zero om de kan skaffe en varedeklarasjon eller datablad, denne gjødningen er snart det eneste som gjenstår å mistenke.
No 3 er nok kanske feil pga de andre. Er ikke sikker på om testene kan skille eller om no2 også slår ut som no3

Skylte du den bunnlagsnæringen før bruk?. Det skal visst være fy-fy med noen av de.
Kjetil L
No 3 er nok kanske feil pga de andre. Er ikke sikker på om testene kan skille eller om no2 også slår ut som no3 Skylte du den bunnlagsnæringen før bruk?. Det skal visst være fy-fy med noen av de.

Dråpetestene er helt spesifikke for både for NH3/4, NO2 og NO3, de "smitter" ikke over på hverandre, men det er jo en sammenheng (nitrifikasjonssyklusen).

Bunnlagsnæringen kom i små poser og ble ikke skylt, innholdet bestod av brun "tørket jord" og harpiks-kuler.

Ellers hyggelig å se at noen "stikker innom" tråden
pm
hei harald!
sjekk pm på nettakvariet...
frode
Amoniakken er borte!
Verdier i morges:
NH3=0
NO2=8
NO3=100

NO2/3 sjekket etter utvanning til 25%

Nå er det bare å vente på at NO2 faller og så: LØP OG KJØP!

Når det gjelder kilden for amoniakk og for dens sak skyld, Nitrosomonas og Nitrobacter, tror jeg det faktisk må ha vært lava-steinene. De ble grundig vasket før ilegging, men noe mose/lav var det jo igjen. Så porøse og knudrete som lavasteiner er kan de vel meget godt ha fungert som svamp for nitrogen-bakterier som igjen levde på nedbrytning av organisk materiale som levde på steinene??

Angrer nå veldig på at jeg ikke testet steinene i eget vann før jeg tok stor-rengjøring og kokte dem.
Lavasteinene er definnitivt bakterievennlige, faktisk får man knust lavastein som filtermasse til utvendige filtre.

At verdiene nå er på vei ned, er på tide

PS: Elos TerraZero er det lite info om på produsentens side, men det lille som er beskrevet finner du her

Forresten; har du brukt chinchillasand i karet du også? Flott sand, har brukt denne selv noen måneder
Frank Angell
Forresten; har du brukt chinchillasand i karet du også? Flott sand, har brukt denne selv noen måneder ;)

Ja det er chinchillasand, behagelig farge som står til grusen vår synes jeg.

Forøvrig kan det rapporteres følgende måleresultater i kveld:
NH3=0
NO2=6
NO3=70
Altså alt på vei i riktig retning!!!!!!!!!!!
Med denne farten (NO2 har falt fra 8 til 6 iløpet av dagen) så blir det kanskje noen få algespisende fisk allerede på lørdag
Harald Krystad
Med denne farten (NO2 har falt fra 8 til 6 iløpet av dagen) så blir det kanskje noen få algespisende fisk allerede på lørdag :-)

NO2 falt fra 4 til 1 i løpet av natt til lørdag. Siden dette gikk i slik ekspressfart tok vi sjangsen på å kjøpe noen få fisk og introduserte dem etter et 50% vannbytte lørdag kveld. Nå, 01:15 Søndag morgen viser NO2 0,3 mg/l med 5 ottoer og 2 palettciklider i karet.
Konklusjon på denne tråden:
"Lavastein" (type lace mix fra leverandøren Imazo) med mose/lav fungerer som en kick-start for akvariet, godt alternativ til "filter-gugge".
Legger ved noen bilder.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap