Høyt nitrittnivå etter 1. dag, nå også høy No3 (side 3)

Flott at det går veien Mener at jeg leste i en annen tråd, at fiskene hev seg til med hulekos med en gang Er jo morsomt det.

De steinene du nevner; gidder du å poste ett bilde der disse kommer tydelig frem?
Frank Angell
De steinene du nevner; gidder du å poste ett bilde der disse kommer tydelig frem?

Her kommer vel både stein og fisk tydeligere frem.
Kjempefornøyd med at dette "gikk vegen" så raskt.
Vannverdiene i kveld:
PH=7,5
GH=3
KH=3
NH3=0
NO2=0,3
NO3
Det skjedde noe rart med editeringen i forrige innlegg så jeg fortsetter her...
NO3 mindre enn 12,5

GH og KH er det samme som i kranvannet. Tidligere målte jeg både 4 og 5 så det er tydelig at vannverket endrer sin mix her, så jeg bør følge med disse verdiene oftere også..
Om du har brukt den motsatte av >, slettes resten av tekst av en eller annen grunn... Holger er orientert om dette, så jeg antar at dette er fixet om ikke alt for lenge (vel å merke at det er mulig å fixe, hva vet jeg om slikt :p)
hei harald!
moro at karet ditt endelig er oppe å går med fisk... syntes karet har blitt utrolig fint...
Jaja da skal hvertfall jeg kjøpe meg noen lava steiner av samme type når jeg skal starte opp kar i sommer
Må si denne tråden var lærerik egentlig
Frank Angell
Om du har brukt den motsatte av >, slettes resten av tekst av en eller annen grunn...

Var nok mindre enn tegnet ja, trodde en stund på dataspøkelser før jeg skjønte tegninga (har 30 års fartstid i IT bransjen)
Jobber forresten Holger også med det editor-fenomenet man ser når man svarer i denne tråden?

FJ
moro at karet ditt endelig er oppe å går med fisk... syntes karet har blitt utrolig fint...

Takk (enig)! Vi snakkes.

Fredrik84
Jaja da skal hvertfall jeg kjøpe meg noen lava steiner av samme type når jeg skal starte opp kar i sommer :D Må si denne tråden var lærerik egentlig :)

Dette har vært skikkelig lærerikt (og spennende) for meg også.
Det ser altså ut til at denne type stein, med mose/lav, kan fungere som kickstart i ett nystartet kar. Av samme grunn må det advares mot å putte disse steinene oppi et allerede kjørende kar uten å både høytrykkspyle og koke dem, en skikkelig nitrittbombe kan ellers bli resultatet.
Hehe jeg liker ikke å ha lavasteiner i mine kar så det går bra for min del

Jeg skal bare bruke de for kickstarten sin del og etter det så lagrer jeg de til neste gang jeg skal starte et kar.

Men jeg lurer på om dette også kan overføres til at man legger lavasteiner i en stor balje med vann og så kobler man en uinnkjørt pumpe til.
Vil det da kanskje fungere som en slags snarvei til å bygge opp bakteriekulturen man vil ha i pumpen?
Det ville jo isåfall vært perfekt om man er i krise etter at pumpen har tatt kvelden og man trenger en ny en fort som pokker
En suksess
Tenkte jeg skulle gi en oppdatering på hvordan det har gått med "Mysteriet".
Vannverdimessig har det vært helt stabilt, målingene i kveld er representativt for hele uka:
NH3=0
NO2=0
NO3 mindre enn 12,5
PH=7,5
GH=3,5
KH=2,5
Der hvor det har vært litt mer spenning er blant fiskene. Som dere kan se av videoen i profilen min kom palettene i lek med en gang, mens ottoene spiste og spiste uten å la seg forstyrre. Siden det var så mye alger kjøpte jeg etter hvert inn flere ottoer, et par "miniputter" døde ved frakt, men resten spiser og vokser. Siden vannet var stabilt og med tanke på at palettene ikke skulle ta hele karet som sitt revir, fant vi ut at vi måtte sette inn flere fisk ganske raskt.
Har kjøpt inn 20 kardinaltetra (i 2 omganger), og så et dverggurami par. Desverre viste det seg an hunnen var syk ved ankomst, gikk rett bak en plante og gjemte seg der uten å ta til seg føde. Så oppblåst ut. Fant til slutt ut at hun hadde bukvannsott og avlivet henne nå i kveld. I mellomtiden har vi også annskaffet en dvreggurami hann til og et sommerfugl ciklide par.
Våre bekymringer når det gjaldt eiendomsretten til karet var berettiget: selv om palettene ennå ikke har rotet seg til egglegning, "terroriserte" de hele karet, i hvert fall på bunnen. Samtidig jaget sommerfuglhannen sommerfuglhunnen slik at hu flyktet til øvre vannlag. Der ble hun jaget av guramiene, spesielt den ene, denne jaget også den andre guramien. I det hele tatt, krigerske tilstander.
Vi fant ut at det måtte en ominnredning til. Vi flyttet den ene lavasteinen (den som palettene ikke har brukt som hule) over på den andre siden av rota og flyttet rota fra venstre til midt i karet, selv om den da skjuler mye av den fine sanda i midten. Resultatet ble at palettene flyttet "beite"-området sitt over dit hvor den ene lavasteinen ble flyttet, lengst fra hula. Flyttet steinen tilbake, delvis oppå hulen og delvis oppå rota. Satte inn 3 liljeplanter på venstre side i karet i overgangen mellom sand og grus, og palettenes jaging stopper nå ved disse plantene. Alt ble mye mer harmonisk!
Tok et 50% vannbytte pga av oppvirvlet sand og slam ved planting. Ved påfylling sank temperaturen i karet fra nesten 26 til litt over 24, og hva skjer: jo sommerfuglene har plutselig blitt venner og begynner med synkronsvømming (lek på gang?) Samtidig har palettene roet seg betraktelig når det gjelder territoriehevding. De forsvarer nå bare nærområdet, i alle fall i løpet av den timen jeg satt og betraktet skuespillet i karet etter vannskiftet.

Jeg ser fram til mange spennende stunder med min nyfunnede hobby, jeg har faktisk nesten ikke sett TV siden karet ble kjøpt, selv i innkjøringsperioden uten fisk. Det var jo så mye å sette seg inn i og lære! En annen positiv bieffekt er at vi har senket romtemperaturen med 2 -3 grader for å holde akvariet passe varmt (25-26 grader) når belysninge står på. Riktignok får vi varme fra et fjernvarmeanlegg, men alle monner drar, energibruken til pumpe og lys er nok innspart tror jeg
Flott at det går så bra som det gjør, Harald

Dette at sommerfuglene heiv seg til med å synkronsvømme, henger trolig sammen med at tempen i karet ble redusert en del i forbindelse med vannbytte. Dette kan da oppfattes av fiskene som regntid, noe som igjen setter hormonene i brann
Pass bare på at tempen ikke faller stort mer enn den gjorde her, da kan de få litt problemer med å tilvenne seg denne.
Frank Angell
Pass bare på at tempen ikke faller stort mer enn den gjorde her, da kan de få litt problemer med å tilvenne seg denne.

Det skal jeg passe på. Har egentlig god kontroll på tempen på inn-vannet, har merket meg stillingen på krana for ca 25 grader. Har et digitalt termometer i toppen av pumpa og fyller vann via denne. Bommet et par millimeter på kraninstillingen, men da jeg så at tempen var litt lav gikk det et liten f i meg, hadde nemlig lest om at et vannskifte med lett temperaturfall kunne trigge lek. Tanken var at de i hvert skulle bli bedre venner, og det funket. De har fortsatt med de gode tonene i dag så jeg får vel skaffe litt sand og en flat stein borte i hjørnet hvor de liker seg best.
Palettene har blitt merkbart mer "siviliserte" etter at det ble litt mer befolkning i karet. Nå "sjauer" de (mest hun) ut grus fra hulen som de har lagd seg og jager kun de som er alfor nærgående. Fasinerende!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap