- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Engelska elvegrus
Engelska elvegrus
Noen som har bilder av akvarium med denne sanden??
Er usikker om jeg vil beholde denne sanden, jeg fikk den med et akvarium jeg fikk og er usikker..
Har bare hatt i vann, å satt på pumpen.
Vil det være ett problem å skifte sand når jeg har vann i, nei??
Hvordan er denne grusen, vil plater trives i den?
Mvh Cassandra
Er usikker om jeg vil beholde denne sanden, jeg fikk den med et akvarium jeg fikk og er usikker..
Har bare hatt i vann, å satt på pumpen.
Vil det være ett problem å skifte sand når jeg har vann i, nei??
Hvordan er denne grusen, vil plater trives i den?
Mvh Cassandra
Postet 27.02.07 kl 14:59
Engelsk elvegrus er vel den mest solgte grusen.
Den er rund og funker derfor med feks corydoras (selv om fin sand nok er det ultimate)
Planter liker ofte litt grovere underlag, da får røttene mest luft og de kan klore seg fast.
Jeg har en forkjærlighet for fin sand, men har hatt engelsk elvegrus og likte denne.
Det er ikke noe problem å bytte underlag selv om du har vann i akvariet.
Postet 27.02.07 kl 15:04
Postet 27.02.07 kl 15:12
Postet 27.02.07 kl 15:15
Postet 27.02.07 kl 15:26
5-7mm er jo små bauta-er :p Denne er nok mektig grov, med tanke på at plantene skal få festet røttene. Men du kan bruke finere bunnlag under disse steinene, slik at de får klort seg fast (det går å ha grov oppå fin, men ikke motsatt).
Når det gjelder fisk, er denne definnitivt ikke egnet til gravende fisk, ikke uten maskinførerbevis i alle fall.
Men du verden, denne er nok meget lett å holde ren, det meste av dritt faller vel frivillig mellom steinene
Når det gjelder fisk, er denne definnitivt ikke egnet til gravende fisk, ikke uten maskinførerbevis i alle fall.
Men du verden, denne er nok meget lett å holde ren, det meste av dritt faller vel frivillig mellom steinene
Postet 27.02.07 kl 15:55
Postet 27.02.07 kl 18:06
Endret: 27.02.07 kl 18:07
Postet 27.02.07 kl 18:16
Postet 27.02.07 kl 19:05
Jeg har ca samme størrelsen med elvegrus. Jeg brukte ikke fullt 25 kilo til et kar med bunnmål 80x30. Jeg har rikelig tykkelse i mitt kar. Jeg har 1-1,5 cm lag med et leire-lignende plantesubstrat fra Tropica under grusen.
Hvis karet er 50 cm høyt, så er det iallefall ikke større bunnflate enn 130x40. (13dmx4dmx5dm=260 liter)
Jeg mener at du vil ha rikelig dersom du bruker 50 kilo elvegrus.
Hvis karet er 50 cm høyt, så er det iallefall ikke større bunnflate enn 130x40. (13dmx4dmx5dm=260 liter)
Jeg mener at du vil ha rikelig dersom du bruker 50 kilo elvegrus.
Postet 27.02.07 kl 19:23
Endret: 27.02.07 kl 19:24
Postet 27.02.07 kl 19:28
Postet 27.02.07 kl 19:33
Postet 27.02.07 kl 19:35
Postet 27.02.07 kl 19:54
Postet 27.02.07 kl 19:55
Postet 27.02.07 kl 20:01
Postet 27.02.07 kl 20:09
Postet 28.02.07 kl 15:41
Av planter ville jeg nok forsøkt å få tak i veletablerte planter, dvs ikke slike som er stuvet ned i en trang potte. Jo mer røtter, jo bedre henger planten.
En del av løkplantene trives forresten best i grovt bunnlag, av en eller annen grunn.
Av fisk, er det en jungel å velge blandt. Styr unna artene som krever sandbunn, og som har som hovedinteresse her i livet å dukke hue dypt ned i bunnlaget.
De fleste, om ikke alle, Tetra vil bry seg nada om hvilket bunnlag du har, det samme gjelder guramier.
Tror heller ikke kuler vil bry seg, om de da ikke tror de store runde steinene er motstandere (fleip, neppe fakta.)
Å ramse opp arter til i morgen blir tungvindt; hvilke arter kunne du selv tenke deg å ha? Mye lettere å gjøre det den veien
En del av løkplantene trives forresten best i grovt bunnlag, av en eller annen grunn.
Av fisk, er det en jungel å velge blandt. Styr unna artene som krever sandbunn, og som har som hovedinteresse her i livet å dukke hue dypt ned i bunnlaget.
De fleste, om ikke alle, Tetra vil bry seg nada om hvilket bunnlag du har, det samme gjelder guramier.
Tror heller ikke kuler vil bry seg, om de da ikke tror de store runde steinene er motstandere (fleip, neppe fakta.)
Å ramse opp arter til i morgen blir tungvindt; hvilke arter kunne du selv tenke deg å ha? Mye lettere å gjøre det den veien
Postet 28.02.07 kl 17:32
Ikke at jeg vet hvordan løkplater se ut da?? Forklare??
Jeg hadde tenkt meg noen Scalarer og en stim med Kardinaler
Men jeg kan jo ha flere fisker, men jeg vet ikke helt hvordan:s
Kan jeg ha Corydoraser? De hadde mange Corydoras Agassizii på dyrebutikken
Veldig store og fine fisker.
Hadde lyst på noen Ciklider men disse må jo ha sand?? Eller:S
Mvh Cassandra
Jeg hadde tenkt meg noen Scalarer og en stim med Kardinaler
Men jeg kan jo ha flere fisker, men jeg vet ikke helt hvordan:s
Kan jeg ha Corydoraser? De hadde mange Corydoras Agassizii på dyrebutikken
Veldig store og fine fisker.
Hadde lyst på noen Ciklider men disse må jo ha sand?? Eller:S
Mvh Cassandra