- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Krystaller & edelstener
Krystaller & edelstener
Postet 27.02.07 kl 16:07
Postet 27.02.07 kl 16:29
Postet 27.02.07 kl 16:56
Ametyst skal om jeg ikke husker helt feil, være en type kvarts (SiO2?).
Er tvilsom til hvor egnet denne er.
Hematitt er jernmalm, på godt norsk. Totalt uegnet i akvariet (ruster, gir alger +++)
Turkis er meget kobberholdig (dreav fargen), og er ennå værre
Malakitt, er rett å slett en form for oksydert kobber, og er ikke enget den heller.
Jaggu ikke en eneste en av disse jeg ville hatt i karet, men mye heller på hylla.
Du får ta deg noen runder rundt øya, det er jo mer enn nok av stein å finne ute hos dere. Lavastein tror jeg nok ikke du finner, men ellers er det jo hauger med granitt og annen gråstein
Er tvilsom til hvor egnet denne er.
Hematitt er jernmalm, på godt norsk. Totalt uegnet i akvariet (ruster, gir alger +++)
Turkis er meget kobberholdig (dreav fargen), og er ennå værre
Malakitt, er rett å slett en form for oksydert kobber, og er ikke enget den heller.
Jaggu ikke en eneste en av disse jeg ville hatt i karet, men mye heller på hylla.
Du får ta deg noen runder rundt øya, det er jo mer enn nok av stein å finne ute hos dere. Lavastein tror jeg nok ikke du finner, men ellers er det jo hauger med granitt og annen gråstein
Postet 27.02.07 kl 17:09
Ja nok av flotte stein her ute, har forsåvidt både hage og heim full... Pittelitt steingal, hehe. Nei, er nok ikke lavastein den fra fjæra, men den ligne i formen.. Forøvrig den fineste æ har funne her ute.
Lar de aller fineste steinene stå i hylla da, så får karet noen små grå istedet. Tar ingen sjanser..
Ametyst er en såkalt halvedelstein forresten, og ja- en lilla kvarts
Lar de aller fineste steinene stå i hylla da, så får karet noen små grå istedet. Tar ingen sjanser..
Ametyst er en såkalt halvedelstein forresten, og ja- en lilla kvarts
Postet 27.02.07 kl 17:29
Om jeg ikke er helt på bærtur, mener jeg å ha sett smykker med Ametyst, noen ganger i kombinasjon med litt mer kostbare steiner.
Forresten; er dette stein du har funnet ute på Andøya? Er litt steingæærn selv, men har brukt lite stein i karene.
Er vel å definere som steingæærn når en drasser med seg 40-50 kg stein fra midt på snaufjellet :p
Forresten; er dette stein du har funnet ute på Andøya? Er litt steingæærn selv, men har brukt lite stein i karene.
Er vel å definere som steingæærn når en drasser med seg 40-50 kg stein fra midt på snaufjellet :p
Postet 27.02.07 kl 17:35
Jo, du kan vel glatt klassifiseres som steingal, velkommen i klubben!! Ametyst e en helt vanlig smykkestein, men finn du den her så e du helt klart på bærtur...;.) Men, på bærtur i Afrika Bolivia å rundt om dær nede i verden derimot kan du være heldig. Fins ulike kvaliteter på denne, og de aller fineste e mørk mørk lilla, nydelig. En ametystkatedral er det ultimate for en ametystelsker... Æ ønske mæ en sånn, men de e så utrooolig dyr
Postet 27.02.07 kl 17:56
Postet 27.02.07 kl 18:04
Postet 27.02.07 kl 18:10
Postet 27.02.07 kl 18:13
Postet 27.02.07 kl 18:41
Kunnskap er vel gull verdt, men det blir ikke noe grunker av det for det Må vel kanskje foredles litt mer først, før man kan tjene penger på dette.
Men så er det heller ikke min intensjon å tjene penger på hobbyen.
Er mye mer hyggelig å bli kjent med masse flotte mennesker, og stadig kunne lære noe nytt
Men så er det heller ikke min intensjon å tjene penger på hobbyen.
Er mye mer hyggelig å bli kjent med masse flotte mennesker, og stadig kunne lære noe nytt
Postet 27.02.07 kl 19:05
Postet 27.02.07 kl 19:33