Vill dette fungere??

jeg har et eheim 2026 til 300literen min,
har hørt att dette filteret er i det
minste laget til mitt akvarium.

men jeg fikk en liten ide som kansje kan
hjelpe meg med og få litt
mere effekt ut av filteret.

ideen er å lage meg et forfilter i plexiglass
som jeg fyller med en grov filtermatte.
og redusere mengden Emfimech og fylle halve kurven med Ehfisubstrat
da vill jeg jo få en bedre biologisk virkning i filteret
samtidligt som jeg vill beholde grovfiltreringen.

eller vill dette ikke fungere?

Legger ved en tegning av ideen min
Det vil vell fungere, men det vil ta opp mere plass enn et større utvendig filter.
Har gjort det på ca samme prinsipp i 40l min, for å øke filter massen.

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=4181
Har jobba litt til med ideen min.

hele saken blir laga i sort plexiglass
og vill dekke nesten hele høyden på
akvariet, men vill ikke stjele så mye plass

noen som har noen ideer til forbredring av ideen min

Edit:
la merke til att det var litt forskjell på målene på tegningene
det er denn der du ser fra toppen som har riktige mål
Forslag til forenkling. Ta en Maxijet sirkulasjonspumpe, en stor bit blåsvamp og et elektrikerrør. Stikk et hull gjennom blåsvampen til elektrikerrøret.
Bor masse huller i elektrikerrøret, tett enden og tre det inn i hullet i blåsvampen. Sett Maxijeten på røret og monter i motsatt hjørne av det andre filteret.
Mener jeg svarte på denne tidligere i kveld, men det innlegget forsvant vist i det store dragsuget :p Sånn kan det gå om en styrer med 10 ting på en gang :p

Jeg er enig i at 2026 er i minste laget til karet ditt. Har selv kjørt 2026 med halv mengde ehfimech både vel og lenge, uten problemer.
Etterhvert som min kunnskap om bioballer har vokst, ville jeg nok rett å slett kjørt nederste skuff full med bioballer, og skuff 2 med ehfisubstrat.

I stedet for denne klumpen på innsugsrøret, ville jeg nok satt på en JBL-proflow svamp. Denne tar unna partikler i store mengder, og hjelper også på den biologiske kapasiteten. Enkelt å montere (lag noen huller i røret, fjern bunnen i de løse ristene i svampen, tre på, sett på ett strips, volla, så er du ferdig).
[External Image]
Kjetil L
Forslag til forenkling. Ta en Maxijet sirkulasjonspumpe, en stor bit blåsvamp og et elektrikerrør. Stikk et hull gjennom blåsvampen til elektrikerrøret. Bor masse huller i elektrikerrøret, tett enden og tre det inn i hullet i blåsvampen. Sett Maxijeten på røret og monter i motsatt hjørne av det andre filteret.


har jeg fårstått deg rett når jeg trur att du mener att jeg bare kan droppe hele for filter
ideen og bruke en sirkulasjons pumpe til og lage meg et innvendigt filter
som jeg bruker i tilegg til den utvendige?

i såfall har jeg noen spørsmål:
vill ikke den samlede biologiske effekten bli dårligere?

i min ide så vill vell blåsvampen funke som både filter og grobunn for bakterier,
samtidlig som att den økte mengden Ehfisubstrat vill være med på og øke den
biologiske effekten.
Eller er jeg helt på vidda nå??

hilsen terje


Edit: dette inlegget er skrevet mens frank skrev sitt så jeg viste ikke att han hadde svart :P
Frank Angell
I stedet for denne klumpen på innsugsrøret, ville jeg nok satt på en [URLBLOCK1]. Denne tar unna partikler i store mengder, og hjelper også på den biologiske kapasiteten. Enkelt å montere (lag noen huller i røret, fjern bunnen i de løse ristene i svampen, tre på, sett på ett strips, volla, så er du ferdig).


du er ikke en dumm mann du frank!!
men et siste spørsmål:

går det bra og sette varmekolben ca 2 cm unna inntaket til filteret,
eller vill varmen fra kolben drepe bakterier.
(tenker da på og ha innsuget og varmekolben bak en falsk vegg som gjør att en ikke ser utstyret )

Jeg spør fordi jeg ikke vet!!
Ikke noe problem med den varmen rett ved innsuget Det finnes jo en rekke pumpemodeller som har varmen rett å tønna, og det funker jo også så det knaker

Faktisk setter jeg ofte varmekolben så tett inntil suget på pumpene, nettopp for å fordele temperaturen i karet på en effektiv måte.
Har testet å sette kolben i en stillestående "bakevje", og du verden hvor rart dette ble. Normaltemp i 1\5 del av karet, resten ca 2 grader kaldere :p
takk for svarene og forslaget frank.

har kommet frem til att jeg kjøper meg en slik svamp og bioballer.
jeg kommer også til og montere inn en vegg med rist for og
skjule innsuget og varmekolben.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap