Ciklider i 450 liter

Har kjøpt et kar på 450 liter og trenger virkelig hjelp til å finne fisker.. Det som er sikkert er at jeg vil ha ciklider. ( Ikke Malawi ).Det som er selve problemet mitt er å finne ut av hvilke arter som kan gå sammen. Det nytter ikke å spørre i butikken, der er det mye humbug ute å går. ..

Jeg tenker meg i utgangspunktet ciklider i størrelsen 16-20cm.
Kan jeg for eksempel ha scalare sammen med blue acara?
Setter veldig pris på om jeg får tips om forsjellige arter, jeg er veldig åpen for forslag.

Noen som har apistogramma i såpass store kar? Hvor mange par kunne jeg eventuellt hatt? Og hvem kan gå sammen? ( er veldig facinert av sommerfuglciklide)
Heidi S
Har kjøpt et kar på 450 liter og trenger virkelig hjelp til å finne fisker.. Det som er sikkert er at jeg vil ha ciklider. ( Ikke Malawi ).Det som er selve problemet mitt er å finne ut av hvilke arter som kan gå sammen. Det nytter ikke å spørre i butikken, der er det mye humbug ute å går. .. Jeg tenker meg i utgangspunktet ciklider i størrelsen 16-20cm. Kan jeg for eksempel ha scalare sammen med blue acara? Setter veldig pris på om jeg får tips om forsjellige arter, jeg er veldig åpen for forslag. Noen som har apistogramma i såpass store kar? Hvor mange par kunne jeg eventuellt hatt? Og hvem kan gå sammen? ( er veldig facinert av sommerfuglciklide)

Kanskje noen sebraciklider.
Du kan kjøpe noen av meg!
Scalarer ville nok stortrives i en 450 liter. I et såpass stort kar kan du ha en bra gruppe unge. Senere når de danner par, kan det hende du må selge noen, men jeg tror at minst 2 lekspar ville gå fint i en 450 liter. Jeg har hatt 3 eggleggende par i en 250 liter samtidig Innred karet med mange store og høye typer sverdplanter (Echinodorus, sjekk i plantebasen). Dette er scalarenes favorittsted å legge egg på, høyt i karet på de høyeste bladene.

Apistogramma macmasteri er en av mine favoritter Den er skikkelig flott. I et kar på 450 liter tror jeg nok bunnarealet er stort nok til å ha et par av disse, samtidig med et par av Sommerfuglciklider. Sørg for mye røtter som danner fine huler og rom de kan "kuppe som sin hule". Sommerfuglciklider legger egg på flate stein o.l., mens Apistogrammaene gjemmer dem i huler. De graver også litt selv, om de ser et bruktbart sted under en rot. Da huler de ut resten selv ved å flytte sand med munnen.

En god idè, siden disse to artene av dvergciklider liker ulike steder å legge eggene på, er å konsentrere hulene i en halvdel av tanken, og legge noen flate, glatte steiner (skjermet av litt planter) i den motsatte halvdelen. Da vil de sannsynligvis kuppe hver sin side og ikke plage hverandre nevneverdig.

En stimfisk som mange skryter av ettersom de stimer så flott og tett sammen, er Rødmunntetra. De ville nok blitt et syn i en tett beplantet 450 liter, og 30 Rødmunntetra som glir frem

Mitt forslag er at du går for sand på bunnen Kjempeflott! Og selvsagt, da må du ha en solid gruppe Corydoras! Et utall flotte arter å velge mellom, det er bare å søke gjennom Fiskebasen på "Corydoras" og se om du finner noen du liker. Sats på mange av èn art, istedenfor litt av flere arter. Det ser utrolig flott ut, med mange like Coryer som ligger og slapper av mellom arbeidsøktene med å lete etter mat på bunnen.

PSST! Apistogramma panduro er også en av mine favoritter, der er hunnene faktisk finere enn hannene (det pleier å være motsatt hos Apistogramma). Nydelige! Min absolutte favoritt.

Her er forresten et bilde av min flotte Apistogramma macmasteri hann Kjekk kar, ikke sant?
[External Image]

Tusen takk for gode råd, Mona! Veldig kjekk kar du hadde der jo! Flotte bilder du tar
Cory skal jeg ha, de er herlige. De kommer nok til å kose seg på sandbunnen.
Hvordan ser denne sammensetningen ut?

6-7 scalarer ( med mål at to skal danne par)
7 cory ( eks. leopard eller svartrygg)
10 kongotetra
2 kurvciklider
2 sommerfugler
4 kakaduer ( 1 hann på 3 huer)
4 borelli ( 1 hann på 3 huer, eller bør det kun være et par?)
Det går vel kanskje med så mange ciklidetyper om du atskiller mange deler av karet med f.eks. nøtter, planter og røtter slik at de lager territorier og ikke plager de andre vil jeg tro, ihvertfall en god stund.

Jeg ville nok hatt minst 30-40 tetra i et slikt kar dog Har 19 i mitt 125l og det er slettes ikke mye.
Enig med biXen, ville hatt en skikkelig stor tetrastim. Jeg har 20 i en 180 liter, så du kunne sikkert hatt 40! Hadde blitt skikkelig stilig
Takk for svar. Tenker jeg stryker en ap. type fra listen. Vil gjerne at de skal trives og ha god plass. Så plusser jeg på tetra og handlelisten begynner å bli klar
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle Sneisen
Reklame for plussmedlemskap