Eheim pro 1 serien kontra pro 2...?

Vurderer å kjøpe meg et Eheim 2324 thermo pro filter. Skal brukes i et 125 liters juvel diskus ynglekar. Har fra før 2 stk 2128 fra før og er megafornøyd med de. Forstår en av de vesentligste forskjellene på pro 1 og 2 serien er igang kjørings pumpeknappen og hurtig tilkoblingen. er det slik at du må "suge" vann i pro 1 serien selv? Er det mye pes med dette?
Hører Tetra Ex serien får bra kritikk, og er jo et billigere alternativ. Men jeg er villig til å betale de ekstra hundrelappene for å få intregert varmekolbe i filteret, synes det er ekstremt praktiskt. Hadde ikke økonomi hvert et tema, så hadde jeg sikkert gått for et 2126 filter, men jeg setter øvre grens nå til prisen av 2324. kunne gått for et 2322, men skal ha en filterpatron på innsuget også, og det reduserer jo litt sirkulasjonen. Så tar litt i på kapasiteten.
Så spørsmålet var, åssen er bruker venligheten på pro 1 serien i forhold til start, og eventuelt frakobling for rens?
Jeg har både et 2224 pro-filter og et 2028 proII. Er ikke proff på temaet men kan ihvertfall nevne mine erfaringer med disse...

2224-filteret har gått jevnt og trutt i 3 år hos meg, aldri hatt problemer med det. Svært stillegående. Filterrens er som de andre pro-filtrene, alt ligger i bøtter, samme i 2028. Begge filtrene har mulighet for å justere vannstrømmen ut. Det stemmer at pro-filtrene må suges i gang, men hvis slangene og filtret er tomt for vann er det raskt og enkelt å gjøre det, bare et par små sug i ut-slangen så fylles filteret opp. 2028-filteret har selvstart men jeg har ved et par anledninger måtte suge det i gang fordi selvstarten ikke har funket bra nok og ikke klart å fylt opp filteret. Dette kan så klart ha noe med oppsettet hos meg...(bruker proff-installasjonssettet). Jeg har mer tiltro til hurtigkoblingen på 2224-filteret, veldig enkel og grei. Har hatt lekkasje fra hurtigkoblingen på 2028. Alt i alt virker pro-serien simplere og enklere i vedlikehold. Mye flere o-ringer og sånt i proII som må vedlikeholdes, men gud bevare, begge filtrene er veldig bra!

Bare mine 2 cents...
Det er som du sier, Tor, stort sett hurtigkoblingen og selvstarteren som er ulikt. Riktignok har en jo også hurtigkobling på ProI, med separate kraner, så heller ikke her er det den massive forskjellen.

Det jeg syntes er best med ProII, er at disse starter så lett som de gjør. Ett trykk, og så er de i gang. Syntes min 2322 er litt kødden å få sig på etter at den har vært åpnet, men ellers er den helt perfekt til 96litern.
Dette henger trolig sammen med forbruket av 240, alle ProI-pumpene spiser 8W, mens 2026 slurper i seg "hele" 20W.

Til ditt kar, der det kommer til å bli temmelig heftig belastning, ville jeg i alle fall gått for 2x24, om ikke 2x26. Jo mer jo bedre.
Siden dette filteret trolig vil måtte åpnes oftere enn hva gjennomsnittet av filtre må, ville jeg nok spandert på meg ProII-serie her. For den del; man får vel ikke tak i 2226 og 2228 lengre.
Da var en 2324 i hus og satt i drift i karet...
Duverden for et søtt lite filter sofar liker jeg det veldig godt.. savner litt den digitale temperatur kontrollen som er på pro 2 filterene... men samtidig blir det litt midre kabler med dette da...
Ellers så gjorde jeg som tipset her og ikke fyllte bøtta med vann før jeg koblet det til... var bare et lite sug i slangen og dermed fyllte bøtta seg selv. på pro2 filtrene fyller jeg bøtta full med vann før jeg kobler det til karet og begynne å trykke på fylle knappen..
Å så stille det er... helt knyst... er en ufyselig during fra det innvendige juvel filteret... det blir stående der en stund til.. Diskussene har jo greid å legge eggene på filterveggen igjen.. hehe.. men denne gangen blir juvelfilteret slått av når yngelen begynner å bevege på seg.. så får vi se viss det blir yngel etterhvert som skal fores opp, da blir jeg å ha juvelfilteret gående og' for ekstra kapasitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap