Er dette Venusfisk?

Har 7 stk. som ble kjøpt som Venusfisk, men etter å ha sett en del bilder her og på nettet er jeg i litt i tvil om det er det jeg har.
Mine er helt fargeløse - dvs. de er nærmest sølvfargede.
Det høres ikke ut som venusfisk. De har en rød "dert" på halen. Det er umulig å si hva det er ut fra bildene, til det ser vi fiskene for dårlig. Småfisker er ikke enkle å ta bilde av, så akkurat det har jeg full forståelse for

Det er forøvrig ikke uvanlig å få annen fisk enn det man egentlig tror. Jeg hadde en periode i høst, hvor halvparten av fiskene jeg kjøpte ikke var det butikken solgte dem som. Det er nok den triste sannhet at mye blir solgt under feil navn. Og det er ikke bare butikkenes skyld. De får ofte fisk under feil navn fra leverandøren.
Jeg synes det ser ut som en slags danio(?)
Hmmm...finnes ingen "dært" med rødt på noen av. Og de er kjappe som bare det så det er umulig å få tatt ordentlig bilde av de, men prøver igjen sammen med et forsøk på beskrivelse:
- de er ganske så aktive og glupske, men "snille"
- kroppen kan minne litt om Sebrafisk, men litt spissere i hodet
- skjellene på ryggen skinner ganske kraftig
- de har en trekantformet gul/hvit linje fra halerota til ca. midt på kroppen som er kantet med svart/brunt
- fra enkelte vinkler kan det skimre i blått på øverste halvdelen av kroppen
Roy L.
Jeg synes det ser ut som en slags danio(?)

Surfet litt i fiskebasen nå og tenkte det samme - blå?
Ja, tenkt litt på blå danio, men det er jo mange som er ganske like av dem.
Tok med meg fiskene ned til butikken og fikk der bekreftet at det var Blå Danio. Siden de ikke passer i noen av mine kar fikk jeg byttet dem til Svart neon.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap