- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Anngående oppstart med Guppy!
Anngående oppstart med Guppy!
Hei til alle sammen!
Jeg er ny her på forumet, og har heller ikke akvarium enda.
Jeg har planer om å kjøpe ett 150l akvarium med noen, og vil gjerne begynne med å skaffe meg 3 guppyer (2 ho og 1 han).
Det jeg lurer på er om det er anbefalt å ha litt andre fisk også, eller om det er greit med ett rent Guppy-akvarium? Ser her inne at de fleste har flere typer fisk, men jeg kunne tenkt meg å satse på bare Guppy i førstningen. Er dette dumt?
Om Guppyen min får yngel i dette akvarie, hvor mange kan jeg ha i det før det blir for mange? Som nevnt tidligere er dette akvariet 150l...
Noen foretrukne planter jeg bør ha?
Er det mulig å putte en trerot, som jeg har i hagen, i akvariet?
Når dere slamsuger og gjør rent akvariet, hvor oppbevarer dere da fisken dere tar ut? Går det greit med en isboks?
Har aldri prøvd dette før, bortsett fra litt når jeg jobba på dyrebutikk. Er så redd for å gjøre noe galt...
Takk på forhånd til de som svarer!
Jeg er ny her på forumet, og har heller ikke akvarium enda.
Jeg har planer om å kjøpe ett 150l akvarium med noen, og vil gjerne begynne med å skaffe meg 3 guppyer (2 ho og 1 han).
Det jeg lurer på er om det er anbefalt å ha litt andre fisk også, eller om det er greit med ett rent Guppy-akvarium? Ser her inne at de fleste har flere typer fisk, men jeg kunne tenkt meg å satse på bare Guppy i førstningen. Er dette dumt?
Om Guppyen min får yngel i dette akvarie, hvor mange kan jeg ha i det før det blir for mange? Som nevnt tidligere er dette akvariet 150l...
Noen foretrukne planter jeg bør ha?
Er det mulig å putte en trerot, som jeg har i hagen, i akvariet?
Når dere slamsuger og gjør rent akvariet, hvor oppbevarer dere da fisken dere tar ut? Går det greit med en isboks?
Har aldri prøvd dette før, bortsett fra litt når jeg jobba på dyrebutikk. Er så redd for å gjøre noe galt...
Takk på forhånd til de som svarer!
Postet 01.03.07 kl 15:27
Hei, jeg kan jo prøve å hjelpe deg litt :P
Jeg tror nok det går bra å bare ha guppy oppi et akvarium.
Jeg hadde det, men nå har jeg skaffet meg noen platy, grunnen var bare at jeg syntes dem var fine :P
Guppy får jo unger ganske ofte, men jeg vet ikke hvor mange du kan ha i det. Du kan jo kanskje gi bort/selge noen, sånn at du ikke får Så mange ?
Planter har jeg ikke noe peiling på, men det er jo litt gøy når plantene blir fine og vokser raskt ;D
Når jeg slamsuger karet mitt lar jeg bare fiskene være i akvariumet, jeg pleier å rense litt over halvparten med vann.
Men du kan jo godt ta dem ut også, en isboks fungerer sikkert fint det ;D
Håper jeg fikk hjulpet deg litt ihvertfall, eller så svarer sikkert flere etterhvert.. Hehe..
Hilsen Caroline
Jeg tror nok det går bra å bare ha guppy oppi et akvarium.
Jeg hadde det, men nå har jeg skaffet meg noen platy, grunnen var bare at jeg syntes dem var fine :P
Guppy får jo unger ganske ofte, men jeg vet ikke hvor mange du kan ha i det. Du kan jo kanskje gi bort/selge noen, sånn at du ikke får Så mange ?
Planter har jeg ikke noe peiling på, men det er jo litt gøy når plantene blir fine og vokser raskt ;D
Når jeg slamsuger karet mitt lar jeg bare fiskene være i akvariumet, jeg pleier å rense litt over halvparten med vann.
Men du kan jo godt ta dem ut også, en isboks fungerer sikkert fint det ;D
Håper jeg fikk hjulpet deg litt ihvertfall, eller så svarer sikkert flere etterhvert.. Hehe..
Hilsen Caroline
Postet 01.03.07 kl 16:06
Tusen takk!
Det var kjekt å få svar så fort!
Jeg kommer sikkert også til å få litt forskjellig etterhvert, men akkurat nå er jeg utrolig fasinert av guppy.... Blitt litt hengt opp i tanken på å skaffe det.
De er jo så utrolig fine, og varierte!
Du sier du slamsuger uten å ta dem ut, er ikke dette farlig for fisken? De kan ikke komme i veien og sånn?
Om noen har noe mer å tilføye så takker jeg for det!
Jeg kommer sikkert også til å få litt forskjellig etterhvert, men akkurat nå er jeg utrolig fasinert av guppy.... Blitt litt hengt opp i tanken på å skaffe det.
De er jo så utrolig fine, og varierte!
Du sier du slamsuger uten å ta dem ut, er ikke dette farlig for fisken? De kan ikke komme i veien og sånn?
Om noen har noe mer å tilføye så takker jeg for det!
Postet 01.03.07 kl 17:50
Ang. Slamsugeren.
Fiskene kan komme seg inn i slamsuger-røret. Men dette har aldri skjedd med meg. Bare at en unge forviller seg inni det røret, men er ganske sjapp med å komme seg ut. Hvis det skulle hende at en fisk kommer inni røret, så er det bare å sette fingeren forann enden av slangen som går ned i en bøtte (eller noe annet) . For da slutter den å suge til seg vann, også bare venter du til den har kommet seg ut
Når det gjelder planter , så er det lurt med noen planter som er gode gjemmesteder for yngel. Feks; Mose, "gress" og flyteplanter..
Og som nevnt ovenfor av Carroo, er det jo bra med planter som blir fine og vokser raskt. Også lurt å kjøpe noen lettstelte planter. Se i plantebasen
Fiskene kan komme seg inn i slamsuger-røret. Men dette har aldri skjedd med meg. Bare at en unge forviller seg inni det røret, men er ganske sjapp med å komme seg ut. Hvis det skulle hende at en fisk kommer inni røret, så er det bare å sette fingeren forann enden av slangen som går ned i en bøtte (eller noe annet) . For da slutter den å suge til seg vann, også bare venter du til den har kommet seg ut
Når det gjelder planter , så er det lurt med noen planter som er gode gjemmesteder for yngel. Feks; Mose, "gress" og flyteplanter..
Og som nevnt ovenfor av Carroo, er det jo bra med planter som blir fine og vokser raskt. Også lurt å kjøpe noen lettstelte planter. Se i plantebasen
Postet 01.03.07 kl 18:41
Postet 01.03.07 kl 18:43
HeneleDu sier du slamsuger uten å ta dem ut, er ikke dette farlig for fisken? De kan ikke komme i veien og sånn?
Ja, det kan jo skje at fisken havner oppi der, men jeg tar den slangen helt nedi grusen og deretter blåser jeg. (Jeg har en såpass lite rår nederst så det er nesten bare ynglene som kan komme seg oppi der..)
Fiskene mine er bare helt i toppen når jeg gjør det, og de gjemmer seg som oftes i planter osv.. Men man må jo holde øye med om at det ikke kommer noen fisker oppi der :P
Postet 01.03.07 kl 19:00
Mye nyttig info, takker!
CrazyFish93Glemte å skrive at du kan ha [I]en del[/I] guppyer i et 150 liters kar ;) Siden guppyer får unger så ofte, så får du nok sikkert over hundre guppyer til slutt ;)
Men når/om jeg får hundre guppy, er det vel på tide å kvitte seg med noen?
Kan det være lurt å bytte yngel med folk? Slik at en ikke bare får innavl...
Ingen som har svart på om jeg kan ha ei trerot fra hagen oppi akvariet, noen som kan noe om dette?
Postet 01.03.07 kl 19:22
Du kan selge yngelen, eller bytte dem når du syntes det blir litt for mange.
Lurt å bytte fisker med med andre ja Men ikke med samme person hele tiden . Da blir det jo nesten det samme. Hvis den personen har fått fisk av deg og gir unger som den har fått, eller kanskje også gir den tilbake.
Du kan ha oppi den trerota. Husk å vaske/koke den veldig godt først! Dette er veldig viktig!
Lurt å bytte fisker med med andre ja Men ikke med samme person hele tiden . Da blir det jo nesten det samme. Hvis den personen har fått fisk av deg og gir unger som den har fått, eller kanskje også gir den tilbake.
Du kan ha oppi den trerota. Husk å vaske/koke den veldig godt først! Dette er veldig viktig!
Postet 01.03.07 kl 20:03
Slamsuging er ikke noe problem om han har et stort nokk munstykke. Det blir ikke rare suget i en en stor tut, enn at fisken svømmer raskt ut. Selger slike i butikkene
Brukes bare en slange vil den dra med seg både grus og div ned i bøtta.
Kan være kjekt med noen algespisere i karet ditt også.
Ancistrus
SAE
Brukes bare en slange vil den dra med seg både grus og div ned i bøtta.
Kan være kjekt med noen algespisere i karet ditt også.
Ancistrus
SAE
Postet 01.03.07 kl 20:54
Endret: 01.03.07 kl 20:56
Det skal jeg skaffe!
Alegespisere kan nok være greit for miljøet ja, så det var en god ide!
De spiser vel agurk og sånn de? Det er ikke farlig for guppy å ha sånt i akvariumet? Som folk etterhvert forstår er jeg lite utdannet i dette faget!
De spiser vel agurk og sånn de? Det er ikke farlig for guppy å ha sånt i akvariumet? Som folk etterhvert forstår er jeg lite utdannet i dette faget!
Postet 02.03.07 kl 11:09
Postet 02.03.07 kl 11:29
Ett lite tillegg...
Fikk så mye svar her, var kjempegøy! Folk synes kanskje jeg maser veldig nå men...
I dag fikk jeg telefon fra en som ville gi meg ett 20l akvarium med målene 20x20x50. Jeg kommer til å ta i mot dette, det er jo gratis! Det jeg lurte på er om ikke dette vil være ypperlig for Guppyyngel? Tenkte å bruke dette i steden for fødekasse...
Må jeg da ha varmekolbe? Guppy tåler jo temperatur helt ned i 18 grader...
Helt til slutt vil jeg nok en gang mase litt om den trerota i blomsterbedet mitt... Noen som vet om den kan legges i akvariumet, eller om jeg bør kjøpe rot i dyrbutikk...?
Takker alle for svar, dette får min hverdag som ufør til å bli mye mer innholdsrik!
I dag fikk jeg telefon fra en som ville gi meg ett 20l akvarium med målene 20x20x50. Jeg kommer til å ta i mot dette, det er jo gratis! Det jeg lurte på er om ikke dette vil være ypperlig for Guppyyngel? Tenkte å bruke dette i steden for fødekasse...
Må jeg da ha varmekolbe? Guppy tåler jo temperatur helt ned i 18 grader...
Helt til slutt vil jeg nok en gang mase litt om den trerota i blomsterbedet mitt... Noen som vet om den kan legges i akvariumet, eller om jeg bør kjøpe rot i dyrbutikk...?
Takker alle for svar, dette får min hverdag som ufør til å bli mye mer innholdsrik!
Postet 02.03.07 kl 12:59
Det er lurt med en varmekolbe. Men hvis rommet karet står i er varmt, eller over 20 grader . Så hadde det kanskje gått, men er nok best med en varmekolbe. I et 20 liters kar kunne du hatt denne varmekolben på 10 watt. Den er for kar mellom 10 og 20 liter.
Ellers er et 20 liters kar veldig fint for yngel
Ellers er et 20 liters kar veldig fint for yngel
Postet 02.03.07 kl 16:04
Postet 02.03.07 kl 16:04
Endret: 02.03.07 kl 16:06
Aha!
Såg ikke det innlegget om rota før nå. Da skal jeg prøve å bruke den.
Jeg skal selvfølgelig ikke bytte yngel med samme person hele tiden nei, men forløpig har jeg ikke noen i nærheten jeg kjenner som har guppy.
Om noen som ser dette er fra Ulsteinvik eller noen av nabokommunene, så ta gjerne kontakt!
Jeg gleder meg så vanvittig til jeg får akvariumet!
Takk for all hjelp jeg har fått! Kommer sikkert flere tråder fra meg etterhvert når jeg kommer i gang, men for nå så har jeg vel det jeg trenger!
Jeg skal selvfølgelig ikke bytte yngel med samme person hele tiden nei, men forløpig har jeg ikke noen i nærheten jeg kjenner som har guppy.
Om noen som ser dette er fra Ulsteinvik eller noen av nabokommunene, så ta gjerne kontakt!
Jeg gleder meg så vanvittig til jeg får akvariumet!
Takk for all hjelp jeg har fått! Kommer sikkert flere tråder fra meg etterhvert når jeg kommer i gang, men for nå så har jeg vel det jeg trenger!
Postet 02.03.07 kl 16:12
Postet 07.03.07 kl 22:37
Postet 07.03.07 kl 23:00
HeneleDet jeg lurte på er om ikke dette vil være ypperlig for Guppyyngel? Tenkte å bruke dette i steden for fødekasse... Må jeg da ha varmekolbe? Guppy tåler jo temperatur helt ned i 18 grader...
Det blir sikkert veldig fint for yngel.
Jeg har hørt at yngel skal ha ivertfall 25 grader.
Men når du kjøper dine første Guppyer, så burde du ikke kjøpe alle fra samme butikk, for de kan være søsken, også får du innavl.
;D
Postet 07.03.07 kl 23:48
Takk for tipset!
Har allerede spurt meg rundt med folk jeg vet om her som har akvarium. Tenkte jeg kunne få hoer på butikken og hanner med private. Eventuellt reise en tur til Ålesund å kjøpe på en annen butikk!
Eneste kjedelige nå er å vente på tlf fra de som skulle selge karet til meg. Har sagt de kan ta den tid de trenger, i og med at hun som eier det nettopp har tatt keisersnitt, men det gjør ikke ventetiden kortere akkurat! Gleder meg så sinnssykt!
Noen som vet hva lengden på ett 150l kar er? Er det samme som på 160l, altså 100cm? Hadde vært greit om det var litt mindre enn det... Går akkurat ikke der det skal stå om det er 1m... Men da får man ommøbelere!
Eneste kjedelige nå er å vente på tlf fra de som skulle selge karet til meg. Har sagt de kan ta den tid de trenger, i og med at hun som eier det nettopp har tatt keisersnitt, men det gjør ikke ventetiden kortere akkurat! Gleder meg så sinnssykt!
Noen som vet hva lengden på ett 150l kar er? Er det samme som på 160l, altså 100cm? Hadde vært greit om det var litt mindre enn det... Går akkurat ikke der det skal stå om det er 1m... Men da får man ommøbelere!
Postet 08.03.07 kl 00:11
Postet 08.03.07 kl 01:39