Mine viftereker dør bare!

Jeg kjøpte 2 viftereker her om dagen. Men over natten så var begge døde! Har scalarer, tigerbarbe, neontetra og platy i karet bl.a. Har en god del planter i karet, samt utvendigfilter med uv sterilisator som står konstant på. Kan det være fiskene som har drept rekene?
Om de er drept av fiskene så vil de ha synlige skader. De døde i karet mitt også,mens de i karet til dama lever den dag i dag i beste velgående. Det kan være andre faktorer i vannet ditt som tar livet av dem også.

Salt og kobber vet jeg skal ta livet av dem ganske effektivt. Kobber kan komme med vannet fra springen om vannrørene i huset er lagd av kobber.

Bruker du noen form for salt i akvariet ditt?
Ja vi har vel kobber rør ja.. Bruker litt ektozon salt. Er rekene generelt skjøre eller? Har aldri hatt noe problem med fiskene mine..
Hvorfor i all verden bruker du salt til ferskvannsfisk...?? Ektozon-salt kan være greit til behandling av sopp, men har ellers ingenting i akvariet å gjøre...
Ja si det du, det var akvarieforretningen som sa jeg skulle bruke det:p

Terapitanktenker
Hvorfor i all verden bruker du salt til ferskvannsfisk...?? Ektozon-salt kan være greit til behandling av sopp, men har ellers ingenting i akvariet å gjøre...
Det er klart dyrebutikken vil at du skal kjøpe produktene dems. :op Er det de tjener mest på, å selge til folk som ikke vet bedre.... Du har kanskje kjøpt Aquasafe også...? Med mindre du har brønnvann som vannkilde er det helt unødvendig å bruke...
Trenger man ikke det heller:o Men det fjerner vel tungmetaller i vannet? Er det bare det i brønnvann da? Vi har ikke vann fra noen brønn iallefall.. Skjønner det at akvarieforretninger vil selge ja. Synes det er dumt av dem å anbefale ting som ikke en gang skal være i karet:s Takk for svar
Om man har kobber rør så ville jeg brukt aquasafe,noen trenger det absolutt ikke mens andre har bruk for det.

Jeg brukte salt nå nylig men det var kun fordi jeg ikke har reker eller snegler der og fordi jeg fikk sykdom i karet. Om du ser at fisken er syk eller slapp så kan du bruke salt men ellers så er det helt unødvendig.

Saltet kan være grunnen ja,og etter det jeg ble fortalt så er det nok mange vannbytter igjen før saltnivået er så lavt at det ikke er fare for rekene.
ja da får man bare slutte med saltet, og prøve til med reker ved x antall vannbytter:p
Hehe er vel det ja,har veldig lyst på reker jeg og,men må først bli ferdig med medisineringen og så bærer det igang med x antall vannskift på meg og,så vi har nok begge en jobb foran oss :P

Men det er verdt det
hehe jepps! det er jo noen utrolig kule kryp hehe
Reker + salt = døde reker, og sur akvarist.

Få den ectozonen gjemt bakerst, underst og nederst på ett sted du glemmer. Dette er 99,756% Jozo, største forskjell er prisen.
Og som mange har sagt allerede; ferskvannsarter trenger ikke NaCl i vannet, ikke uten at det foreligger en spesifikk grunn til dette (suplement til sykdomsbehandling, lang og høy No2-forgiftning.)

Men for all del; du er ikke første akvarist som har kommet hjem med dette dyre saltet, i klar formening etter butikkens overtalelse om at dette er nødvendig.
Du har vel fått medlemsnummer 126.577 i salt-klubben
Aquasafe ved vannbytter er klokt ved hold av følsomme rekearter.

Det er viktig å overfore litt slik at det blir matpartikler nok i vannet til rekene. Man bør også ta hansyn til anbefalt hardhet på vannet for de forskjellige rekeartene.
Da gjemmer vi saltet:p Og beholder aquasafen, så er jeg litt bedre forberedt og kunnskapsrik til neste forsøk
Med godt stell blir viftereker opptil 12 år gamle i akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap