Slørhalen vår er ikke helt god...hjelp!

Fikk endelig ett akvarium til jul, ca.40 liter, lite men fin størrelse å begynne med. Begynte med å kjøpe inn noen kardinal tetraer, og de så ut til å trives kjempebra så kjøpte da en kobberfarget slørhale i slutten av januar, og den trivdes og veldig godt..... Helt til nå.....

Fatter bare ikke hva som har skjedd med den, for noen dager siden skiftet jeg ut ca 50 % av vannet i akvariet og gjorde rent steinene. Etter det har slørhalen blitt veldig apatisk, den ligger på steinene, er slapp, spiser ikke og den ligger på siden. Glansen har forsvunnet, øynene er litt utstående og den ser rett og slett dehydrert ut.. (visst fisk kan bli det) Det ser ut som den holder på å dø.

Var hos dyrebutikken i dag, der jeg fikk testet vannet, tenkte kanskje at vannet hadde for mye nitrit eller klor i seg. Fikk testet vannet for de vanligste stoffene (vet ikke hvilke stoff det går under) Men alt så bra ut, det var bittelitt forhøyede verdier av nitrit, men ikke nok til at fisken skulle bli så dårlig, dessuten har den jo trivdest kjempegodt i vannet fra før. Og tetraene er det ingenting i veien med, vi har også mange planter i akvariet så tror ikke det er for lite oksygen i vannet.

Fisken er heller ikke særlig gammel, men litt liten av vekst. Det er ingen tegn til hvite prikker, sopp, eller annen sykdom hos den, har studert den grundig. Tenkte også å kjøpe en annen slørhale slik de ble to, kan slørhaler bli syke av å være alene? deprimert?

Håper noen kan hjelpe meg og at det er noe håp, for det er virkelig trist å se at den bare ligger der og ikke har det godt. Det er sånn en kjempefin fisk!! og vi har blitt glad i den.
Har hørt mange som har mistet slørhaler uten at de egentlig vet helt hvorfor. Vi har selv mistet 8 slørhaler, og bare en av de hadde prikkesyken.
Vannverdier og andre forhold var helt fine.
Har du ikke pumpe?

Min slørhale døde av sorg (tror jeg), fordi dagen etter at vennen hans døde, fant jeg han dø.. Veldig trist, og han var ikke syk, så han måtte ha dødd av sorg..
Fisker kan nok faktisk dø av mistrivsel.
Først og fremst er karet ditt alt for lite. Slørhaler trenger stor plass å svømme på.
Hvilken temperatur har du i vannet? Har du pumpe? Hva forer du med, og hvor ofte? Det kan være mange årsaker til at fisken din ikke er i form.
Skal du få den fin igjen, må det skje endringer raskt!
Når det gjelder litt større vannbytter, så tror jeg nok en slørhale vil tåle det, bare temperaturforskjellen ikke er for stor.
Puseline
Fikk endelig ett akvarium til jul, ca.40 liter, lite men fin størrelse å begynne med.
Er nok litt uenig med deg her. Et akvarie på 40 liter er vanskelig å holde i gang pga av det lille volumet, og ihvertfall ikke en anbefalt nybegynner størrelse. Som nybegynnerakvarium er nok egentlig et kar på nærmere 200 liter mere passelig. Slørhaler er en fisk som blir stor, alt for stor til et 40 liters akvarie. Det problemet du blant annet vil oppleve ar at hvis du skal fore fiskene så mye som de trenger må du skifte vanne ofte, mye oftere enn en gang i uka.

Puseline
Fatter bare ikke hva som har skjedd med den, for noen dager siden skiftet jeg ut ca 50 % av vannet i akvariet og gjorde rent steinene.

Alle endringer av vannet må gjøres litt forsiktig, og det å skifte ut 50 % vann går nok som oftes helt bra, men ville nok heller ha skiftet mindre vann, men oftere.
Du skriver at du har "gjorde rent steinene". Mener du at du har vasket grusen? Dette er ikke nødvendig, ei heller særlig lurt å gjøre.

Noen tips;
Bytt ut slørhalen eller akvariet.
Kjøp et filter som du kan filtrere akvarievannet med.
Det er svært lite av det som er i et akvarie som skal vaskes. Slamsug grusen, fjern døde planterester og skyll forsiktig filtermatriale i filteret. Lag deg noen gode rutiner på vannskifte, ( F eks 20 % hver tredje dag pga av det lille volumet du har i ditt akvarie.)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap