syk sommerfugl??

Har nylig kjøpt inn et par sommerfugciklider. Hannen har noen "raptusser" innimellom der han gnir seg innom stein og røtter. Er dette et sykdomstegn? Jeg har ikke erfaring med ciklider...
Virker som om han ikke tar til seg no særlig mat, spytter ut igjen. Eller ser han grei ut i farger og finner, men er litt blek i "nebbet" ( den sorte prikken i pannen) i forhold til hua.
Kan være innvollsormer. Skjer noen ganger med disse fiskene. Regner med den ene av dem spiser samme maten, så det er ikke slik at den ikke liker maten?! Les i sykdomsartikkelen om det kan stemme med innvolsorm/parasitter.
Den ene spiser maten, har prøvd med oksehjerte og frossen artemia samt granulat så den har hatt litt å velge i.
Skal sjekke ut linken din, takk for svar
At fisken klør, kan være ett tegn på at den har ektoparasitter (utvendige), eller at det er ting i vannet den ikke liker.
Forsøk å tilsett en dobbel dose aquasafe, klør den fremdeles, bør du på sikt vurdere å behandle mot parastitter.

At den ikke eter, og spytter ut maten, kan være fordi fisken er uvant med denne type fôr, eller at den er alvorlig syk. Den vanligste sykdommen som gir slike spytte-symptomer er bukvannsott, og da er det behov for kraftig behandling, ASAP. Antibiotika fås på resept fra veterinær.
Men sjangsen for å berge fisken, om det er dette, er såpass små, at det ikke er noe jeg ville gjort.
Spesielt sommerfugler får denne sykdommen meget lett, dels på grunn av feil ernæring, dels på grunn av dårlige gener etter generasjoner med innavl.
Nå tror jeg den synger på siste verset. Har lagt seg til bak pumpen. Finner ikke symptomer som stemmer på det jeg har lest om av sykdommer. Har ikke gjort andre tiltak enn å tilsette dobbelt med aquasafe.
Kunne satt opp temp. og bytte vann noen dager, men dette kan også gjøre vondt verre, så vidt jeg vet.
Sommerfuglen har fått denne mørke fargen i ansiktet som mange har skrevet om her, så det er kanskje ikke så mye å gjøre
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap