Dobbeltkjøring av pumpe

Jeg vet at man kan få filterpumper raskere i gang, ved å sette dem i samme kar som en skikkelig innkjørt en. Men vil det funke like godt å sette igang en ekstern pumpe i et kar med en intern pumpe?

Og hvor lenge bør de gå parallelt i akvariet, før du kan regne den som innkjørt?
Hei Dyrehagen,

Har selv brukt denne fremgangsmåten ved noen anledninger.

Det som jeg samtidig har gjort er å ta en noe forsiktig rens av det innvendige filteret rett og slett ved å klemme ut noe av gørra fra svampen(e) rett i innsuget til den nye pumpa.

Har også alltid gående noen ekstra innvendige filter i andre kar for partikkel fjerning.

Disse har jeg da også tatt en mer grundig rens på rett i innsuget på nypumpa, men rensingen av disse har jeg gjerne tatt med noen dagers mellomrom slik at det ikke blir for mye på en gang.

(Tar en for mye med en gang vil den slippe noe gørr rett igjennom. Har fått erfare det også.)

Hvor lenge ?
Tja, si det. Her har de kansje gått parallelt i ? ca 2 uker noen ganger kansje mindre.

Har dog hvert litt forsiktig med belastningen den første tiden.

Har ivertfall fungert fint i mine kar.




Har også for en nabo startet opp 2stk JBLCristal 500 pumper, da tok vi gørr fra andre utvendige pumper.

Disse gikk så i mine kar for innkjøring i ca 1 1/2 måned, for deretter å bli satt inn i helt nytt kar.
Jepp, det funker å bruke dobbelt sett for raskere innkjøring.

En sier gjerne at ett utvendig filter ikke er på topp før etter 6-8 uker, noen ganger lengre tid.
Dersom man gjør som Morten sier, altså sørger for litt fitergugge rett å filteret, reduserer man denne tiden merkbart.

Jeg ville kjørt med dobbelt sett så lenge som mulig, minst 14 dager
Jeg slenger med et spørsmål til, jeg: Den nye (brukte) eksterne pumpa er nå i hus (jepp, den skal til discusene, Frank. Du ba meg vennligst pelle meg ut og skaffe en ekstern, en ;-D). Dette er en Fluval 404. Den har filtersvamp og ikke mindre enn 4 skuffer til annet filtermateriale. Jeg har allerede en eske med ehfisubstrat pro i huset, men det er definitivt ikke nok til denne pumpa. Med 4 skuffer å fylle, hva anbefales å putte i dem, og i hvilken rekkefølge (om det har noe å si)?
Flott at du har fått deg ett bedre filter Ennå godt at noen gjør som jeg ber dem om :p:p

Jeg ville fyllt filteret noenlunde etter Eheims modell, altså Ehfimech som første filtermasse vannet møter, deretter blåsvamp (trenger ikke være tykke biten, 2-3cm er nok til å ta partikler), og deretter dælja på med ehfisubstrat. En bit filtervatt på toppen gjør susen for klarheten på vannet.

Men det finns andre alternativer;
-Bioballer i de to nederste kurvene, med litt blåfilter øverst på den som er sist i systemet.
Deretter kun Ehfisubstrat pro, og filtervatt.

Om ikke alt for lenge skal jeg eksperimentere litt med en filtermasse som ikke har vært å få tak i på det Norske marked. Tropefisk skal vist ta denne inn, og da er jeg snar å få den i hus.
JBL Micromec heter denne, og har en så grasat stor overflate, at man får ett anaerobt filter, dvs nedbryting av også No3.
Overflaten på denne filtermassen er 1500m2 pr liter, mot 450m2 pr liter hos ehfisubstrat pro.
Det jeg her tenker å gjøre, er å kjøre
-Bioballer først
-Ehfisubstrat pro
-Micromec

Mulig at det blir ett filter med kun bioballer og micromec, får se det litt ann. Tenker denne skal svi unna No3 fra diskusene i expressfart
Det er faktisk ganske stor filtersvamp i filteret ved siden av skuffene, så jeg antar at det burde holde. Eller burde jeg ha blåsvamp i en av skuffene likevel?
Frank Angell
Om ikke alt for lenge skal jeg eksperimentere litt med en filtermasse som ikke har vært å få tak i på det Norske marked. Tropefisk skal vist ta denne inn, og da er jeg snar å få den i hus. JBL Micromec heter denne, og har en så grasat stor overflate, at man får ett anaerobt filter, dvs nedbryting av også No3. Overflaten på denne filtermassen er 1500m2 pr liter, mot 450m2 pr liter hos ehfisubstrat pro. Det jeg her tenker å gjøre, er å kjøre -Bioballer først -Ehfisubstrat pro -Micromec Mulig at det blir ett filter med kun bioballer og micromec, får se det litt ann. Tenker denne skal svi unna No3 fra diskusene i expressfart ;)



Hei Frank,

Joda denne har vært og få tak i Norge ivertfall de siste 5-6 månedene.

Har sett den til salgs i Stavanger, og jeg bestilte den selv gjennom Tropehuset på Klepp. (Braut,Jæren)

Bruker nå MicroMec i to av JBL CristalProfi Pumpene mine. En 500 og en 120.

Bestilte samtidigt til en nabo som også bruker disse i 2 stk JBL CristalProfi 500.

Når vi bestilte såpass mye, fikk vi disse for 100,- eska.

Virker bra så langt.
Under over alle under! En av de lokale dyrebutikkene (butikken jeg tidligere har kalt hatbutikken min) hadde faktisk ehfi substrat. Ikke pro, men likevel. Det var høyst uventet, ettersom ingen av butikkene fører Eheim. Men, det var kun denne typen eheimsubstrat som var å få tak i. Heldigvis hadde jeg allerede en påbegynt pakke av pro. Men, du verden så sykt mye det koster i butikken. Jeg har brukt dobbelt så mye penger på dette enn det pumpa faktisk kostet! Fikk den veldig billig, da. 300 for ei ekstern pumpe beregnet på store akvarier er ikke å klage over. Bare synd at det jeg skal putte inni pumpa kostet meg over 600... argh! Hadde det ikke hastet så mye med å få startet pumpa, hadde jeg bestilt på nettet. Det blir alltid billigere.

Men lurer fortsatt på det med blåsvamp, som jeg spurte om over.

Og ikke minst: hvorfor ender jeg alltid med å fikle med akvariene mine hver gang jeg skal gjøre husarbeid... ;-D
Dyrehagen
Det er faktisk ganske stor filtersvamp i filteret ved siden av skuffene, så jeg antar at det burde holde. Eller burde jeg ha blåsvamp i en av skuffene likevel?

Om det er svamp utenom skuffene, er det ikke noen vits å skuffe på med ennå mer svamp - om du da ikke vil gjøre dette i påvente av å få tak i billigere filtermasse fra nettet

[QUOTE)=Morten Kirkevåg ]Hei Frank,

Joda denne har vært og få tak i Norge ivertfall de siste 5-6 månedene.

Har sett den til salgs i Stavanger, og jeg bestilte den selv gjennom Tropehuset på Klepp. (Braut,Jæren) Der kan du se, Frank vet ikke alt likevel
Men så der det relativt skjelden jeg er innom butikkene utenfor NordNorge

Merker du noe fall i gjennomstrømmingen i filtrene med denne, og fall i Ph? Noen mener at syklussen produserer såpass mye svovel at Ph faller mot 6, uansett hva en gjør (perfekt!!)

Beklager Inger Anne, over at jeg herper tråden din litt her
Frank Angell
Der kan du se, Frank vet ikke alt likevel ;) Men så der det relativt skjelden jeg er innom butikkene utenfor NordNorge ;) Merker du noe fall i gjennomstrømmingen i filtrene med denne, og fall i Ph? Noen mener at syklussen produserer såpass mye svovel at Ph faller mot 6, uansett hva en gjør (perfekt!!) Beklager Inger Anne, over at jeg herper tråden din litt her ;)



Ingen forandring på gjennomstrømmning, heller ingen forandring på PH

PH ligger på ca 7, både hos meg og naboen.
Frank Angell
Beklager Inger Anne, over at jeg herper tråden din litt her ;)

Det går så bra, så Jeg benytter enhver mulighet til å suge til meg info og kunnskap

Oppdaget til min gru at det jeg trodde jeg hadde av slanger å sette på det nye filteret (fikk ikke med slanger), var en størrelse mindre enn jeg husket. Men, jeg MÅ få satt i gang dette filteret i dag. Jeg har slanger i riktig størrelse også, men bruker disse i forbindelse med vannskifte. Jeg antar jeg må bite i det sure eplet og installere disse slangene likevel. Og så gå over til manuelt vannskifte i ei uke (dvs. øse opp i akvariet for hånd)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap