Hei,
det er forskjellige klassifiseringssystemer for CR. Det ser sånn ut at kvar land må skaffe seg sitt eget system når CR blir litt meir kjent blant akvarister. Eg syns at systemet med grade A, B, C og S fungerer greit og for alle som er interessert har eg en link til dette system:
Samme system fungerer og for Black & White Bee (BW) og Red Bee.
Eg vil gjerne beskrive et problem man opplever altfor ofte når man prøver å selektere CR. Når yngel blir mellom 0,5 og 1cm har man inntrykk at man har en god del grade A og høgere. Gode greier! Men obs på hvit farge (rød er ganske stabil). Rekene vokser og man kva en skuffelse at den hvite delen blir svakare eller forsvinner helt. Grunnen til det er at hvite pigmenter er ikkje tett nok og blir meir gjennomsiktig med størrelsen av reken. Det er genetik og man er tvunget å drette kun disse reker videre som har en tett hvitfarge.
Kva gjære man med de andre? Eg har ett akvariet (325l) for alle utsorterte. De skal trives dit men ikkje for mykkje... formering er ikkje så invasiv som på kirsebær men likevel kommer man også med CR rask på et større antall.
I Japan og Tyskland tilsetter CR-oppdretter Zeolithstein og Montmorrillonit. Begge enriker vann med mineraler. Zeolith er egentlig kjent som filtersubstrat og binder Nitrit og Nitrat. Montmorillonit er også brukt på oppdrett av koi med en bra suksess i hensikten av fargeintensiteten. Eg bruker montmorillonit, men kan ikke si hvis hvitfarge er bedre. Har dessverre ingen kar eg kan sammenligne med.
Så det er mykkje man kan gjære for å forbedre kvaliteten av sine CR. Det kan være interessant og gøy. Men likevel er det masse arbeid og man må ha en god del flaks også. Og man kan være frustrert og vil nesten gir opp og da oppdager man en Hinomaru! Det er fantastisk... og... sykt.
Håper det var kanskje noen nyheter fra rekeverden.
Helsing,
Micha