Klinkekuler

Kan eg bruke klinkekuler som subtrat i eit kar med bunnfilter?
Ja dette kommer bunnfisken din til å elske ))
Eneste er at all driten etter fiskene dine kommer til å bli veldig synlig da.... poenget med bunnfilter er jo at det skal samle seg guffe i bunnen på filteret. Tror ikke det blir så veldig pent....
Ja men blir ikkje driten sugd ned under filterplatene?
Du kan jo prøve. :o) er noen år siden jeg hadde bunnfilterakvarium. Klinkekuler er jo heller ikke det vanskeligste å ta ut om du skal bytte substrat og begynne på nytt...
-s-
Ja men blir ikkje driten sugd ned under filterplatene?
Driten vil bli sugd ned ja, og er bunnfilteret koblet direkte til en sirkulasjonspumpe vil driten bli spylt rett ut i akvariet igjen. Så og si ingen filtreringseffekt dessverre. Men har du bunnfilteret koblet til et utvendig filter så gjør det utvendige jobben.

Klinkekuler brukes vanligvis kun ved oppdrett av tetra, danio, barber og lignende.
Dette vil jeg se bilde av
Hans Martin Stølen
Klinkekuler brukes vanligvis kun ved oppdrett av tetra, danio, barber og lignende.

Det er riktig at det er de eneste tilfellene jeg har hørt om at man har brukt klinkekuler ja, men om gutten vil ha det som substrat så ser jeg ingen grunn til å "nekte" han det?
Saken er den at det er på tide å rense bunnplatene og grusen på mine døttres Jebo akvarium. Det har gått i 1,5 år no og det begynner å bli dårlig gjennomstrømming.

Siden at eg då må alikevel begynne med seriøs romstering i forbindelse med dette, så eg for meg ein extreme makeover i samme slengen.

Veit at klinkekuler brukes i forbindelse med oppdrett, men tenkte at dei kunne kanskje brukes som substrat som ser litt "søtt og jentete" ut...

Men hvis det fører med seg eg mister stort sett all filtereffekt i bunnen må eg kannskje finne på noe annet. Kanskje tynnt lag med grus nederst som ikkje vises og kulene over? Noen andre forslag?
Det er også stor sjangse for at klinkekulene blir dekket med alger, det er kanskje ikke så veldig pent.
-s-
... Kanskje tynnt lag med grus nederst som ikkje vises og kulene over? Noen andre forslag?
Virker som en bedre løsning Da slipper du grumsete vann og beholder filtreringen.
??? til oppdrett
Hans Martin Stølen
[QUOTE=-s-] Klinkekuler brukes vanligvis kun ved oppdrett av tetra, danio, barber og lignende.

Nysgjerrig ......Hvorfor det ? hvorfor brukes det til oppdrett ??? Hvilken betydning har klinkekuler liksom ?
Husmusa
Nysgjerrig ......Hvorfor det ? hvorfor brukes det til oppdrett ??? Hvilken betydning har klinkekuler liksom ?
De befruktede eggene til fiskene synker ned mellom klinkekulene slik at de ikke får tak i dem. Noen fisker har for vane å spise sine egne egg, noe som er lite hendig om man vil ha yngel på dem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap