Prazi pro

Jeg tror jeg har sjønt via alt jeg har lest her at fiskene mine har en eller annen form for innvollsparasitter.

Har hatt frafall av flere platyer den siste måneden.

Felles for alle fiskene mine nå, er at de har lange, hvite tråder i avføringen sin.

Jeg ser også at de blir passive og legger finnene sammen.

Når jeg tar vannbytter ser jeg imidlertid at fiskene blomstrer opp, og den siste tiden har jeg byttet vann annenhver dag, ca. 30 %.
Det ser ut til å holde det i sjakk.

Jeg har allerede fått ESHa 2000 og Exit i huset, men tror ikke det hjelper her.

Så jeg har bestilt Prazi Pro fra USA, som skal virke på innvollsparasitter.
Jeg håper denne kan virke slik at jeg slipper å se disse lange, hvite rådene lenger, noe jeg tror svekker fiskene mine.

Har jeg rett i mine antagelser ?

Jeg angrer litt på at jeg samtidig ikke bestilte et medisinfor til samme bruken, noe på Dewormer- et eller annet.

Kan Prazi Pro alene ta knekken på innvollsparasitten ?

Og hvordan er bruksanvisningen på et 70 liters akvarium ?
Inaktiv bruker
hei
utdjup denne?
Hvordan er bruksanvisningen på 70 liters kar?
Du mener mengde med medesin eller?
Jeg har brukt PraziPro i 660 L karret mitt med diskuser, og den medisinen tok drepen på innvollsparasittene.
Står på flasken mye du skal ha i karret.

Og det finne med denne medisinen er at den ikke dreper bakteriekulturen i filteret.
Sikker på at det er innvollsparrasitter og ikke flaggelater de har da? Bare en tanke.
Jeg vet egentlig ingen ting jeg, er bare antagelser etter alt jeg har lest her inne.

Det jeg vet er at at fisken min er svekket på en eller annen måte, fordi de allerede sturer , blir passive, og legger finner sammen, dagen etter at jeg skifter vann. (Skifter vann annenhverdag nå, fordi jeg ser at de blir kvikkere av det).

Og derfor tror jeg at det kommer av den hvite avføringen.

Om det er flagellater eller ikke ,vet jeg heller ikke.

I så fall, blir det helt feil om jeg bruker Prazi Pro ?

Jeg har liggende medisinen her( har fått den med posten i dag), men har ikke lyst til å bruke det før jeg på en måte får klarsignal her.

Det jeg mente med bruksanvisningen, var hvordan jeg evnt. skal bruke denne medisinen.
Hvor mye og hvor lenge på et 70 liters akvarium ? Fremgangsmåten.

Kan noen hjelpe meg med å identifisere sykdommen, og fortelle hva jeg bør gjøre ?

Nitritt og ph er fine.

Prazi dreper en del innvoldsormer, men ikke alle. Dewormerkuren hadde nok vært bedre i karet ditt. Men du får kjøre en kur med Prazi for å se om dette hjelper eller ikke.

Følg dosseringsanvisningen på flaska, så er du berga. Men husk at ett 70L akvarie ikke på en solsinnsdag engang rommer 70L vann. Er du heldig, er det 55L vann i dette. Men det er til nå ikke meldt om farer ved overdossering, så om du regner 70L, er det ikke krise.
Du kan forresten lese mer om dosseringen i denne tråden Søket tok meg 2 sek, forresten

Flagelatter er det neppe - dette gir helt andre symptomer før avføringen slimer seg.
Takk. Da prøver jeg Prazi Pro.

Men kan dere fortelle eksakt hvor mange milliliter jeg skal ta oppi første dagen ?

Skal jeg fortsette med samme milliliter noen dager til ?

Og er det slik at jeg skal fortsette med samme kuren etter 3-5 dager hvis ikke effekt ?

Føler meg litt dum, men må ha alt inn med teskje....

Har også observert at det har kommet ut "pølser i ledd", nesten med en blank hinne der avføringen kommer ut.

Hva er det ?
Du skal bruke 1 teskje pr. 20 gallon vann(jeg brukte litt sterkere blanding i 660 l min), og det tok drepen på innvollsparasittenne i diskusene mine.
Jeg kjørte en kur på 5-7 dager, og fylte opp med nye medisiner, når jeg byttet vann, sånn at PraziProen holder seg kjev og der den bør være.

PraziPro dreper mange typer orm, Bl.a Flukes, tapeworm(som diskusene mine hadde), flatworms, og turbellarians.
Så den dreper de mest vanlige, ihvertfall er det mine erfaringer på diskuser.
Er det lange hvite ormer som kommer ut, eller er det selve avføringen som er hvit? Det er da ikke bare parasitter som gir hvit avføring???
Sofie
Men kan dere fortelle eksakt hvor mange milliliter jeg skal ta oppi første dagen ?

Frem med kalkulatoren, Sofie
1ml Prazi medisinerer 15.16L (4 gallons) vann, dvs du trenger 3,62 ml for å behandle dine 55L vann
Fint, da har jeg tatt opp i den første dosen.

Men når skal jeg gjøre det første vannskiftet ? Og de neste ?
Forstod at jeg skal erstatte Prazi Pro i forhold til det vannet jeg byttet.

Har på forhånd slamsugd og byttet endel vann.

Hvordan er det med foring fremover ?
Jeg har også 5 yngel i selve karet.

Kan man se noe på den nye avføringen som kommer, at det har skjedd noe ?
Bytt vann når du føler for det, enten du tar daglige vannbytter, eller tøyer det til dag 3.

Bytter du ut 20L av vannet, tilsetter du rett å slett 1,32ml (gleder meg til å se deg måle opp ,32ml :p) etter vannbyttet. Bytter du ut 30L, tilsetter du enkelt og greit 2ml.

Om medisinen har effekt, vil du se det tyte ut døde tarmparasitter i stor stil. Uggent, er vel ett passende uttrykk.
Slamsug derfor bunnen ved vannbytte!

Siden dette ikke påvirker bakteriekulturen, er det ikke noe i veien med å fôre. Gi gjerne artemia, dette skal ha en gunstig effekt for å skrape ut parasitter som er døde, fra tarmsystemet.
Best er selvsagt nyklekket artemia, men også frossen skal ha god effekt
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap