Hullsyke og litt til

Og så var det på'n igjen! Den ekle 180-literen min sliter gang, på gang, på gang (ref. tråden "syk gurami i lang, lang tid")!
Jeg holder på å bli fullstendig sprø! Egentlig burde jeg plukke ned hele dritten og starte på nytt. Men jeg har så mange maller jeg er alt for glade i, og jeg vil ikke miste dem! Som vanlig er det ikke mallene som blir syke. De har vel ikke hatt en eneste sykedag, så lenge som jeg har slitt med dette akvariet.
De som sliter er sort neon, palettcichlide og en stakkars honninggurami (at jeg ikke lærer meg å holde meg unna guramier - det blir bare trøbbel med dem!).
Jeg har, siden jeg friskmeldte akvariet, mistet en del fisk, helt umerkelig. Plutselig er de bare færre. En fisk nå og da har forsvunnet, egentlig uten forvarsel. Det er kun en fisk som synlig har slitt av dem, og det var en av kobbertetraene. Men akkurat den fisken tror jeg rett og slett var så skadet av forrige sykdomsperiode, at den rett og slett ikke greide seg i lengden. De fiskene som har forsvunnet, har stort sett vært tetraer, samt to killier. De større fiskene har vært uberørte.

Etter at jeg friskmeldte karet, har jeg også hatt behov for å fylle på med noen av fiskene som forsvant. Men, det har fungert veldig dårlig. De blir syke og dør ganske kjapt. Det virker nesten som om det er noe i vannet de ikke tåler. Og det er bare ny fisk som rammes. Jeg har mistet samtlige kardinaltetraer (men akkurat når det gjelder dem, tror jeg flertallet ble spist. Det er ikke første gang alle nye kardinaler ender i fiskemager i det karet), 2 (og snart 3) honningguramier, en palettcichlide (som faktisk lever ennå, men som ble syk ganske med en gang, og som har vært syk lenge nå). Det er bare en eneste fiskesort av nyinnkjøpene som ikke har blitt berørt, og det er SAE-ene. De allerede etablerte fiskene har også vært uberørt av dette. Det vil si, fram til nå...
Nå har nemlig tetraene (og nå er det kun sort neon igjen - de øvrige eksisterer ikke lenger) fått trøbbel med halene sine igjen, noe som denne gangen faktisk kan ligne på finneråte, ihvertfall hos en av dem. En av palettcichlidene, den nye, fortsatt levende hannen, har noe i ansiktet som kan ligne på hullsyke, samt den gjenlevende honningguramien. Honningguramien er den som så langt er verst rammet. De to andre døde raskt, mens denne har greid å overleve en liten stund. Men, nå synger den på siste verset. Den ser ut som en blanding av det paletten og tetraene er utsatt for.

Så langt er altså mallene, SAE-ene, den gjenværende killien og de ekle falske FF-ene (selvfølgelig - de eneste fiskene jeg definitivt kunne unnvære i dette akvariet. De har dessverre jernhelse!) uberørte.

Spørsmål 1: Rammes alle fisker av hullsyke. Man hører jo stort sett om denne sykdommen i forbindelse med discus. Det er palettcichliden min som ser ut til å slite med et eller annet i ansiktet, muligens guramien også.

Spørsmål 2: Hva i heitaste er det som kverker alle nye fisker? De tåler ganske enkelt ikke å ankomme dette akvariet, og, ja, jeg gir dem skikkelig tilpassing av vannkvaliteten.

Spørsmål 3: Hva i heitaste er det som skjer i dette akvariet. Jeg blir SPRØ snart!

Jeg har faktisk greid å bruke opp flaska med eSHa 2000, og måtte skaffe ny denne uka. Jeg skal forsøke en kur til, men frykter at evt. slemme bakterier har blitt immune. Noen flere ideer til hva jeg skal forsøke? Jeg vil (selvsagt) unngå å kverke filterbakteriene. Dette er et ganske hardt belastet akvarium, og det ville være krise om filteret skulle ta kvelden. I nødsfall må jeg likevel gjøre det, hvis det ikke er noen vei utenom. Jeg har nemlig ganske mange medisiner i skapet som kan gjøre den jobben: furanol, samtlige Sera-medisiner (inkl Baktopur direkt), og jeg mener å huske at det også står en Tetramedisin i det ene skapet mitt (de fleste medisinene fikk jeg med et akvarium jeg kjøpte brukt, det er derfor jeg ikke har helt oversikt).

Et stort HJEEEEELP!!! Jeg er ganske desperat nå.
Dyrehagen
Spørsmål 1: Rammes alle fisker av hullsyke. Man hører jo stort sett om denne sykdommen i forbindelse med discus. Det er palettcichliden min som ser ut til å slite med et eller annet i ansiktet, muligens guramien også.

Ja, alle fisk kan rammes, men det er stort sett store ciklider som rammes. Men andresykdommer kan gi lignende symptomer, f.eks kan fisketub lage sår på fiskene. Det er mest vanlig på selve kroppen, ikke så mye angrep på hodet. En del virus kan også gi slike symptomer.
Dyrehagen
Spørsmål 2: Hva i heitaste er det som kverker alle nye fisker? De tåler ganske enkelt ikke å ankomme dette akvariet, og, ja, jeg gir dem skikkelig tilpassing av vannkvaliteten.
Om det er virus i karet, kan fiskene du allerede har, være immune. Det høres for meg ut som du har ett slikt tilfelle, men det vil jo alltid kun være spekulasjoner uten en skikkelig dyrking av mikrobene i vannet ditt
Dyrehagen
Spørsmål 3: Hva i heitaste er det som skjer i dette akvariet. Jeg blir SPRØ snart!
Vanskelig å si, men jeg forstår meget godt at du begynner å bli frustrert.

Jeg vet ikke helt hva du bør gjøre, dette er jo meget kjedelig. Om det er virus i vannet, vil dette ikke gå vekk av seg selv. Det hjelper fint lite å dælje på allverdens medisiner, og da er valgene få.
Enten starter man karet fra bunnen av, og kaster alt av innhold, eller så beholder man ting slik de er, og håper at viruset etterhvert svekkes såpass at det ikke skader lengre.
Det kan muligens også hjelpe på om du skaffer deg en UV-sterilisator, og får drept unna mikroorganismer i de frie vannmasser. Men jeg kan ikke garantere noe.

Selv ville jeg nok forsøkt meg med UV, og kraftige doser vitaminer. Om fiskene er syke, vil de trenge betydelig mer vitaminer for å komme til hektene.
Jeg ville også satt opp ett heftig filter; jeg slet selv halve ræva av meg med min 170L, når jeg kjørte innvendig filter. Det var stadig vekk trøbbel i sikte; etter at jeg satte opp min 2026, har jeg ikke hatt snev av problemer engang!
Har mistet 3 fisk på 3 år i det karet, en av disse etter noen timer etter annkomst, og en ektefelle som ikke greide synet av henne, de to andre har vært forventede dødsfall på grunn av svekket fisk.
Puh! Jeg kommer til å bli ekspert på fiskesykdommer etter dette!

Jeg tror vi kan utelukke fisketub (igjen). De nye fiskene blir jo kjapt syke, og fisketub har jo laaaang inkubasjonstid.

Guramien er definitivt veldig døende.

Paletten ser faktisk bedre ut i dag! Ganske mye bedre ut!

Tetraene ser dårligere ut.

SAE-ene er nå også angrepet. Men, som ved forrige runde, her er det forskjellige symptomer på forskjellige fiskeslag. Mens tetraene får trøbbel med halen (det gjorde de jo sist også), får SAE-ene prikker/flekker på kroppen (i tillegg til at en av dem ser slapp og elendig ut. Det er første gang jeg ser en slapp SAE). Paletten sliter særlig med ansiktet sitt (det er derfor jeg begynte å spekulere på hullsyke), og guramien har alle slags symptomer. Mens mallene og mine ekle, falske FF går fri. Det samme gjør palettdama mi (hun gikk fri sist også). Ingen tvil om at det er de samme fiskene som gikk fri sist, som går fri nå. De er nok immune, ja. Takk og pris, vil jeg si, for det betyr at mine kjære maller er immune

Vent litt! Jeg har glemt å sette lokket til akvariet på gløtt i det siste. Kan det være trøbbel med temperaturen igjen? Jeg har ikke tenkt så mye på det, rett og slett fordi det var kaldt i leiligheten en lang periode her. Termometeret bruker å ta seg noen svømmeturer i akvariet. Det nekter å sitte fast. Så akkurat nå vet jeg faktisk ikke hvor det er. Det er mulig jeg har tatt det ut. Jeg finner det ihvertfall ikke akkurat nå.

Virus ja, ikke umulig at det er det. Og at viruset svekker fiskene så mye at de får andre sykdommer (paletten er jo bedre etter at jeg satte i gang med ny kur i går). Den berømmelige blå guramien som startet den forrige tråden min, ble jo også bedre før hun døde. Hun hadde jo et digert sår i flere måneder. Så grodde det, og alt så fint ut. Deretter døde hun. Er dette en teori som holder vann?
Det eneste jeg greier å forklare dette med, er virus, så jeg syntes ikke teorien din er ute å svømmer, selv om den holder vann

Men er det ikke engang slik; går man til legen og er småsjuk, og h*n ikke finner ut av det, så skyldes det på virus ;p
Men det er det eneste jeg greier å forklare, dels på grunn av de tusener av virus, dels på grunn av den lille info som er å finne.
Jeg er i alle fall ikke i stand til å trekke noen sluttning til at alle disse problemene skulle vært relatert til en enkelt bakterie.
Jeg mistenker sterkt at noen hjelper til med forsvinningene i karet mitt. Nå er nemlig samtlige tetraer bortsett fra en diger blubb av en sort neon borte. Og ikke alle så angrepet ut. Jeg mistenker også sterkt at de skyldige ligger gjemt bak noen røtter og en diger stein og heter stripete sjokolademalle og Mystus leucophasis (Giant Upside Down Catfish - når skal jeg lære å sjekke størrelsen på en fisk før jeg kjøper den). Så jeg skal nok ikke skylde alt frafallet på sykdom. De siste tetraene forsvant alle sammen på en gang, så jeg tror nok at noen har vært sultne. De er noen feite, glupske slabbedasker, og vokser som bare j. Pga. sykdommen i dette karet, tør jeg ikke å gi dem bort eller selge dem, så jeg blir jo ikke kvitt dem heller. De er jo egentlig ganske kule (bortsett fra mystusen, som har blitt ganske ekkel nå). Men de krever større plass enn jeg kan gi dem egentlig. Og jeg liker ikke å avlive fisk som er fine og friske (i den grad jeg liker det i det hele tatt. Jeg hater å ta liv!)
Jeg kan skive under på at sjoko-maller er glade i småfisk. Har hatt min kvote med slike gryntere, som gafler i seg småfisk om natta, og ligger å fiser om dagen
Det ser unektelig litt trist ut med en eneste tetra i akvariet (har annen fisk, altså). Og på toppen av det hele er dette en av de syke fiskene. Kunne den ekle malla (eller disse ekle mallene) enda holde seg til fisk som jeg kanskje kom til å miste likevel... De er dritkule, disse mallene, men jeg bør nok holde meg til L-maller. De er mye hyggeligere når det gjelder matvaner. Jeg ser ennå for meg da jeg så den ene sjokolademalla mi sluke en malletablett hel. Den gikk bare rett inn det lille hullet som kalles munn (det er utrolig hvor liten munn de ser ut til å ha, sammenlignet med hva de greier å stappe inn i den), og forsvant. Ingen sutting på tabletten, ingen tygging etter den havna i kjeften. Den bare forsvant inn, og borte var den! Det var da den fulle sannheten om disse mallene gikk opp for meg! Men kule er de, både billedlig talt og bokstavlig talt (noen feite blubber!). Kjærlighetshat kan man vel kanskje kalle det fra min side.
Frank Angell
og ligger å fiser om dagen :D

Og jeg som trodde det var luftpumpa mi... ;-D
Dyrehagen
[QUOTE=Frank Angell] og ligger å fiser om dagen :D

Og jeg som trodde det var luftpumpa mi... ;-D
Luftepumpa er verdens beste undskyldning for malla :p Når de andre ser surt bort på den, nikker den bare bort mot boblene og sier "Was`nt me " litt skadefro
Til min store, store sorg fikk jeg mitt første malledødsfall i dag Grenmalla mi lå med buken i været. Buuuuuhuuuuu!
Den malla har jeg hatt i to år, og jeg var fryktelig glad i henne. Hun var en av de få fiskene i det karet som hadde et eget navn: Stælken Gundersen. Egetlig en av de få fiskene jeg har som har eget navn. Det er en av de fiskene jeg har har hatt et spesielt forhold til. Akvariet har stått ved siden av sofaen min og jeg har brukt å titte etter henne hver eneste kveld. Jeg har vært så stolt av henne. Hun var så utrolig søt. Hun brukte også å gjøre meg nervøs ved å begynne å spise alger i utstrømsrøret til pumpa hver gang som strømmen begynte å bli lavere. Jeg hadde ikke lyst på grenmalle i rotoren.
Bilde 1: Stælken likte å holde seg på sære plasser. Her under Flode
Bilde 2: En tøffing var hun også. Her i matkrig med en av ancistrusene

Så der røyk både regelen om at mallene ikke ble syke og at ingen av de "fastboende" fiskene ble syke.

Snakk om drittdag. Akvariene mine har virkelig servert meg en skikkelig dårlig bursdag:
Våkna opp til masse vann utover stuegulvet (heldigvis ser det ut til at det har gått bra. Ingen surkling og laminatet ser ut til å være tørt etter at jeg har brukt et utall håndklær).
Knuste nettopp hydrometeret (som jeg kjøpte for to dager siden. Det er det 3. hydrometeret som går i knas)
Stælken Gundersen avgikk med døden.

I tillegg har jeg jo også blitt ett år eldre, noe jeg heller ikke er i ekstase over. Snakk om bursdagsfeiring Møkkadag!
Uff, for en uheldig møkkadag ja... Men har du fått noe kontroll over sykdom(mene) i karet? Hvis ikke, hva med å stenge av hele karet, kaste alt sammen, vaske og starte på nytt? Er jo ikke "bare og bare" det, men tenkte hvis den sykdommen bare skal fortsette å lage mølje i karet ditt hele tiden, det er jo ganske så kjedelig...

Hadde det ikke vært for at jeg har flere maller som er høyt elsket i det karet, ville jeg gjort det. Men jeg vil ikke miste dem! Dessuten er noen av mallene smådyre også.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap