Soft gun

Jeg og noen kompiser har begynt å spille (krige) i skogen med softgun.

Vi begynner å ha endel utstyr etterhvert

Lurte bare på om noen andre her driver med dette?

Softgun er våpenkopier av ekte våpen som skyter små 6mm plastkuler på 20g (som er den vanligste vekta på disse)

Det er ufarlig, (men merkes) så lenge man bruker vernebriller.

Vi kler oss ut i fullt millitærutstyr fra kamuflasjedrakter (fått tak i bla. orginale tyske fra andre verdenskrig, og jeg har selv amerikansk )
og stridsvester, Pilstolhylstere og div militært utstyr.

Utrolig gøy å leke soldat

Våpen jeg har foreløpig er en gass drevet beretta og en elektrisk AK47

På AK47'en kan jeg velge mellom semi eller full auto skyter ca 280fps (fot pr sekund)
Husker ikke helt men tror dette tilsvarer ca 70-80meter sekundet.

Vi deles inn i lag og spiller ulike typer spill (f.eks. Skal ett lag ligge i bakhold, eller noen skal redde ett gissel fra det andre laget, eller rett og slett bare utslette det andre laget)

Man er "død" hvis man får ett hodeskudd eller to i brystet/ryggen

Vi driver ikke proffesjonelt slik som diverse klubber gjør. Bare har det gøy i skogen
Jeg har også bestillt deler for å oppgradere min AK47,

Da blir den helt svart med RIS forskjefte som det kan monteres sikte,
laser og lys på, jeg skal også montere vertikalt forgrep på denne .

Den vil da bli seende ca slik ut
Jeg gjorde det før. Hade en MP 5 maskin gevær, med laser lyddemper osv, men jeg sluttet med dete for lenge siden, fordi dette er noe jeg ikke driver med siden jeg er blitt litt for stor for sånt nå. ? XD
Blir aldri for stor for sånt vettu

Mange som drvier aktivt med dette i klubber jeg vet om som
begynner å dra på årene. (40+)

Ene kompisen min har også mp5 som er ganske bra stæsja opp
Hva med turgåere? Får de tildelt vernebriller når de er på tur i skogen? ;P
De løper somregel sin vei skrikende hehe

Neida, Har ennå ikke sett noen turgående i det området vi driver på i.

De jeg kriger med hadde møtt noen, men de hadde skjønt at dette var lek og bare gått videre.

Hvilket merke er den AK47`en fra?

Driver med dette på litt mer "proff" måten,blant annet bruker vi navnet Airsoft fremfor softgun da Airsoft er det internasjonale navnet for dette.

Er områdesjef for Ålesund i Møre og Romsdal Airsoft og en av grunnleggerene i klubben

Klubben vår er medlem i Norges Airsoft Forbund (NASF)

Selv har jeg hatt ganske mange våpen gjennom tiden og mer skal det bli
Det er liksom dette og akvarium som er mine to lidenskaps hobbyer.

Til folk som ikke har fått meg seg noe annet enn stygge overskrifter om softgun i avisene så kan jeg si at dette gjelder uansvarlige og ofte mindreårige som har fått tak i "softguns" ved hjelp av foreldre som ser på dette som leketøy. I Norge er det 18årsgrense på å eie dette med mindre man er medlem i NASF og en NASF klubb og har dispensasjon fra det lokale politiet\lensmannen. Den absolutte nedre grensen med dispensasjon er 16.

Lovene i Norge behandler slike våpenkopier likt med ekte saker,viser du en "softgun" i offentligheten så er det like ille som å veive rundt med et ekte våpen.

Alle NASF klubber driver med dette seriøst og det er lagt enorm vekt på våpensikkerhet og riktig bruk av sikkerhetsutstyr,beskyttende briller må være godkjent og tannbeskyttelse er anbefalt. Det er ikke snakk om wannabe rambo folk,men heller et godt miljø med folk som liker litt adrenalin og naturopplevelser.
For å ikke snakke om hvor god form man kommer i av å løpe rundt med alt utstyret en hel dag
Hadde jeg vært turgåer, og møtt dere i full mundur, så hadde jeg sikkert krøpet forbi dere med en mosedott på hodet, og latt som om jeg var en forvokst snegle... *kremt* :P
Når jeg tenker meg om skikkelig, så hade det vert jævligt tøft å begyne igjen. Hehe husker jeg og fetteren min pleide å skyte på vinduet til soveromet til naboen min, så han gikk ut å lurte hele tiden på hva i all hverden det kunne være, hahaha vi fikk oss en skikkelig lættis nesten ver kveld på den sommerferien.
Denne Ak'en er fra tokyo marui
pistolen er fra Hfc

Vi har en airsoft klubb i nærheten som heter stokke airsoft (tror jeg)

Men har ikke vært i kontakt med disse ennå.
Vi håper jo på å drive mer og mer proffesjonellt etterhvert, men får se hva som skjer.

På det meste blir vi vel 12-13 som er med. de fleste har ikke så mye utstyr ennå, (flest med vanlig fjærpistol)

Fredrik84: Har du noe greie påhva som kan være galt med en pistol (gass)
som ikke lenger funker på full auto? funker bra på semi.

Lot den ligge en stund med gass i (2-3t) Har dette noe å si tro?
All gassen var lekt ut.
Fredrik 84:
Har dere noen hjemmeside for klubben deres foresten?

Har kikka endel på bilder fra forskjellige klubber sammen med kompisen min som satte igang først her hos oss.

Ser utrolig gøy ut å drive proft.

Har blant annet kikka endel på hjemmesia til drammen airsoftklubb (har ikke adressen her og nå siden vi var hos kompisen min da)

Og de gutta tar av helt. Utrolig mye utstyr og utrolige bra opplegg.

Jeg Har vel nå brukt ca 10.000,- på utstyr/våpen og har nesten ikke vært med ennå

Vi har foresten funnet noen ganske store huler i skogen like ved meg som vi skal skjekke ut litt. ganske store, og ble vist brukt under 2verdenskrig sa kompisen min som viste om dem.
Blir kanskje kriging der etterhvert, må bare sette opp litt fakler osv.
Hjemmesiden til klubben er: www.mr-airsoft.com

2-3 timer med gass i magasinene skal ikke ha noe å si,på sist storspill jeg var på hadde jeg gass i magasinene i 6-7 timer før jeg fikk bruk for å trekke pistol og det funket fint,men man skal helst ikke ha gass i de over lengre tid men da er det snakk om døgn.

Det at gassen hadde lekt ut og at den ikke fungerer på full auto men ikke semi vil jeg tro er enten en gåen gummi pakning eller en gåen ventil. Det kan jo da hende at en av de delene ikke er helt dau enda men har nedsatt funksjon. Hva skjer om du forsøker å skyte full auto da?
funker bare som semi hvis jeg skyter på full auto.

Men har egentlig ikke så mye å si, kommer ikke til å bruke den på full auto når vi spiller uansett. rakk ikke å blunke før magasinet var tomt

Hvis den stilles på full auto og og allikevel kun skyter semi så er det muligens noe med selektoren (safe,semi,auto) som er gale,du kan forsøke å presse forsiktig litt ekstra mot full auto eller du kan åpne den opp og ta en kikk inni for å se om noen er knekt av.

Er ikke helt realistisk med fullauto på akkurat den pistolen da,men morsomt nok er det i hektiske situasjoner
Har åpna å skjekka, kan ikke se noe galt.

Gjør egentlig ikke noe, full auto er bare for show. bruker ikke det når jeg kriger.

I dag ble det vist enda mere bestillinger fra redwolf.

Blir dyrt detta Hehe

Granater og div stæsj til ak'en. Rødpunktsikte, lys, laser osv osv
+ Våpen bag for å frakte ak'en i (litt dumt å gå å veive med den langs veien )
Hadde et gevær ei stund, men ble aldri noe kriging, vanskelig å få tillatelse den gang. Men geværet var praktisk til å drepe edderkopper i taket, hehe
Hehe ja veiver man med det langs veien kommer nok tungt bevepnede onkel blå og freser litt,det er faktisk påbudt at det skal fraktes på en forsvarlig måte så det er nok et bra kjøp med en sånn bag

Bixen: Jeg brukte aldri mine saker til edderkoppknerting. Men jeg fant fort ut at skyter man på papirblink inne,ja da får man seg en liten overaskelse når man fjerner blinken. Kulene ladge forferdelige merker i veggen,da snakker vi merker som er opptil 0,5mm dype i dørlistene hvertfall :P
Fullt klar over det ja

Angående papirblink hjemme, så har jeg kulefanger for å samle opp kulene.

Er ikke mye igjen av blinken etter at jeg har tømt ett 70 runders magasin på full auto

spiller dere somregel kun i helgene eller i uka også?
Hva slags spill er det dere spiller da?
Hadde vært tøft å være med i klubb og hatt litt bedre opplegg en det vi har foreløbig.
da har jeg klart å fikse lekkasjen på pistolmagasinet.

gassen lakk ut hvis det lå for lenge.

Løste det ved å ta en pakning/ O-ring fra ventilen på en lighter, og sette inn på ventilen på pistolen istedenfor.

Testa etter 2 timer, og det var fortsatt fullt med gass.

Før har den vært tom etter en time
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap