Kampfisk

Hei! Hvordan ser jeg om kampfisken min trives ? Er det noe bestemt oppførsel jeg kan se etter ?
Den bygger skumrede jevnlig, uten at han har en hunn. Er også ganske aktiv, svømmer rundt i akvariet selv om det ikke er veldig stort...

Hilsen
Nybegynner
Inaktiv bruker
Hei....

Kampfisk er smarte fisker og trenger stimuli,hvis kampfisken svømmer rundt og virker interesert i omgivelsene,kommer når du mater den(min spiser fra hånden min),og ser klar ut i farger og har fine finner er det ikke mye du trenger å engste deg for......man ser fort om en kampfisk er syk eller deppa,det kan de bli om de ikke får det stellet den trenger..
Vær nøye med å bytte vann og ha en vanntemp fra 24-28.gi også variert mat til den....den er ikke glad i bare flak,finnes bettafor i zoo butikker..
skumrede lager også min betta,den venter egentlig på en hunn som skal komme å parre seg.Ikke kjøp en hunn til han om du har et lite akvarium og lite planter,det er min erfaring,de kan være VELDIG agressive ovenfor hverandre...hunnen liker å nappe og ødelegge finnene om hannen blir for nærgående når hun ikke er gyteklar....
Vel,dette håper jeg gir svar på noe.....en internett side jeg vil anbefale deg er kampfisk.com......masse bra info......

Inaktiv bruker
her er kampfisken min otto,ha bor i et godt beplantet 19l.....og trives ser det ut til
Tusen takk for tips !
Det er ingen hund, men jeg syns man skal behandle alt levende med omsorg selv om det bare er en liten fisk. Det virker faktisk som kampfiskene har litt personlighet ? ( i motsetning til enkelte fisker som mer virrer rundt...?).
Har forsøkt ulike typer for,beregnet på kampfisk. Det er slettes ikke alt den vil ha, egntlig ganske kresen...Nå for tiden vil den helst ha røde mygglarver, men jeg prøver å ikke gi for mye og varierer nå med Tetra pro Colour.

Utrolig flott kampfisk du har. Min er også blå, men har ikke så store finner som din. Tror jeg skal la min også få en "villa" slik som din etterhvert selv om alle tegn tyder på at den har det bra der den er

Tusen takk for alle tips!

Inaktiv bruker
Det som gjør kampfisk til min favoritt er personligheten....en annen side du kan lese mye om bettaer er www.bettatalk.com Det er siden til en dame i LA usa som er helt betta gal.......vært om henne på animal planet osv......der står det ALT man trenger å vite...........videoer man kan se og bilder......
lykke til med bettaen..og husk,man bør ha et akvarium til den......min er 19l,det er en helt ok størrelse til en betta synes jeg....noen har de i bitte små beholdere,og det har de ikke godt av,blir deppa og syke fortere...
de liker også planter,der de kan ligge å hvile......
Kampfisk
Tusen takk, jeg skal gå inn på web-siden du anbefaler. Har også funnet ut at "Sveins dyreverden" er veldig informativ.
Du har rett, han bør få et bedre sted å bo. Jeg har nå et stooort konjakkglass med en "Anubias Barteri nana", svart og litt hvit grus ( har lest at de liker mørk bunn ), noen hvite stener og skjell. Ganske dekorativt syns jeg, og det ser som sagt ut som den trives ( fin i fargen og ganske aktiv), som jo er det aller viktigste. Jeg har lest at de kan være litt lekne, noe jeg syns jeg ser hos min av og til ? Det skal bli gøy å se atferden når den får større plass!
Samme hvor stort konjakkglasset er, det er alt for lite! Håper du får et akvarium til fisken din fort
Inaktiv bruker
konjakkglass er nok for lite ja.....et akvarium koster ikke all verden.....og har du bare en kampfisk i det er et 19 til 50L perfekt,husk planter,og en liten pumpe med ikke all for sterk strøm.elitepumpene er bra
du kan eventuelt ha en gjeng amanoreker i akvariet og....jeg har det og de holder plantene fri for alger og de går bra sammen med bettaen min.............
Lykke til.........
Kampfisk
Takk, det blir et nytt hjem på ham ja Trodde egentlig at konjakkgalsset var ganske stort for ham siden de står i så små boller i dyrebutikken (og har lest at de også i vill tistand lever i små pytter). Men nå har jeg lest en del og vet bedre...
Inaktiv bruker
Disse "små pyttene" tilsvarer akvarier på 200-500 liter.. Såe..
Inaktiv bruker
enig med deg torjus,men siden denne fisken ikke går så veldig bra med annen fisk så er det best å holde den alene,og da sier det seg selv at man trenger ikke megaakvarier...men boller osv blir så klart for lite....jeg har hatt min kampfisk i flere år nå i et 19l,og den har hatt det bra der.....
hadde den i et større akvarium før,og det gikk ikke bra,andre fisk elsket å nappe på han og i perioder var han super aggresiv.......
nå har han sitt eget lille revir.....og har det topp......
men er helt enig,kampfisk skal ikke holdes i små glass osv.......stakkar....
Kampfisk
Huff da... føler meg som et monster her... :- D Konjakkglasset mitt rommer ca 5 l Jeg tror ikke han lider veldig nød da?? (han står på arbeidspulten min, så han observeres ofte ) Kan man ikke se det litt ut fra oppførsel og farge også ? Jeg har en ganske aktiv liten kar (er også i ro), spesielt når bollen er rengjort, hvilket jeg gjør ofte. Og skifter vann ofte selvfølgelig. Det er akkurat som han skal utforske omgivelsene på nytt...? (eller er den stresset ?) Mulig jeg tar feil. Husker bare en gang (nå tror dere vel jeg er sprø...) jeg ikke hadde noen som kunne se til ham, og jeg skulle ta toget fra Oslo til Trondheim. Jeg kunne gjort kort prosess...men selvfølgelig hadde jeg ikke hjerte til det... Ønsker at han skal leve lenge og vel, selv om han ikke er noen crowntail, eller like fin som deres med laange fine slør (han er kjøpt i dyrebutikk. Syns han er fin jeg da...) . Vel, det endte med at jeg måtte ta ham med meg på toget....natt-toget (ikke alle fisker som har reist i sovekupe til Trondheim... ) Iallfall var han nesten fargeløs da vi kom frem...Stakkar...Inntill jeg fikk ham i en større bolle (Men fargen kan kanskje ha noe med temperatur og gjøre også ?) Han er svært glupsk , spesielt når det gjeder røde mygglarver, ikke så opptatt av tørrfor lenger... (har forsøkt ulike varianter). Skjønner ham godt... ferskt er bedre enn tørt!...Har hørt at de kan bli matlei, varierer derfor. En gang stod det en liten flue på utsiden av akvariet. Han oppdaget den gitt...og jobbet iherdig for å få tak i den...Må si jeg ble overrasket. Ingen skal si at kampfisker bare svømmer rundt...

Men dere, når en tenker på dens revir i naturlig tilstand, så føles det litt barbarisk å holde ham i en 5 liters bolle ja. Så i dag har jeg vært og sett på akvarium, så han skal få et nytt hjem snart!! Nå må jeg bare sette meg litt nærmere inn i det, så han får et godt miljø (Planten trives iallfall i bollen. Den har fått to knopper! ). Planter, filter, grus, varmekolbe (?), aquasafe... Da blir vel Shusi fornøyd Har du forresten lest at den minimum bør ha 60 l ? ....

Hva om bollen er på 19 liter ... Neida, enig med deg. Han får et større hjem, et akvarium snart
Kjempeflott at du vil fisken din så godt Syns absolutt du bør kjøpe ett skikkelig akvarium ja, og du har helt rett i at det anbefales minst 60 liter, slik at den har mulighet til å bevege seg rundt og trives skikkelig

Du kan lese det her
Inaktiv bruker
hei sommersol.

fint at du vil det beste for kampfisken din.....vi har alle forskjellige erfaringer og innen akvarie miljøet er det hundre forskjellige meninger og anbefalinger om ting så det er ikke lett på å bli klok mange ganger......
man lærer etter hvært.......
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap