Hoover Dam(n)! Filteret knakk!! Hva skal jeg kjøpe nå?

GGGGrrrrrr. Tappen på "lokket" av det gamle filteret knakk. Jeg må ha nytt. Det var heldigvis under innkjøring ennå, jeg skulle skfite til nye slanger, og da jeg tok i (tydeligvis for mye) for å dra av den gamle, stive slangen, så knakk tappen. Tydeligvis sprø av elde, for SÅ sterk er jeg ikke.
*F-ord*
Arrrrggghhh. Akvariet begynner å bli dyrt...!

Jeg har et 160 liters akvarium som jeg skal starte helt fra scratch.

Til det gamle filteret hadde jeg kjøpt nye "installasjonssett" (Eheim), altså sånn innsugs- og utstrømsrør. De har jeg ikke åpnet ennå, så jeg kan sende dem tilbake, og er ikke NØDT til å ha utvendig filter.

Hva vil dere anbefale??? Innvendig? Utvendig? -Og hvilken type?
Tenker å legge varmekabler. MÅ jeg ha varmekolbe da? I så fall, er det like greit å filter med varme?

Takknemlig for hurtig svar!
Hm.... Jeg ser nå at økonomien og kanskje ikke minst det rent praktiske gjør at jeg satser på en Fluval 4+ med "Bjarne-modifisering" (Det med å sette inn blåsvamp var jo superlurt! )

Innvendig filer er vel tryggere m.h.p. lekkasje enn et utvendig? Og billigere... Men er det bra nok???

Eventuelle gode motargumenter tas i mot med takk!
De fleste deler er mulig å erstatte, når overarmene har vært for effektive

Hvilket filter er det du har? Er oftere mye billigere å reparere, enn å kaste på fyllinga, om ellers filteret er OK.

PS: Jeg ville ikke gått for noe annet enn utvendig til ett 160L akvarie. Eheim 2026 er min soleklare favoritt.
Dette er nå på tilbud, komplett med alt av filtermasse hos Tropefisk
Sier du det... Det var det jeg (og lommeboken min) var redd for at du ville si...

Det gamle filteret er av en skikkelig gammel EHEIM-type, og jeg får neppe deler som passer. Dessuten så må jeg sikkert skifte hele pumpe-delen, det blir bare den grønne boksen under tilbake, og da ser jeg ikke for meg at det blir så billig... En annen ting er at når plasten i "lokket" (Pumpehuset) var så sprø, så stoler jeg ikke helt på plasten i boksen under heller. Nei, her må det noe helt nytt til!

HVORFOR er det utvendige så mye bedre? Fordi det er større volum for filtermasse? (Fluval 4+ pumper gjennom 1000l/h, Eheim Pro II 2026 950l/h, så der er jo ikke forskjellen så stor)

Vil det være noen vits i å ha TO innvendige filtre? Det blir jo likevel bare halve prisen av et utvendig?
-Og med det samme jeg maser på deg, Frank...

Trenger jeg varmekolbe hvis jeg legger varmekabler? Det står at en trenger det, men... Gjør en det? Akvariet skal stå i stua, så det er ikke kaldt i rommet, akkurat.
Du skal aldri si aldri når det gjelder reparasjonen En del av disse gamle traverne, kan man enkelt bytte selve kappen rundt pumpa på.

Spytt ut hvilken modell det er, så kan jeg se om jeg ikke greier å hoste frem ett delenummer

Når det gjelder inn kontra utvendig filter;
En Fluval4+ med modifisert svamp, er ett av de største innvendige systemene som er å få tak i, utenom den største slasken til Juwel.
Denne svampen, har ett volum på ca 1,5L. Med groveste svampetype, tilsvarer dette ca 30m2 til bakteriekulturen.
En 2026 har ett volum på ca 675m2, som er ikke mindre enn 22,5 ganger mer
Dette er den største fordelen, og resulterer i vesentlig friskere vann, og lengre intervaller mellom hver rens.
At en kan rense kun deler av filtermassen av gangen, er også kjempekjekt

Når en har varmekabler i bunnlaget, er dette meget skjelden tilstrekkelig til å varme opp hele akvariet.
I tillegg er de fleste kabler ikke termostatstyrte, og da får man ett ørlite problem.
Har selv den minste JBL-kabelen i min 96L, og var her redd for overoppheting... Vel, kabelen er på 10W, og varmer ikke vannet merkbart. Har forsøkt å se hvor mye\ ofte varmeelementet i filteret kobler inn, med og uten varmekabel, og merker fint lite forskjell.
Men du verden, hvor mye mer behagelig temp i bunnlaget det er! Og det setter plantene mine ekstremt stor pris på.
Takk for svaret, Frank. Ja, jeg ser jo at det er stor forskjell på volumet på filtermasse. Får gå i tenkeboksen en liten stund. Kan hende jeg rett og slett må starte med et innvendig, og så oppgradere når pengene en vakker dag strømmer inn på kontoen min... (Ja, for de GJØR vel det en dag?? ;o)
Det er trangt i den bittelille 19-litern min, så det hadde vært greit å fått avlastet det litt før jeg har blitt styrtrik. Men jeg MÅ jo ikke kjøpe fler fisk ennå, så da får jeg holde det tynt befolket i 160-litern og håpe innvendig filter holder en stund.
Og varmekolbe må jeg altså ha. Haket av i den ruta. Takk.
:o)
Forresten veldig hyggelige folk og kjempeservice på Tropefisk!
Det gamlie filteret mitt er en Eheim 2011.
Har spurt deg om dette filteret før...:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=16611&message_id=72738
Mente å huske å ha snakket med deg om en gammel eheim, men gad ikke lete etter hverken tråden, eller hukommelsen :p

Denne kåpa, om det er tilstrekkelig å bytte denne, har delenummer 7632000.
Kan ikke minnes å ha sett denne i norske nettbutikker, men den er sikkert mulig å skaffe.
Imidlertid er den å finne plenty med plasser utenfor de norske landegrenser, til en prislapp på >100 + frakt.
De fleste nettbutikkene kan sikkert skaffe denne, den er ennå å finne i Eheims sortement

Om du må bytte ut hele toppen, er det 1211 (også omtalt som 1211099) som er delenummer, og vips, så er prisen økt til mellom 700 og en tusenlapp - ulønnsomt er vel rette ordet, siden en ny 2213 (minste nå) koster >500.-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap