Brun, nuppete snegle - hvilken?

Kjøpte to snegler i dag, men kan ikke finne de i skalldyrsbasen (har kikket på samtlige arter i basen). Størrelsen er som en liten eplesnegle og skallet er ensfarget brunt (såvidt jeg kan se) og nuppete. Etter det jeg kan se, er den ikke nuppete over hele skallet, men bak på skallet (nærmere spissen). Jeg tror ikke dette er noen uvanlig snegle. Jeg mener å ha sett denne i salg flere steder.
Vil tippe at det dreier seg om Paludomus loricata, også kalt marmor sneile.

Men sikker kan en jo aldri være, uten å ha sett den og kan sammenligne med bilder online.
Goggle på navnet, så får du tilstrekkelig med treff til å kunne identifisere den om det er denne

Ta gjerne bilder av dine også, vi oppretter gjerne en profil på denne om det blir litt info å finne
Jupp, den ligna veldig, ja. Tror nok at det er denne. Så var det bare å få ladet kameraet mitt, og få tatt bilder av den...
Takk igjen og igjen og igjen.
Er det liksom "horn" på den? Hadde ikke Mc Darup bilde av en slik snegle her for litt siden som hun hadde skaffet seg, eller har jeg drømt? Kan det være den samme?

Det ville i så fall ikke være første gang jeg drømmer merkelige akvaristiske drømmer. Jeg har reddet mang en fisk i drømme, jeg!
mona o
Det ville i så fall ikke være første gang jeg drømmer merkelige akvaristiske drømmer. Jeg har reddet mang en fisk i drømme, jeg! :-)

Heldiggrisen! Jeg drømmer også massevis om akvarier, men jeg har også en del særere varianter, som fisk i fuglebur. Det kan jeg fortelle deg at er ganske vanskelig å holde. Ikke pga. vannmangel, men fordi de svømmer ut mellom sprinklene. Jeg har også hatt en av mine tidligere biler som akvarium. Av en eller annen merkelig grunn var den blitt til en cabriolet, og det funker ikke så veldig bra som akvarium. Fisken hopper nemlig ut av bilen, og da må jeg gå og plukke dem ut av singelen og kaste den tilbake i vannet igjen (hvorpå de spretter ut igjen med en gang). Det var en hel bil full av bare kampfisk! Så forsåvidt har jeg redde livet til mang en fisk i drømme, jeg også. Men det har vært en ganske slitsom jobb!

Jeg vet ikke helt hva du mener med "horn" på snegla. På selve skallet eller på selve dyret? Jeg har ikke sett så veldig mye av annet enn skallet ennå (de var ikke helt fornøyde med å bli plukket ut av akvariet, puttet i pose og kastet inn i et helt ukjent sted. Jeg kan egentlig forstå dem), men de har ikke horn på skallet ihvertfall.
Ok, da var det ikke den samme sneglen. Den jeg tenkte på hadde faktisk noe hornlignende greier på skallet.
Er sikkert tagghornsneile du tenker på Mona Disse er litt like, men fassongen er merkbar forskjell (spiss og rund)
Tilfeldig bekjentskap
© malawithomas
Reklame for plussmedlemskap