Siamesiske algeetere
Postet 07.03.07 kl 16:15
Postet 07.03.07 kl 16:26
Endret: 07.03.07 kl 16:27
Postet 08.03.07 kl 01:58
En annen ting som kan kaste lys over saken, er hvor lenge har akvariet vært i drift? Du skriver "foreløbig" bare 20 SAE, så jeg innbiller meg at dette karet kan være relativt nyoppsatt og dette er de første fiskene du har satt inn? Satte du i så fall inn alle 20 på en gang også? Hva slags fisk er det som har dødd (du nevner at problemet er sporadisk død) og hvor mange er det snakk om totalt?
PS!
Av ren nysgjerrighet fra min side...
Det var litt av en bråta med SAE du har skaffet deg? Forventer du storinnrykk av alger? *gliz* Det var liksom en del fler enn folk flest har. Derfor mitt litt pussige spørsmål.
PS!
Av ren nysgjerrighet fra min side...
Det var litt av en bråta med SAE du har skaffet deg? Forventer du storinnrykk av alger? *gliz* Det var liksom en del fler enn folk flest har. Derfor mitt litt pussige spørsmål.
Postet 08.03.07 kl 08:12
Endret: 08.03.07 kl 08:16
SAE
Karet har vært oppe og gått tidligere, men da jeg fylte det opp igjen nå, stod en mnd før fisken kom oppi.
Hehe, vet egentlig ikke hvorfor det blei så mange, men jeg fikk de billig 150,- for alle sammen, så da dro jeg til.
Av pumpe så har jeg en utvendig en fra eheim. husker ikke hva slags mod. akkurat nå.
Karet er godt beplanta, med både planter(ikke spør om hva slags planter, for det har jeg ikke snøring på) og røtter. Når det gjelder vannbytter, blir det nok bytta ut rundt 70(?)l i uka, eller noe rundt der.
Og av tester bruker jeg dråper.
Det jeg mener m sporadisk død, er at det kan fint gå flere dager i mellom, men plutselig kan det være fra 2-4 (4 på det meste) døde.
Hehe, vet egentlig ikke hvorfor det blei så mange, men jeg fikk de billig 150,- for alle sammen, så da dro jeg til.
Av pumpe så har jeg en utvendig en fra eheim. husker ikke hva slags mod. akkurat nå.
Karet er godt beplanta, med både planter(ikke spør om hva slags planter, for det har jeg ikke snøring på) og røtter. Når det gjelder vannbytter, blir det nok bytta ut rundt 70(?)l i uka, eller noe rundt der.
Og av tester bruker jeg dråper.
Det jeg mener m sporadisk død, er at det kan fint gå flere dager i mellom, men plutselig kan det være fra 2-4 (4 på det meste) døde.
Postet 08.03.07 kl 15:30
Postet 08.03.07 kl 15:39
Dette var jo merkelig. Slik skal det jo ikke være. Kan du se noen sykdomstegn på dem i det hele tatt i forveien? Og spiser de godt alle sammen, og så bare dauer noen plutselig?
Du sier du har dråpetester. Hvilke tester har du utført i karet? Har du sjekket nitritt? Selv om du lot karet stå en mnd før du satte i fisk, så hev du oppi temmelig mange på en gang... det kan ha medført nitrittbombe. Filterbakteriene rekker jo ikke tilpasse seg den økte mengden avfall så fort, og dermed blusser nitritten opp.
PS! Sjekk datostemplingen på dråpetestene dine for sikkerhets skyld. For gamle tester kan bli helt jojo og gi fullstendig gale resultater.
Du sier du har dråpetester. Hvilke tester har du utført i karet? Har du sjekket nitritt? Selv om du lot karet stå en mnd før du satte i fisk, så hev du oppi temmelig mange på en gang... det kan ha medført nitrittbombe. Filterbakteriene rekker jo ikke tilpasse seg den økte mengden avfall så fort, og dermed blusser nitritten opp.
PS! Sjekk datostemplingen på dråpetestene dine for sikkerhets skyld. For gamle tester kan bli helt jojo og gi fullstendig gale resultater.
Postet 08.03.07 kl 15:40
Endret: 08.03.07 kl 15:43
Hmmm
Kan ikke se noen tegn til sykdom i det hele tatt, men jeg trur jeg skal ta en ny test for å sjekke nitritt en gang til.
Får satse på at det er det som er gæli, og at det er blitt en overbelasning for karet.
Burde vel være godt nok skodd for ett mulig angrep av alger, hvertfall
Får satse på at det er det som er gæli, og at det er blitt en overbelasning for karet.
Burde vel være godt nok skodd for ett mulig angrep av alger, hvertfall
Postet 08.03.07 kl 15:58
LilleLeneKan ikke se noen tegn til sykdom i det hele tatt, men jeg trur jeg skal ta en ny test for å sjekke nitritt en gang til.
Ja, ta en test så snart som mulig. Rapporter gjerne resultatet her
LilleLeneBurde vel være godt nok skodd for ett mulig angrep av alger, hvertfall ;)
Jeg tror aldri jeg har hørt om noen som kan slå deg der, ja
Som en speider sier; "Alltid beredt" som motto *fnis*
Postet 08.03.07 kl 17:08