Mine blå eplesnegler døde av Ehsa-medisin:'(

Fikk meg noen eplesnegler for noen uker siden. De to blå har jeg hatt sammen med yngel. Da jeg for noen dager siden begynte å miste masse yngel, valgte jeg å kombinere Ehsa Exit og Ehsa 2000. Yngelen var for liten til at jeg klarte å finne ut hva som gjorde dem syke. Derfor valgte jeg å safe med begge medisinene. Tenkte ikke på å ta ut sneglene, siden jeg har lest på forum at andre har medisinert sine kar med Ehsa medisin uten å ta ut sneglene, og at dette har gått fint. Jeg merket ikke noe galt før i dag, etter to dager med medisin. Sneglene lå halvåpne på bunn. Jeg fisket dem ut, og la dem imedisinfritt akvarievann, men det var nok for seint, for nå er de døde. Ingen reaksjon når jeg pirker borti dem.
Yngelen som fikk medisin ser helt fin ut nå. (De drev med ekstrem finneklemming før medisinering).

Jeg har brukt eSHa-2000 og merket ingen snegledød av den grunn. Og ihvertfall ikke de hersens pestsneglene... dem kryr det jo av enda.
I det ene karet mitt med C. metae har jeg brukt eSHa Exit også, og pestsneglene kravler rundt på glasset like fullt. I det karet har jeg ikke eplesnegler da, men det var eplesnegler i det andre karet jeg medisinerte med eSHa-2000. Tenkte ikke over det en gang, jeg. Og sneglene lever de.

Tydeligvis delte erfaringer, men jeg tror man skal ta forhåndsregler og fjerne prydsneglene før man medisinerer noe. Det er uansett (tydeligvis) høy dødelighet hos snegler ved bruk av slike medisiner.
Det er nokså vanlig at foredlede arter (innen de fleste dyreslag) er mer sårbare enn mer naturskapte arter. Mulig det er derfor... Er glad jeg bare hadde behov for å behandle i ett kar, ellers ville alle eplesneglene mine tatt kvelden...
Jeg har heller ikke hatt problemer med sneiledød av disse medisinene, egentlig ergelig nok.
Hadde vage forhåpninger om at pestsneilene i diskuskaret skulle vandre henden, men det eneste her som daua av E. 2000, var en del alger.
Testet for en tid siden E. 2000 på reker og sandsneiler\ pestsneiler, og kjørte da dobbel dossering. Ingenting negativt skjedde med "testobjektene". De kravla like aktivt mellom som før, noe som overrasket meg.

Har ikke testet denne på eplesneiler, bestanden min er såpass liten, at jeg ikke ville gamble med disse.
Men noterer jo selvsagt at du har opplevd at sneilene dine daua av medisinen. Litt synn at du kjørte begge medisinene, siden vi da ikke vet om det var den ene eller den andre som tok kål på dem ;(
Det er jo også mulig at det er kombinasjonen som gjør den utålelig... Jeg vet ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap