- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kan reker og snegler krype ut av akvarie?
Kan reker og snegler krype ut av akvarie?
Postet 07.03.07 kl 23:31
Postet 07.03.07 kl 23:36
Postet 07.03.07 kl 23:39
Postet 08.03.07 kl 00:03
Postet 08.03.07 kl 00:10
Postet 08.03.07 kl 01:01
Fiskeelsker!Men dør de ikke da? :P
Selvsagt kan de det Det spørs hvor lenge etter flukten man finner dem og får puttet dem tilbake i våte omgivelser. Kirsebærreker er tynne og sprø, de tørker fort ut og da dør de. Men eplesnegler kan trekke seg inn i skallet sitt og stenge åpningen med "foten". Da holder de seg fuktige, og kan klare seg på gulvet blant støvdottene i opptil en uke etter flukten.
Finner man en eplesnegle på rømmen som ligger innestengt i skallet sitt, lønner det seg å slippe den i en kopp akvarievann først og se det an litt. Kommer den krabbende ut av skallet sitt igjen, lever den og kan trygt plasseres tilbake i akvariet. Skjer det ingenting annet enn at en forferdelig råtten stank brer seg, så er den dau... og tro meg, det er ikke mye som lukter verre død og fordervelse enn en dau eplesnegle!
Hilsen
en som angrer på at hun var så dum at hun bare måtte teste hvordan det luktet og stakk nesa litt for tett bortpå.... *grøss*
Postet 08.03.07 kl 01:06
Postet 08.03.07 kl 01:23
Man trenger ikke akkurat å rive den løs fra underlaget, da Men det er helt ok å gi den et par forsiktige kakk på skallet med pekefingerneglen først. Da skvetter den til og trekker seg forskremt inn i skallet sitt. Og når de gjør det, må de slippe taket i det de har sugd seg fast på først. Dermed deiser de ned på bunnen, og ut av veien.
Så bare kakk litt forsiktig på skallet og si "Hei, kan du flytte deg, takk?". Da adlyder den
Så bare kakk litt forsiktig på skallet og si "Hei, kan du flytte deg, takk?". Da adlyder den
Fiskeelsker!Men er Eplesnegler "raske"? Jeg vet jo at de har [I]snegle[/I] i navnet, men er de rakse over vann? Kan man bare løfte de opp? Men hvis man skal rense pumpa, også sitter det en Eplesnegle på den, hvordan får man det løs da? Eller må man vente helt til den går av selv? :P
Postet 08.03.07 kl 01:51
Til snegler å være synes jeg eplesnegler er nifst raske. Iallefall under vann. Jeg har prøvd å holde dem der, foreløpig... ;o)
Jeg slapp oppi en agurkbit i dag, og det er helt fantastisk å se hvordan de løøøøper avsted for å finne godbiten! Så jeg holder alltid lokket godt på akvariet...
Men det er ikke noe problem å få dem løs fra underlaget. Det er bare å gjøre som Mona sier.
(Skremte vettet av jenta mi (6 år) her en dag, vi sto og så etter den ene eplesneglen, den hadde gjemt seg litt godt. Men jeg måtte jo tulle litt, så jeg sa: "DEEEER er den!!!" og pekte på genseren til jenta mi... Måtte trøste henne i ti minutter etterpå, hun ble hysterisk redd og HYLgrein! Huff, litt av en mor, gitt.... :o(
Hun fikk forresten holde en i hånden etterpå, og ble riktig så gode venner med den, og ikke redd dem mer.)
Jeg slapp oppi en agurkbit i dag, og det er helt fantastisk å se hvordan de løøøøper avsted for å finne godbiten! Så jeg holder alltid lokket godt på akvariet...
Men det er ikke noe problem å få dem løs fra underlaget. Det er bare å gjøre som Mona sier.
(Skremte vettet av jenta mi (6 år) her en dag, vi sto og så etter den ene eplesneglen, den hadde gjemt seg litt godt. Men jeg måtte jo tulle litt, så jeg sa: "DEEEER er den!!!" og pekte på genseren til jenta mi... Måtte trøste henne i ti minutter etterpå, hun ble hysterisk redd og HYLgrein! Huff, litt av en mor, gitt.... :o(
Hun fikk forresten holde en i hånden etterpå, og ble riktig så gode venner med den, og ikke redd dem mer.)
Postet 08.03.07 kl 12:31
Postet 08.03.07 kl 14:32
Endret: 08.03.07 kl 14:33
Tviler på at en klarer å knuse dem ved å klemme på dem med fingrene! Så du risikerer ikke å få sneglegørr på fingrene, nei.
De trenger litt kalk for å holde skallet hardt, har sett her at agurk er bra. Mine fikk en skive i dag, og de eeeelsker det.
(Mine kjemikunnskaper stiller spørsmålstegn på om det er så mye kalk i agurk, men agurk vet jeg øker pH i kroppen til mennesker, iallefall, og det letter opptaket av kalk.)
Kan ha noe kalkstein oppi?
De trenger litt kalk for å holde skallet hardt, har sett her at agurk er bra. Mine fikk en skive i dag, og de eeeelsker det.
(Mine kjemikunnskaper stiller spørsmålstegn på om det er så mye kalk i agurk, men agurk vet jeg øker pH i kroppen til mennesker, iallefall, og det letter opptaket av kalk.)
Kan ha noe kalkstein oppi?
Postet 08.03.07 kl 15:13
Jeg tror du forveksler agurk med spinat. Spinat er rik på kalsium, i likhet med en del andre mørkegrønne grønnsaker. Men spinat går visst ned på høykant hos eplesnegler De elsker begge deler, både agurk og spinat.
Agurk er nok ikke særlig næringsrikt egentlig. Har ikke hørt at akkurat den grønnsaken skal inneholde noe nevneverdig mengde kalsium.
Agurk er nok ikke særlig næringsrikt egentlig. Har ikke hørt at akkurat den grønnsaken skal inneholde noe nevneverdig mengde kalsium.
Postet 08.03.07 kl 15:38
Endret: 08.03.07 kl 15:39
Postet 08.03.07 kl 15:57
Postet 08.03.07 kl 16:19
Postet 07.07.07 kl 16:34
For å si det slik; den løper ikke fra degMalin.PMen er Eplesnegler "raske"? Jeg vet jo at de har [I]snegle[/I] i navnet, men er de rakse over vann? Kan man bare løfte de opp?
Hvor tykt skallet på en eplesnegle er, kommer ann på hvor stor den er. store snegler, har meget tykke skall.
Om skallet har vokst riktig, og sneglen ikke er utsatt for vann som virker tærende (Ph under 7), er skallet ekstremt hardt.
Jeg har forsøkt å stå på ett skall, fra en død snegle med maks størrelse, som gikk i optimale forhold; det holdt vekten av meg, med mine 100+kg
Postet 08.07.07 kl 11:53
Kirsebær reker og lys armatur.
Har heldekkende lysarmatur (akvastabil) på akvariet, og på baksiden er det jo hull til pumpe/varme kolbe.
Er det lurt å prøve å tette dette mest mulig før rekene flytter inn?
Prøver dem å stikke av hele tiden, eller bare sånn av og til?
Er det lurt å prøve å tette dette mest mulig før rekene flytter inn?
Prøver dem å stikke av hele tiden, eller bare sånn av og til?
Postet 08.10.07 kl 16:44
Frank AngellJeg har forsøkt å stå på ett skall, fra en død snegle med maks størrelse, som gikk i optimale forhold; det holdt vekten av meg, med mine 100+kg :)
Dægern! Det kaller jeg optimale forhold Den sneglen må ha hatt et utrolig flott liv
Mine store eplesnegler knuser så fort de ramler i gulvet...
Før hadde jeg dem i akvariene i øverste og midterste deler av reolene også, men de som rømte knuste alltid når de falt i gulvet. Så alle fikk flytte til et helt lukket akvarie til slutt
Postet 08.10.07 kl 17:00