Flubenol 15- Noen som har positive/negative erfaringer med denne?

Siden jeg ikke har fått noe svar fra Rocky Mountain Discus, så vurderer jeg å prøve noe alternativt. Har så vidt hørt om Flubenol 15. Noen som vil dele sine erfaringer om denne?
BUMP ;D
Ingen som har erfaring med denne medisinen?
Jeg leste om den på Corydorasworld.com. Det er en britisk medisin, og utviklet spesielt for akvariefisk.

Jeg har nylig brukt den selv for første gang, ettersom jeg mistenkte parasitter på hodet til min gruppe med C-121 (Corydoras). De spratt og klødde seg mot ting i akvariet hele tiden; mot sanden og mot røttene eller planteblad. Hver dag klødde de seg, og det ble bare mer og mer.
Så jeg medisinerte med Flubenol, ettersom jeg leste på Corydorasworld at en annen akvarist der hadde samme plage hos noen av sine Coryer og han undersøkte dem under mikroskop. Da fant han parasitter på hodet deres.
Han medisinerte med Flubenol, og de sluttet å klø seg. Ny undersøkelse under mikroskop viste at parasittene på hodet var borte.

Nå er det en ukes tid siden kuren i mitt kar ble avsluttet, og mine har ikke klødd seg siden Herlig! Jeg er så glad, dette er en av de fineste Corydorasene jeg vet om så jeg var bekymret for dem. Mine ser ut til å være kurert med andre ord, og jeg leser bare positive tilbakemeldinger på CW om denne medisinen.

Den tar ikke kål på filterbakteriene heller, men den kan drepe snegler (iflg. bruksanvisningen vil den drepe dem). Har du prydsnegler i karet bør de derfor tas ut. Men Flubenol tok ikke kål på pestsneglene i det karet jeg medisinerte i, iallefall... og jeg tok sterk dose!
Takk for svar Denne skal vel også virke mot innvendige parasitter?

Synes jeg leste et sted at noen vurderte å begynne med import av denne medisinen. Hadde vært OK å kunne fått tak i effektiv medisin her i norge.
Jeg bruker ikke visa, og da blir alt så vanskelig å kjøpe utenlands...
bump :)
Hvordan går det med pasientene Mona? Kurert?
Skulle likt å høre om det er flere som har erfaring med denne medisinen også... Særlig med tanke på innvollsorm...
Jeg har fått et par fisker som er blitt tynne på mistenkelig kort tid :S
Jada, mine ble 100% kurert. Har ikke sett snev av kløe etter kuren. Det er helt utrolig nesten Jeg er så utrolig fornøyd Det var nesten blitt en vane å se dem klø seg, siden de hadde vært sånn siden jeg kjøpte dem. Men nå er det helt borte, og jeg kan endelig nyte synet av normal adferd hos fiskene

Flubenol kjøpes direkte på Flubenols britiske nettside:
http://www.flubenol.co.uk/

Husk å ikke handle for mer enn 200 kr.... det er beløpsgrensen for momsfri import.
NB! Jeg hørte om en som fikk konvolutten stoppet i tollen, så det er en risiko for det. Tollvesenet liker ikke hvitt pulver i konvolutter..:-/ Men i 9 av 10 tilfeller går det greit. Tollpost tar stikkprøver, tenker jeg.
Flere erfaringer +ubehandlede eplesnegler + importproblemer?
Nå er det vel to uker siden jeg prøvde flubenol.
Jeg mener det har virket, for den siste fisken som ble syltynn, er blitt mye piggere. Fremdeles tynn, men har lagt på seg noe.

De siste dagene har noen av fiskene besja noen glassaktige tråder.
Kan dette være parasittene som kommer ut, mon tro?

Jeg tror jeg skal ta en ekstra-kur nå, sånn at jeg er på den sikre siden.

Jeg opplevde ingen død av skivesnegler, de lever i beste velgående :P

Men eplesneglene turde jeg ikke behandle, siden det er blitt fortalt at medisinen skader snegler. Kan disse føre tilbake tarmparasitter til karet?

Noen som har turd å behandle eplesneglene sine med flubenol? Hvordan gikk det?

Jeg ble reddet av Gry, disse gangene. Hun hadde noe medisin til overs. Men tror jeg blir nødt til å bestille noe fra England, sånn at jeg har liggende til en annen gang...

Leste i en annen tråd at noen hadde fått flubenolen, de hadde bestilt, stoppet i tollen.
Noen flere som har erfart det samme, eller har alt gått greit i det siste?

Jeg har kontakt med forhandler av Flubenol15 i England, Paul Fox, og har fått beskjed om at endel av de norske kundene har hatt problemer med å få hentet sin medisin på posten den siste tiden. Selv har jeg fått min uten problemer, så det virker som det er litt tilfeldig om det går greit eller ei.
Jeg har behandlet mange vilt fangede corydoras som har vært fulle av parasitter med utrolig godt resultat hver gang. Den ene gangen var coryene så svekket at to av dem døde dagen før Flubenolen kom i hus. Dagen etter medisinering var resten av gjengen i full gang med å støvsuge bunnen for mat! PS. flubenol tok knekken på mine baby-eplesnegler. Hadde fem i et kar jeg medisinerte, og de døde etter ca tre døgn.
Synd med babysneglene som døde...
Hadde du flere snegler oppi, eller tok medisinen alle?
Jeg hadde pestsnegler også... flubenolen tok ikke dem.... :0/
Pestsnegler har vel sikkert ikke den "innavlsdepresjonen" som andre akvariesnegler har Det er vel derfor de tåler det meste...
Nei de virker ikke deprimerte i det hele tatt ;0P
Skal nok noe til å få drept livsgleden der i gården.
Har noen prøvd å sette eplesnegler tilbake i kar som har vært medisinert med flubenol15?

Har en liten gjeng lilla som jeg vil ha i ett kar jeg medisinerte før 25.februar. Er det trygt å sette snegler i det karet nå? Vil ikke at mine nydelige små lilla skal dø :S Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre karet tryggere for eplesneglene igjen? Aktiv kull?
Det sies at en uke etter medisinering, så skal medisinen være brudt ned...

Men med tanke på at muligens sneglene kan føre noe tilbake i karet (jeg aner ikke, bare antar), så ville jeg latt det gå ca 3 uker etter medisinering.
Flubenol har en halveringstid på syv dager og etter 14 dager er den borte fra karet selv om du ikke har hatt vannbytter i mellomtiden :0)
Ok, det var bare halvparten som var brudt ned etter en uke... Synes å huske du sa noe om en uke, men da fikk jeg visst bare med meg halvparten av det du sa ;P
Nå vet jeg iallefall hvorfor jeg har hatt diffuse symptomer på fiskene mine de siste månedene...
Og jeg vet hvorfor Danio Frankei'ene mine stimet som gale og oppførte seg helt rabiat da jeg fikk dem.... Det var nok disse som hadde med seg en eller annen tarm-parasitt...

Jeg måtte avvlive flere fisker pga. akutt avmagring. Til og med min største ancistrus ble avlivet.
Den siste fisken som viste symptomer før behandling, var en Danio Frankei. Den ble ikke avlivet, og jeg er glad for det! Den dag i dag, så er den helt frisk. Ikke tynn lenger, heller!

Jippi!

Synd at det er så vanskelig å få tak i medisinen!
Prøvde å sette en halvstor eplesnegle tilbake i karet hvor jeg medisinerte med flubenol for lenge siden nå. Gikk IKKE bra. Den døde etter 3 dager Veldig synd for dette karet har vært glimrende å "avle" snegler i. Noen som vet gode råd for at de små skal overleve oppi der?

Sandsnegler og pestsnegler døde også etter medisineringen, har ikke prøvd å sette noen av de tilbake :S

Alt annet i karet lever og har det fint. Fra discus til kloreker.

Vil aktiv kull eller easybalance, new aqualife, aquasafe e.l hjelpe?
Selv etter massive vannbytter? Det høres rart ut... Mine pestsnegler overlevde behandlingen, desverre.... :-/
Kan det ha vært andre ting som tok knekken på sneglen? Kobber/salt?
Eneste nye jeg har gjort i det karet var å medisinere med flubenol15. Før det var eplesneglene i stor form og la opp til 10 klaser med egg av gangen. Bruker ikke salt i karene mine.

Det er et discuskar så vannbytte på 10-20% hver eller annhver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap