hvitprikk i 54 l

Det startet med gullfisken min, og i dag var også platyene fulla av prikker på halen. Ganske sikker på at det er hvitprikk. Har også ancistrus sp. oppdrettsvariant i karet og det er ca. 24 grader der.
-Har lest om denne varmebehandlingen, men det blir vel litt varmt for mine fisker?
-Hva kommer det av? Hva kan jeg forbedre så de ikke får det igjenn?

På forhånd takk
Varmekuren er ikke å anbefale til slørhaler og gullfisk, siden disse egentlig best klarer seg i lave temperaturer. Det er ikke tropiske fisk.

Du bør kjøpe medisin til å få bukt med problemet. En god og effektivt medisin som ikke ødelegger filterbakteriene i samme slengen er eSHa Exit. Mange medsiner ødelegger filterbakteriekulturen i samme slengen som den kurerer sykdommen, så vær obs på slike og unngå dem om du kan.

Hvitprikk forårsakes av en parasitt som har tre stadier i livssyklusen sin. Som frittsvømmende sverm av parasitter i vannet, på søken etter en vertsfisk å slå seg ned på. Som parasitt på fisken, boret ned rett under huden der den "kapsler seg inn" (dette er de hvite prikkene vi ser på huden), og som egg i grusen/bunnlaget. Der ligger de en periode og venter på klekking, før runddansen begynner på nytt...

Tusen takk...
Hvor kjapt burde jeg få behandlet det? Det har nok pågått ganske lenge.. Nå er til og med yngelet "smittet".
Noen som har erfaringer med den nettbutikken du sendte link til? Hvor kjapp levering? Får jeg kjøpt medisinen i vanlig dyrebutikk?

Nå spør jeg om masse dumme spørsmål her.. Som sikkert er spurt hundretals av ganger. Beklager.
Hvitprikk bør behandles så snart en ser symptomene. 3-4 dager ut i sykdomsforløpet, så kan det være for seint for mange fisk, i tillegg til at den er mye værre å bli kvitt
okei
Da er det bare å krysse fingrer å håpe på levende fisker til i morgen da jeg får kjøpt det.
Men jeg får kjøpt det i zoo butikken?? Må vite det, ellers så må jeg skynde meg å bestille..

Takk
eSHa sine medisiner må bestilles fra enten Tropefisk, Karolin.no eller Aquamanias.
Nå er jeg ikke sikker på hvor bra alle fiskene dine vil tåle det,men du kan bremse utbruddet litt ved å tilsette salt. Da jeg ventet på esha fra aquamanias så hadde jeg salt oppi karet mitt,hvitprikken kunne jeg ikke se noe til da jeg fikk pakken fra aquamanias. Soppen var lite å se til også. Nå var ikke mine fisker hardt angrepet av sopp og hvitprikk men de hadde det.

Så om fiskene dine tåler saltbehandling så vil jeg anbefale den. Og noen med litt mer erfaring enn meg bør vel kunne si om yngelen tåler salt dårlig eller ikke

Og ja,om du ikke har ectozon eller annet akvariesalt så kjøp heller jozo salt. Ikke det i akvariebutikken ;P
Jeg skiftet vann for to dager siden og da ble prikkene borte så jeg glemte helt å gjøre noe med det..
Men nå kommer de svakt tilbake.
Er det sikkert at det er hvitprikk? Noen som kan legge ut et bilde av en fisk rammet av prikkesyken?
Skal jeg gi dem medisin eller bare skifte vann hver dag ?
Parasitten forsvinner ikke av å bytte vann, så det er trolig noe annet.

Les i artikkelen om sykdommer, der ser du hvilke andre symptomer som er vanlig ved denne\ andre sykdommer.
Du finner også latinsk navn på parasitten, slik at du kan gjøre ett billedsøk i google
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap