Oscar
Postet 11.03.07 kl 17:15
Postet 11.03.07 kl 17:43
Postet 11.03.07 kl 18:45
Endret: 11.03.07 kl 18:46
Har selv planer om og starte en 240 liter med oscarer. og har da noen spm som jeg håper og få svar på.
Tenkte og kjøpe 4 stk.
Har hatt noen tidligere, men måtte selge akvariet da jeg flyttet på meg pga studier.
Synes og huske at phen skal ligge på rundt 7 , pluss minus en halv.
Hvilken hardhet skal vannet ha? og hvordan oppnår man det?
Oscarer er jo kravstore med tanke på plass i akvariet. Hvor lenge kan man ha de i en 240 liter før man må flytte de til ett større ett? Og hva er den ideelle str på ett akvarium til 4 oskarer?
Tenkte og kjøpe 4 stk.
Har hatt noen tidligere, men måtte selge akvariet da jeg flyttet på meg pga studier.
Synes og huske at phen skal ligge på rundt 7 , pluss minus en halv.
Hvilken hardhet skal vannet ha? og hvordan oppnår man det?
Oscarer er jo kravstore med tanke på plass i akvariet. Hvor lenge kan man ha de i en 240 liter før man må flytte de til ett større ett? Og hva er den ideelle str på ett akvarium til 4 oskarer?
Postet 17.03.07 kl 10:46
jeg har 2 oscarer i en 420L, å når de er fullvoksne (45cm) så er det i det trangeste laget, men en 500L passer til 2 oscar. skal du ha 4 stk så har du nesten 2m fisk=)
Så rundt en 900L burde vel være ok.. med en KRAFTIG pumpe..
disse rakkerene griser noe voldsomt!!
Mangroove røtter er en flott dekorasjon som gjør vannet litt dunkert og "godt" til en Oscar..
Ikke greier de å flytte på de eller rive de opp som de som oftest gjør med planter..
Så rundt en 900L burde vel være ok.. med en KRAFTIG pumpe..
disse rakkerene griser noe voldsomt!!
Mangroove røtter er en flott dekorasjon som gjør vannet litt dunkert og "godt" til en Oscar..
Ikke greier de å flytte på de eller rive de opp som de som oftest gjør med planter..
Postet 21.03.07 kl 00:20
Kenneth SumstadHei hei, er det noen som har noen brae tips om hvilke fisk som passer sammen med en oscar??
jeg har en leporinus facatius og en haimalle.. det er null problem- ingen av de rører hverandre..
Ildål kan man også ha sammen med oscar..
andre store rolige sør amrikanske ciklider går som regel også greit,.
Bare husk at en Oscar vokser utrolig fort, og det er helt utrolig hvor store fisker de greier å spise..
Så en oscar på 10cm spise en annen ciklide.. å den var kanskje 5-6cm..
Helt Utrolig!!!
Postet 21.03.07 kl 00:22
Torill87Bare husk at en Oscar vokser utrolig fort, og det er helt utrolig hvor store fisker de greier å spise..
kjøpte selv fem Oscar på rundt fire cm for 1 1/2 år siden, nå er de fra 20 til 25cm. De griser veldig og god filtrering er helt nødvendig. Har en "Fuval 25", den er kraftig og beregnet for stort akvarium. Kan anbefale denne!
Postet 19.07.07 kl 18:51
jeg har 4 oscar i en 620L. det er en stor på ca 30 cm og tre litt mindre på ca 17cm. jeg har erfaring med at oscar går veldig bra sammen med gibbiceps, pleco, øreål (hvis de er litt store), redtail catfish, indisk knivfisk og store praktbotia. en annen sak er hvor vidt disse andre fiskene passer med hverandre. hadde en vandremalle som tok liv av både knivfisken og redtailen. måtte selge den da vi var mer redd for livet til oscar. men det så ut til å gå bra.
mine oscar har ihvertfall levd med øreål, pleco og gibbiceps hele sitt liv, og dette har gått veldig bra
det eneste du skal være litt forsiktig med er å skaffe deg annen fisk som er hissig og teretoriell, oscar må få lov til å være sjef i karret, ellers blir det krig.
mine oscar har ihvertfall levd med øreål, pleco og gibbiceps hele sitt liv, og dette har gått veldig bra
det eneste du skal være litt forsiktig med er å skaffe deg annen fisk som er hissig og teretoriell, oscar må få lov til å være sjef i karret, ellers blir det krig.
Postet 04.02.09 kl 22:01
Postet 04.02.09 kl 22:08
Du trenger ikke stort søre en
Torill87jeg har 2 oscarer i en 420L, å når de er fullvoksne (45cm) så er det i det trangeste laget, men en 500L passer til 2 oscar. skal du ha 4 stk så har du nesten 2m fisk=) Så rundt en 900L burde vel være ok.. med en KRAFTIG pumpe.. disse rakkerene griser noe voldsomt!! Mangroove røtter er en flott dekorasjon som gjør vannet litt dunkert og "godt" til en Oscar.. Ikke greier de å flytte på de eller rive de opp som de som oftest gjør med planter..
hei du trenger ikke stort støre en 720 l
Postet 12.02.09 kl 16:51
Torill87[QUOTE=Kenneth Sumstad]Hei hei, er det noen som har noen brae tips om hvilke fisk som passer sammen med en oscar??
jeg har en leporinus facatius og en haimalle.. det er null problem- ingen av de rører hverandre..
Ildål kan man også ha sammen med oscar..
andre store rolige sør amrikanske ciklider går som regel også greit,.
Bare husk at en Oscar vokser utrolig fort, og det er helt utrolig hvor store fisker de greier å spise..
Så en oscar på 10cm spise en annen ciklide.. å den var kanskje 5-6cm..
Helt Utrolig!!!
Jeg hadde store oskarer sammen med en litt større paroon hai (eller hvordan det skrives) ..det gikk bra.. et år.
de "haiene" blir gretne enstøinger med alderen, og dermed mer agressiv. De går i stim når de er yngre og alene når de blir eldre i naturen visstnok, visstnok er de matfisk der de kommer fra også så om man ikke vil ha den mer.. :P
Postet 12.02.09 kl 18:31