Hullsyken, eller?
Hei, nå har vi To øreåler som er døde og L mallen vår har slike flekker som ålene.
Den ene ålen hadde en stor flekk midt på kroppen, mens den andre en på hodet. L malla har nå to på hodet! Vi trenger hjelp!
Har bare vanntester for PH og Nitrit, og de er fine.
Vi tror det er hullsyken, men det kan da ikke være for lite D vitamin og mineraler, da vi har for med disse stoffene... Så må er jeg veldig usikker...
Her er ett bilde av l malla!
Den ene ålen hadde en stor flekk midt på kroppen, mens den andre en på hodet. L malla har nå to på hodet! Vi trenger hjelp!
Har bare vanntester for PH og Nitrit, og de er fine.
Vi tror det er hullsyken, men det kan da ikke være for lite D vitamin og mineraler, da vi har for med disse stoffene... Så må er jeg veldig usikker...
Her er ett bilde av l malla!
Postet 11.03.07 kl 17:22
Endret: 11.03.07 kl 17:31
Postet 11.03.07 kl 17:58
Ser ikke bra ut dette. Tror nok ikke det er hullsyken, denne ser noe annerledes ut, samt at jeg aldri har hørt om maller med denne.
Det ser mer ut som fisketuberkulose dette, desverre. Da er veien mot fiskehimmelen staket ut, det er ikke mulig å behandle denne (1. Du får ikke veterinæren til å skrive ut medisin. 2. Om veterinæren gjorde det, er det > 10% sjangs for at den virker).
Issoler de rammede fiskene, bytt vann som aldri før. 50% nå, og deretter 40% daglig i minst en uke, gjerne i 2. Så snart fisk får symptomer, fjern de fra karet.
Les mer i sykdomsartikkelen i samlinga vår.
Det ser mer ut som fisketuberkulose dette, desverre. Da er veien mot fiskehimmelen staket ut, det er ikke mulig å behandle denne (1. Du får ikke veterinæren til å skrive ut medisin. 2. Om veterinæren gjorde det, er det > 10% sjangs for at den virker).
Issoler de rammede fiskene, bytt vann som aldri før. 50% nå, og deretter 40% daglig i minst en uke, gjerne i 2. Så snart fisk får symptomer, fjern de fra karet.
Les mer i sykdomsartikkelen i samlinga vår.
Postet 11.03.07 kl 18:32
Postet 11.03.07 kl 18:47
Cichlide galOg få skrevet ut resept er nok ikke noe problem...
Si ikke det Det kreves analyser av fisken, og meget tungtveiende grunner for å få lov å skrive ut disse medisinene mot tuberkulose, grunnet faren for resistentutvikling, og at denne bakterien kan gå over på mennesker.
Har snakket med flere av landets ledende veterinærer på dette området, og ikke en av disse er villige til å skrive ut medisinen med mindre det er fisk for haugevis av tusenlapper som er i faresonen....
Men det er jo lov å prøve seg!!
Før du tar det drastiske skrittet; få stilt en 100% dianose. Det er megeet vanslelig ut fra ett eller to bilder å si eksakt hva det er.
Les, se bilder, ikke gjør noe overilt!
Postet 11.03.07 kl 18:54
Postet 11.03.07 kl 19:06
Postet 11.03.07 kl 19:13
Postet 11.03.07 kl 19:21
Endret: 11.03.07 kl 19:23
Postet 11.03.07 kl 20:04
Postet 11.03.07 kl 20:24
Koking dreper bakteriene, men tub-sporer fra enkelte arter tub, kan overleve.
Koking, tørking, og desinfisering med f.eks virkon-s er samlet sett det som skal til.
Som jeg tidligere nevnte; les om sykdommen, se om du finner igjen andre symptomer enn bare sårene. Studer bilder på nett, bruk tid på dette
Koking, tørking, og desinfisering med f.eks virkon-s er samlet sett det som skal til.
Som jeg tidligere nevnte; les om sykdommen, se om du finner igjen andre symptomer enn bare sårene. Studer bilder på nett, bruk tid på dette
Postet 11.03.07 kl 20:28