Slåsskamp mellom Golden

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste dette, men håper noen kan hjelpe meg likevel!
Goldenene mine satte plutselig igang med en skikkelig slåsskamp idag. De har alltid vært venner, så jeg regner med at det er noe kurtisering på gang.

Til min fortvilelse, oppdaget jeg store, mørke flekker på hver side av hodet til den ene (tapende) fisken. Regner med at dette er "blåmerker" eller blodutredelse av noe slag. Det ser ikke pent ut, flekkene dekker nesten hele hodet på den ene siden, og omtrent halve på den andre siden.
Han har ikke fått åpne sår.

Er det noen som har sett noe lignende? Fins det et bilde av slåss-skadet fisk noe sted? Noen som har gode råd? Går dette over av seg selv etterhvert, eller blir det permanent fargeendring?

Jeg får ikke tatt bilde, da han har gått og gjemt seg for dagen...

Håper noen der ute kan gi meg betryggende råd.
Binx
Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste dette, men håper noen kan hjelpe meg likevel! Goldenene mine satte plutselig igang med en skikkelig slåsskamp idag. De har alltid vært venner, så jeg regner med at det er noe kurtisering på gang. Til min fortvilelse, oppdaget jeg store, mørke flekker på hver side av hodet til den ene (tapende) fisken. Regner med at dette er "blåmerker" eller blodutredelse av noe slag. Det ser ikke pent ut, flekkene dekker nesten hele hodet på den ene siden, og omtrent halve på den andre siden. Han har ikke fått åpne sår. Er det noen som har sett noe lignende? Fins det et bilde av slåss-skadet fisk noe sted? Noen som har gode råd? Går dette over av seg selv etterhvert, eller blir det permanent fargeendring? Jeg får ikke tatt bilde, da han har gått og gjemt seg for dagen... Håper noen der ute kan gi meg betryggende råd.

jeg har ikke hørt om dette, men jeg har da en leporinus facatius og den hadde et diiigert kjøtt sår på siden da jeg fikk den.. såret er nå nesten borte..
har også en ciklide som manglet et øye og store deler av ryggen da jeg fikk den.. dette har grodd å han lever i beste velgående..
så jeg regner med at det ikke blir noe problem for fisken din.
Gibbicepsen min jagde hele tiden Hypancistrusen min, å det var pga at hypancistrusen og gibbien hadde vært sitt teritorie.. de slåss som busta føyk hvis en av de kom inn på den andres område..

Jeg hadde tre golden,hvorav den største var skikkelig dominerende og jagde den ene av dem.Den som ble jagd "tok på seg" en sort-grå farge,spes. på hodet,har tydeligvis med vanskjøtsel og gjøre. Nå er det jo sånn at fisk kommuniserer via fargespill,og vil tro denne gjorde seg stygg for å få være i fred.
Den store golden terroriserte til slutt alle i karet,så for 2 uker siden ga jeg den til Tropehagen i nærheten,han skulle få svømme i et 800-liters kar i Narvik
Han var forresten et prakteksemplar,den slemme fisken mi
Ja, det er veldig ofte sånn.
Jeg ser på oscarene, så er det den som er dominant som er sterkest i fargene.. hvis de små kjekler så har begge knall farge.. så er det avgjort hvem som er sjefen, og da er det den som har "vunnet" som har sterkest farge.. hos taperen er det ikke så fin farge..
rart å se på.
Hm, har ikke tenkt på det på den måten, men det er jo en ganske fornuftig forklaring på fargeendringen. Er glad det ikke nødvendigvis betyr at han er skadet.
Så jo at fargen forandret seg tilbake til normal igjen ganske raskt.
Takker for svar, enda et steg på læringsstigen er tatt!!
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap