pumpe og varmekolbe til 222 liter...

hvilken str må jeg ha på disse???
200-300 w varmekolbe og en Fluval 4 går, men velg heller ett utvendig filter
Varmekolbe: Kommer ann på hvilken temp du sikter deg inn på, og hvilken temp det er i rommet. Er det til Malawikaret, er det skjelden en øker tempen til mer enn 25-26`C i disse, og da vil en kolbe på 150 være tilstrekkelig. Men det er ikke noe problem å sette inn en på 200W for den del heller
For å sammenligne; jeg har en 100W kolbe i min 170L med 29`C i en relativ kjølig stue

Filter; Ville helt klart gått for ett utvendig filter, samme hva du skal ha i karet. En Eheim 2026 er ypperlig, om du vil ha ennå bedre filtrering, er 2028 ett svært godt alternativ.
Om det er slik som jeg tror det er, at du skal ha malawi, ville jeg selv gått for 2028. Grunnen er bedret filtrering til storspist fisk, og bedre gjennomstrømming til fisk som liker vannbevegelse
Brukte selv 2026 i 170litern, når jeg hadde malawier, og satte da inn 600L\t ekstra vannbevegelse for fiskenes del
Filtrene jeg har linket til er såkalte editionutgaver (med begrenset antall!), dvs du får med filtermasse for en slikk og ingenting. Penger spart, er engang penger spart
Hei Tulla.

Jeg har også et akvarie på 222 liter. Dette står på stua, et rom med forholdsvis jevn temperatur/varme i rommet.
I denne har jeg en varmekolbe på 250 w. (rundt kr 200) Ser i dag at den kunne vært mindre, da den sjelden må slår seg inn.

Jeg startet med en Fluval 4 innvendig pumpe. Denne fungerte. Og den er rimelig i innkjøp. (rundt 400 kr)
Men ved rengjøring/tilsyn syntes jeg dette var tungvint, vannsøl og partikkler ut i vannet. Og som vel mange nybegynnere, mengden fisk ble litt i overkant slik at rengjøring måtte skje ofte.

Jeg fikk via forumet her råd om å anskaffe utvendig pumpe. Og valget falt da på en Eheim 2224. ( ca 1200 kr) Fungerte perfekt. Lett og fritt for vannsøl ved ettersyn, sjeldnere nødvendig med rengjøring.
Da jeg noe senere fikk tekniske problemer med pumpa og skaffet meg ny, gikk jeg litt opp i størrelse til eheim 2026. (ca 1600 kr) Også dette etter anbefalinger her på forumet. Og dette fungerer utmerket. Så jeg ville anbefale deg å anskaffe en pumpe som er beregnet til mer enn 222 liter egentlig. (eheim 2224 pumpa ble anbefalt for opptil 215 liter, eheim 2026 for opptil 350 liter)

Jeg vil sterkt anbefale deg en utvendig pumpe. Jeg følte at det ble mindre arbeide for meg ved disse. Og pumpa klarer jobben sin utmerket.
Nå kan dette være en stor innvistering økonomisk. Så om du synes de utvendige pumpene er litt vel kostbare for deg akkurat nå så går du foreksempel for en innvendig Fluval 4. Legger av noen kroner i tiden fremover og skaffer deg en utvendig pumpe senere.
Det er da bare kjekt å ha en innvendig reservepumpe liggende på lur, jeg vet.

En siste ting. Det estetiske. Men det som alt annet jeg har skrevet her, er en smaks sak.
Jeg synes det tar seg mye flottere ut med mine utvendige pumper. Både det at jeg ikke behøver ha den "store svarte boksen" oppe i karet, men også vannutstrømmningen er flottere å se på synes jeg.

**prisene er ca priser tatt etter hva hukommelsen klarer **

mvh
Det som er litt morsomt, er et 2224 har akkurat samme volumet for ehfisubstrat\ ehfisubstrat pro, som 2026. Det er kun dobbel mengde svamp og ehfimech i 2026 kontra 2224, og disse har dermed så og si lik biologisk kapasitet Det har mer enn en gang forundret meg over at det da fra produsentens side oppgis så ulike størrelser på karene Min erfaring med alle de modellene som er nevnt i denne tråden, er at 2224 oppgis mest "riktig" i forhold til reel effekt

Og ja, jeg vet at det er forskjell på gjennomstrømmingen i de to modellene :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap