lysoppsett til 300l (selskaps kar med mye planter)

hei!

kjøpte i dag et philips aquarelle 10000k 36w rør.
siden jeg oppdaget att det sto et philips 3000k rør
i armaturet når jeg fikk det.

jeg har planer om og lage meg en ekstra lyskasse med 2 rør
av et gammelt tak armatur jeg har.

men så lurer jeg på hvilke rør jeg bør ha i det "nye armaturet"?

tenker på og ha:
phillips 10000k 36w røret i front.
et 6500k 36w dagslys rør i midten
og et 4200k 36w rør bakerst.

vill dettte fungere eller er jeg helt på vidda?
Syntes slett ikke du er på vidda I alle fall når det gjelder fargetempen på rørene, vet jo ikke hvordan de er på RA\CRI, siden jeg ikke vet hvilke det er du tenker på
Frank Angell
Syntes slett ikke du er på vidda ;) I alle fall når det gjelder fargetempen på rørene, vet jo ikke hvordan de er på RA\CRI, siden jeg ikke vet hvilke det er du tenker på ;)


6500k røret og 4200k røret er ikke handla inn enda
så der har jeg et helt hav med valg tipper jeg.

du har sikkert noen tips til rør ?
har vurdert biltema 6500k rør.

Edit:
leif var på besøk
Bruk like rør..
..så unngår du fargevariasjon når fiskene svømmer rundt i karet.

Fargetemperatur sier en del om fargegjengivelsen. Min betrakning:
2700 - 3000:
Vanlige glødepærer, halogenlys og "intra" lysrør. Gir et gult lys.

4200
Kald hvit. Navnet som er brukt er litt feil. Gir fortsatt et gult lys.

5000
"Nær dagslys". Gir litt "falske" farger etter min meming. Vanskelig å se forkjell mot 6500 uten å se begge deler sammen. 6500 gir etter min mening et mer "livlig" fargebilde. 5000 rørene blir litt "flatere"

6500
Dagslys. Gir et livlig og korrekt fargebilde. Lyset tilsvarende sola.

10000 (og oppover)
Hører hjemme i saltvann. Gir et blålig skjær over lyset. Beklageligvis fører mange akvariebutikker 10.000 rør som akvarielys..

Planterør / flora:
Tja.. Liker ikke disse rørene, da de gir litt rar farge (Rosa..). Plantene vokser like godt under dagslysrør..

Så min anbefaling er:
Bruk rør med likest mulig fargetemperatur. For ferskvann, anbefales 6500k.
Nåja, Gunnar, det er ikke alle som deler din oppfatting om lys Selv liker jeg å kombinere rør, får da tilfredsstilt mange flere områder enn med bare en type.
Har tilgode å se fargeendringer etter hvor i karet fiskene er Til det står lysene for tett, og med gode reflektore, krysser lysstrålene hverandre rett etter at de møter vannoverflata.

10000K+ kan fint brukes til ferskvann, om en velger rett rør. Har selv særdeles gode erfaringer med Power-glo, på 18000K. Aqua-glo, med samme K, har jeg ikke fullt så god erfaring med, og Aquastar med sine 10000K har jeg jæ... dårlig erfaring med

Har etter å ha testet ut en aldeles stor haug med rør, funnet ut at K har mindre å si, RA\CRI er det som virkelig spiller en rolle for opplevelsen av akvariet i sin helhet Faktisk syntes jeg at karet jeg nå kjører 3x30W Power-glo over har ett nesten like varmt lys som kar med kun 6500K-rør over Her er det RA som spiller en stor og viktig rolle

Terje; Sun-Glo fra Hagen er ett rør med 4200K. Selv har jeg slike i ett par av karene (da kombinert med Life-GloII på 6700K), og syntes ikke det er for gult skjær. Begge karene er riktignok med arter som passer best med litt gultone i vannet, altså ikke riftsjø-akvarier
At en får med 4w "ekstra" i røret, er ikke å forakte
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap