Ancistrus slør (?)

I dag så jeg en vakker skapning på en butikk her i byen. De kalte den ancistrus slør.

Den var lik en vanlig ancistrus, men finnene på den var større/lengre enn på den vanlige, og halefinnen var som et slør på den.

Den var bare nydelig!

Noen som vet hva jeg snakker om? Finner ikke noe i basen her som ligner...
Det er vanlig Ancistrus som det er drevet sellektiv avl på.

Ancistrus er en art det er enkelt å avle på, og de fleste slike enkle fisker blir det avlet frem slørvarianter av.

Det ante meg ja...

Er dette en svakere variant enn den vanlige ancistrusen, og er det kanskje en fisk man bør styre unna? Er småseptisk til slike fremavlede varianter, egentlig.
Inaktiv bruker
Svakere...neppe.
Syns faktisk de er litt artige de der

/jan
Jeg har sett den i butikk bare en gang, og det var en fascinerende skapning, ja... en sugemalle med lange, slørete finner! Høyst uvanlig. Den var faktisk fin!

Men jeg bare lurte litt på hvordan disse klarer yngepleien, når hannen har så lange finner? Trengt inn i en trang hule, kan det ikke bli vondt om plass til å vifte med så lange og store finner for å få friskt vann over eggene? Får den det til skikkelig da?
Jeg har sett denne en gang i butikk; tror det var på Kongsberg.

Men jeg synes det var en stygg fisk. Dette henger nok sammen med synet mitt på slike varianter generelt
mona o
Jeg har sett den i butikk bare en gang, og det var en fascinerende skapning, ja... en sugemalle med lange, slørete finner! Høyst uvanlig. Den var faktisk fin! :-) Men jeg bare lurte litt på hvordan disse klarer yngepleien, når hannen har så lange finner? Trengt inn i en trang hule, kan det ikke bli vondt om plass til å vifte med så lange og store finner for å få friskt vann over eggene? Får den det til skikkelig da?

Ja, du sier noe der...

Nå var denne jeg så, bare liten og nett. Ikke gamle karen tror jeg. Ca 3 cm lang. Kunne godt tenkt meg å sett en voksen variant, så om noen har bilder...
Inaktiv bruker
bilde1
bilde2
bilde3
bilde4
bilde5

(Bildene er hentet fra google)
Tusen takk Torjus. (Søkte litt selv også, men fant ingenting i nærheten av de bildene der.)

Tja, hva skal jeg si...mistet vel egentlig litt sansen for den nå. Var mye flottere i liten variant ja. Så nesten litt rart ut med så mye slør på en ancistrus.
Inaktiv bruker
Jepp, syntes selv de er "dead ugly"
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap