L-200 og territorie

Er L-200 territoriell? Jeg har nettopp kjøpt 3 slike, og de går sammen i et karantenekar. Nå nettopp oppdaget jeg at den ene malla så ut til å ha vært i slåsskamp. Den hadde noe på nesa som kunne være et sår, og ryggfinna var ganske oppfliset. Jeg blir litt nervøs for sykdom, ettersom de er så ferske i huset (og jeg vet det hadde brutt ut sykdom i noen av de andre karene der jeg kjøpte disse), og ettersom de er VF. VF har den ekle uvanen til å ta med seg både det ene og det andre. Så en avklaring om det kan være samboerskapet som gjør det, eller om disse er så fredelige mot hverandre at det ikke er dette som er problemet, hadde vært fint

Jeg hadde en ganske stor L-200 (er det den blå?), og den var veldig sinna. Den la beslag på tre steder i 420 literen, og ingen andre maller fikk nærme seg de tre stedene.

Jeg synes endel maller er territoriale, men de finner ut av det. Har ikke hatt dødsfall pga slåssing, men noe opprevne finner har det vært.
Disse har heldigvis grodd fint igjen når rangstigen og områder var fordelt.
Den blå er L-128. De har jeg også 3 av, men de er bare små ennå Men, jeg vil tro at de er like på dette feltet. Ihvertfall hvis mine L-200 er hemiancistruser (jeg har ikke fått studert dem nok ennå). Jeg har lest flere steder at man har lurt på om L-128 og L-200 kan være samme art, bare fra forskjellige ender av den samme elva. På den annen side, nå er det jo to forskjellige L-200.
Nåh! Da skal jeg følge med på mine L-200 (som om jeg ikke allerede gjør det). Hvis skadene ikke utvikler seg, har han/hun nok vært i en aldri så liten discusjon (auda, jeg begynner visst å bli miljøskadet her. Se på stavemåten min! Det skjedde uten at jeg tenkte over det). De er usannsynlig vakre, disse mallene mine. Lekker sak, ikke sant
Nå ser jeg ut fra bildet mitt, at dette sannsynligvis er Baryancistrus demantoides. Etter det jeg har forstått, er det denne hvor fettfinnen ikke henger sammen med ryggfinnen, og det gjør den da visselig ikke på bildet mitt?
Inaktiv bruker

/jan
Inaktiv bruker
Dyrehagen
Er L-200 territoriell? Jeg har nettopp kjøpt 3 slike, og de går sammen i et karantenekar. Nå nettopp oppdaget jeg at den ene malla så ut til å ha vært i slåsskamp. Den hadde noe på nesa som kunne være et sår, og ryggfinna var ganske oppfliset. Jeg blir litt nervøs for sykdom, ettersom de er så ferske i huset (og jeg vet det hadde brutt ut sykdom i noen av de andre karene der jeg kjøpte disse), og ettersom de er VF. VF har den ekle uvanen til å ta med seg både det ene og det andre. Så en avklaring om det kan være samboerskapet som gjør det, eller om disse er så fredelige mot hverandre at det ikke er dette som er problemet, hadde vært fint :-)

Ja de kan være "kranglete" seg i mellom,min erfaring iaf.
Har de plass nok burde det vel gå greit.

/jan
Jeg var visst litt trøtt i går da jeg sjekka fiskebasen. Det er hemiancistrusen hvor finnene ikke henger sammen. Så det er 3 hemiancistruser jeg har
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap