Oppstart av 19 liter, når måle vannverdier?

Inaktiv bruker
Jeg startet opp et 19 liter akvarium for en uke siden. Jeg har ikke målt noen vannverdier foreløpig. Må jeg måle underveis i prosessen eller kan jeg vente i ca to uker til før jeg måler om det er klart for fisk?

Hva skjer om akvariet blir klart for fsik og jeg ikke har fisk i det, må prosessen startes på nytt, eller kan jeg bruke akvariet som planteakvarie til jeg får tak i fiskene jeg vil ha?
Vannskelig å formulere meg men håper noen fårstår hva jeg mener.
Med oppstart er det jo greit å fore litt i karet for å være sikker på at prosessen starter. Er ikke mye som skal til i 19 liter. Da kan du testmåle at du får nitritt etterpå. Utenom det er det ikke vits å måle før du skal være sikker på at det ikke er nitritt oppi. Men har du tenkt å ha fisk oppi her? Er jo ikke store plassen.
Inaktiv bruker
Takk for svar
Jeg foret bittelitt ja så da skal altså prosessen være igang. Får ta med en vannpøve i morgen på butikken for å teste.

Ja, jeg skal ha fisk opi her.
Den er nok igang da ja. Vil anbefale deg å investere i et dråpetest sett for nitritt, greit å kunne teste dette når som helst, absolutt.
Inaktiv bruker
Da har det gått 12 dager siden jeg ''startet'' akvariumet og jeg fikk testet pH og Nitritt på butikken.

pHvar veldig blått,

Nitritt var gul/orange

Det var litt kaos der og litt stresset betjening, men de skal ha ros for å gjøre dette for meg da helt gratis. Da jeg er vant til min rolige hjemmetilværelse så ble jo jeg superstressa og husker ikke så mye mere av resultat gitt ovenfor.

Hva skal jeg gjøre for å få ned pH og Niritt.

Har netopp fått meg 3 eplesnegler og håper de ikke har det for ille oppi her. Vet det er litt tidlig, men var så utålmodig og hadde sett små pest snegler som var med når jeg kjøpte plantene så tok en sjanse.

Jeg kjøpte test sett så kan teste mere senere i dag, så blir det et nøyaktigere resultat jeg kan skrive ned ned.

Har også hatt ned i en bactosym tablettetter anbefaling fra butikken. Er ikke sikker på om det hjelper men det skader ikke, så da prøver jeg.

Uff kjenner meg superstressa over dette, må prøve å roe ned litt
Det vanlige, bla. Tetra sine tester så er veldig blå basisk. Spørsmålet er hvor blå. Hvis det heller mot mørk blått kan det godt være pH over 8.

Nitritt på gul/oransj er vel svakt utslag. Men nok til å være farlig for liv i karet, så vannskifte skader ikke.
Inaktiv bruker
Da har jeg testet hjemme med mitt nye Tetra dåpe test sett.

Følte meg som den kemiker'n, manglet bare hvit frakk og vernebriller, men hadde mine vanlige briller på da

GH 5-6 dråper måtte til, så dH på 5-6
KH 7

pH er 8

og nitritt var gult så da er det mindre enn 0,3 mg/l

Må legge til at dette er et nystartet kar, 12 dager gammelt og i dag fikk jeg 3 eplesnegler.

Hva skal jeg gjøre??
Hva skal du har i karet av fisk (har ikke lest hele tråden nøye!)? Ph på 8 er i høyeste laget for det meste... Denne henger sammen med den høye Kh-en.

Tilsetter du noe ved vannbytter? Hvilke vannverdier er det i springvannet ditt?
Inaktiv bruker
Har ikke bestemt meg for fisk ennå, men ser ut til at det blir et par hann guppier siden dyrebutikken her ikke er så interesert i å ta inn killi.

Har ikke byttet vann siden det kun har vært planter i det de site 12 dagene, men nå er det 3 snegler der.

Hva burde jeg tilsette når jeg bytter vann og burde jeg starte med vannbytter nå.

Har ikke målt springvannet mitt, skal jeg gjøre det?

Da har jeg målt springvannet GH=5 KH=4 pH=7,5

Takk for svar Frank, håpet at du ville svare.

DU ER SÅ FLINK
At Gh og Kh øker i karet, er ikke det jeg vil definere som ett godt tegn. (siden du ikke nevner noe, antar jeg du ikke tilsetter noe for å kunstig øke disse).

Denne økningen vil trolig bli større, når karet begynner å gå seg til. Dette på grunn av økt produksjon av x antall svake syreforbindelser, som øker utskillelsen av kalsium og karbonat (ofte sammen, i form av kalsiumkarbonat).

Hvilket bunnlag har du? Har du stein med mye hvitt i karet, eller koraller\ skjell?
Hvite bergarter er ofte rik på kalsiumkarbonat, skjell og koraller er så og si ren kalsiumkarbonat.

For å i det hele tatt få kotroll over utviklingen, må det som avgir disse stoffene fjernes. Ellers er det kun arter som krever steinhardt vann, med høy Ph, som er aktuelle.
Kan nevne at jeg har sett testresultater der det har vært brukt for mye kalsiumkarbonat, med Ph på over 10, Kh\ Gh gav man rett å slett opp å telle dråper med....

Om du tenker å ha killi, er dette vannet i alle fall ikke gunstig i det hele tatt. Da trenger du store mengder torv, og muligens også andre syrebasserte remedier for å få tilstrekkelig lav Ph. Slitsomt

Forresten; det var noe uvanlig høye verdier av både Gh og Kh i springvannet ditt. Velg derfor aldri fisk som foretrekker vann med lavere Gh enn 5, Kh kan lettere justeres ned noe.
Inaktiv bruker
Takk for svar

Det jeg har i akvariumet er Engelsk sjøsten 3-5 mm. Det var det som fulgte med Aqua Kid settet.
Vil anslå at fargen er relativt lys (?)
Har ikke hatt noe annet i vannet en Aqua Safe. Ingen vann bytter er foretatt.
Så er det to planter, et termometer og stingray 5 pumpe.
Satt i varmekolbe i går og 3 eplesneiler.

Får ikke tak i killi så det blir to eller tre guppi hanner i karet om jeg får ok stabile verdier til de.

Anngående springvannet her i Alta så er det fra løsmassebrønn og vannbehandlingen er kun lufting om jeg ikke tar mye feil. Veldig godt å drikke.

Målte i dag også
GH= 7 KH=7 pH= 7,5-8 (nærmere 8) Nititt=knall lys gul

Målte GH 3 ganger, siden det var økt fra i går og jeg måtte utelukke tellefeil.

Skal jeg begynne med vannskifter?

Når kan jeg kjøpe guppi å ha i?
Sjøstein skal normalt ikke øke vannverdiene slik du opplever. Men det finnes jo alltid unntak.
Har selv kjøpt av denne, av ett eller annet ukjent merke. Denne inneholdt masse biter av skjell, og en del søppel... (fiskebein, glassbiter etc).

Skjekk at grusen din ikke inneholder skjell\ koraller.
Om den er fri for dette, ville jeg snakket med selger. Grusen er jo ikke helt brukbar, siden den påvirker vannet såpass som den gjør. Jeg hadde i alle fall krevd ny
Hvordan går det med 19 literen din nå, noen mnd etter oppstart?

Grunnen til at jeg spør er at min datter på 12 skal til å starte opp et slikt akvarie
Har du f.eks samme bunn fortsatt(den som fulgte med)?

Er jo ikke noe i veien med å lære av dine erfaringer
Inaktiv bruker
Hei
Det går bra med karet mitt, etter min vurdering.

Jeg har fortsatt samme grusen som fulgte med, etter nøye ettersyn så ser jeg jo at den inneholder bitte litt skjell.

Jeg bruker pumpa som fulgte med, men har byttet ut kullfiltrene med svamp.

Vannverdiene holdes relativt stabile. pH var høy på første måling men tror det var feil måling av meg for i følge loggen min av vannmålinger var den på 7.5 noen dager etter første måling og har holdt seg der.

Gh og Kh har sunket noe, gh fra 5-6 til 4 og kh fra 7 til 4. Dette skjedde i månedskifte mars april og verdiene har vært på det samme siden da. Grunnen til dette tror jeg er fordi springvannet her har også fått lavere verdier på gh og kh. ( målte springvannet med det samme jeg oppdaget endringene i karet) Jeg tilsetter ikke noe i vannregulernede stoffer i karet.

Gh er for lav i forhold til det sneglene og guppy skal ha, skal begynne å tilsette gh økende pulver.

Jeg har aldri målt nitritt i karet.

Så etter min mening holder vannverdiene seg stabile selv i små kar. Det var den største advarselen jeg fikk, det kom til å bli veldig vanskelig å holde verdiene stabile.

Har kjøpt flere planter så karet ser anderledes ut i dag enn på bilde i profilen min, må oppdatere det snart.

Angående fisk, så tok jeg det veldig rolig og ventet fire uker før jeg kjøpte første fisk og jeg byttet vann ofte. Var redd for opphopning av nitritt.
Har hatt tre guppyer, men to døde. Er usikker på hva det skyldes, men den ene døde rett etter hjemkomst og den andre var svak hele tiden så avlivet den før en ferietur da. Må legge til at det kan være av den lave gh verdien eller at karet er lite, men kvaliteten på leveransen fra butikken er så som så. Det er veldig ofte døde fisk i karene der.
Nå har jeg en liten stim med Neon Tetra og den siste gjennlevende guppyen.

Akvariet er lite, men jeg trives med det. Vannbytter er super enkle siden det er så lite vann i liter som skal byttes og da er det lett å gjøre det ofte.
Har lyst på strørre akvarie, men er litt usikker siden utvalger og kvaliteten her oppe i nord er dårlig. Synes dette var en fin størrelse å prøve å se om dette var noe gøy og noe jeg vil holde på med. Kommer til å forsette med karet ja, trives veldig godt med fisk som husdyr.

Da kommer jeg ikke på noe mere i farten, bare spør om det er noe du lurer på.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap