Registrering av domenenavn og lage en egen nettside

Har en stund lekt med tanken på å lage min egen hjemmeside med et eget valgt domenenavn, en med akvaristisk innhold og skriverier og bilder om hobbyen min.

For noen år siden kunne jeg HTML programmering fra grunnen av, men alt slikt er jo glemt for lengst. Jeg var selvlært og satt timesvis hver natt og lærte meg det... men det er tungvindt, tar tid og det er jo dessuten glemt, og det finnes jo drøssevis av programmer som tar seg av sånt nå.

Jeg har funnet frem til et sted der man kan søke opp det ønskede nettsidenavnet/domenenavnet, og registrere det på seg. Det er et par-tre domenenavn-alternativer jeg vingler mellom, men alle er ledige. Det er på http://www.webhuset.no/ jeg har kikket etter ledige domenenavn. Er det et bra sted å starte?

Men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gå frem. Hva trenger jeg egentlig av programmer for å lage et eget domene med innhold, bilder og alt? Hvilke program brukes f.eks. for å laste opp sidene jeg lager på nettet? FileTransferP.... et eller annet?

Kunne tenke meg å lese litt mer om dette, sånn fra grunnen av. Er det noen med linker til nettsteder der kan kan lese og lære litt mer? Fra grunnen av altså?
http://www.graskoweb.net/hjemmeside_hjelp.php
Finnes MANGE slike, både på norsk og engelsk. Jeg fant denne via startsiden.no (Webdesign - Hjemmesidehjelp)

Lykke til!
Gå på DreamHost.com
Der får du 2 terra lagring. Altså 2000 gigabyte for en slikk og ingenting. Er masse programmer som du kan velge mellom og bare trykke install på, så er det fikset.

Har selv FylleFest med galleri og forum.

DreamHost finner du her

Hvis du bestiller kan du godt slenge inn meg og min epost (alexander@conforina.no) så får jeg en liten bonus siden jeg vervet deg
Du kan også bruke ett FTP program, så kan du lagre alt av familiebilder og fiskebilder på serveren. Der ligger det tryggere enn hjemme hos deg, både med tanke på brann, innbrudd og harddisk kræsj...

Hvis du laster det opp der, kan du laste det ned på en hvilken som helst datamaskin, perfekt hvis du er på besøk hos familie i utlandet
Hei Mona.
To veldig enkle programmer for å lage dine egne nettsider er Front Page og Dreamweaver. (bruker selv sistnevnte) Du behøver ikke ha kunnskaper om html koding for å bruke disse.
Opplastning av dine sider kan skje via FTP program.
Selv har jeg eget domene ho ItPays.

mvh
Dreamweaver er meget enkelt å bruke, og har bra, enkle og kjappe tutorials. Men å si at man ikke trenger å kunne HTML for å lage en side er jo understatement. Nå til dags må man gjøre mye for at alle skal kunne se siden man lager, derfor når folk legger inn allslags rot på siden sin så er det en fordel om det er bygd opp i litt struktur

Strengt tatt trenger man ikke FTP program, det er innebygget FTP behandling i Windows hvor du kan dra og slippe filer. Da redigerer du siden lokalt og kopierer opp til en FTP adresse når du er ferdig. Evt. kobler du Dreamweaver til ftp siten din, det er meget enkelt.

Fins MANGE billige webhotell leverandører osv. Det er bare å velge å vrake. Jeg kjenner eierne av (sidene blir redesignet for tiden) og har derfor alle mine sider der, de svarer hurtig på mail, og det er et must, jeg gidder ikke sitte i telefonen og ringte rundt i hytt og vær med allslags problemer man har. Men domeneshop og disse funker greit også.
Egen web
Yndlingsverktøyet mitt er Adobe Dreamweaver, som har en veldig god innebygd FTP-funksjon. Men jeg har også brukt Microsoft Frontpage en del, og i tillegg kommer man ikke utenom Adobe Photoshop for bildebehandling.

Som serverleverandør har jeg god erfaring med Uniweb.

Vil også anbefale nettstedet www.infodesign.no og boka "Informasjonsdesign for digitale medier" for å lære seg noen knep... ,-)
Hvis man ikke orker alt strevet med HTML kan man jo bare opprette en blogg på Google sin Blogger, og laste opp sine bilder i webalbum til Picasa eller direkte til bloggen.
Jeg har alltid brukt godaddy.com når jeg skal registrere ett domene.
Billig, og rask oppdatering av DNS.
Du kan ikke få ett .no domene, da dette er reservert til firmaer i Norge.

Jeg har alltid brukt privat webhost, så jeg vet ikke hva som er bra innen det.
Hm dette var litt forvirrende. Iflg. Webhuset. no var et av de alternative navnene "mine" ledig. Men iflg. GoDaddy.com er det opptatt (tatt av en svensk fyr).

Da kan man jo ikke stole på at et domenenavn er ledig likevel da, siden et sted gis det beskjed om at det er det, og et annet sted ikke?
For å vite om et domene er ledig kan du bare sjekke en generell WhoIs. F.eks. . Bytt ut julenissenxxo.com med adressen du vil sjekke (Trenger ikke www foran).

Det er mulig at noen har reservert domenet hos Godaddy men ikke kjøpt og betalt det.

Edit: Dette teller bare hvis du bestiller .com o.l. styrte av disse.

Var det samme .xx?

......no, eller........net eller..?

Da jeg kjøpte mitt domene var megogmitt.no opptatt, men jeg ville helst ha megogmitt.net, og det var ledig
Jeg sjekket .net
(ikke .no, for det er bare for firmaer med org.nr i Brønnøysund).

Jeg kom til å tenke på at jeg får høre med faren min Han har vært med i databransjen siden datamaskinene "ble født", og har programmert siden 70-tallet Han har forresten kjøpt domenet med det ganske sjeldne familienavnet vårt (det jeg hadde som pikenavn) og laget hjemmeside på det, så han har sikkert litt peiling.
Hei igjen Mona.

Kjempelurt om du kan "bruke" noen i din nærhet til hjelp for å komme igang. Da har du noen å rådspørre deg med i starten.
Alt kan virke skremmende, forvirrende og vanskelig i starten. Men. Du lærer garantert fort og dette vil du få til.
Lykke til Mona. Det skal bli morro å se etterhvert.

mvh
Hvis det ikke viser som opptatt i Whoisen jeg linket til så er det ikke opptatt, da er det kanskje Godaddy som har noen interne metoder eller reservasjoner. Det er ingen som kan skyte deg i foten om du da bestiller det en annen plass, enten får du det eller så får du det ikke

Har jobbet med domene og domenenavntjenerhosting i noen år så jeg vet
Jeg sjekket det ene alternativet på linken din (det jeg har mest lyst på) og .com varianten var naturligvis opptatt. Men .net varianten er ledig...
Jeg har tenkt å velge et engelskspråklig navn på siden.

biXen
For å vite om et domene er ledig kan du bare sjekke en generell WhoIs. F.eks. [URLBLOCK1]. Bytt ut julenissenxxo.com med adressen du vil sjekke (Trenger ikke www foran). Det er mulig at noen har reservert domenet hos Godaddy men ikke kjøpt og betalt det. Edit: Dette teller bare hvis du bestiller .com o.l. styrte av disse.
domener
når det gjelder domener så er jeg mest glad i .net forde det høres somregel mye finere ut enn .com

fiske.net = fiskenet etc. Så absulutt ikke dumt at det bare var .net som var ledig.

Ellers så kan jeg anbefalle en del webhotel som jeg har brukt igjenom tiden.

https://servetheworld.net/
-Disse brukte jeg tidligere, veldig bra og go service, og gode servere. Men dyre med sine billigste 79kr

http://www.hostean.net/
-I dag benytter jeg disse, rett og slett forde de er de eneste som jeg har funet med de kravene til hva slags språk og administrasjon jeg har. Kan også ha flere domener knyttet til et webhotell (slik som jeg har). Merk her er det servere i usa. kan tidvis være treigt, ved stor pågang.

http://www.one.com/no/
Absulutt en av markedets billigste webhotell pakker for 10kr, her får man mye for pengene. Aldri brukt disse selv men samboern til søstra mi benytter disse og er fornøyd med dem. Er ikke sikker men vil også tro at disse har servere i usa.
Jeg bruker Webhuset, og er fornøyd med dem. God service og høy oppetid. Er ikke sikker på hvordan de ligger i løypa når det gjelder pris.
Faren min svarte akkurat på emailen jeg sendte han, og han har visst plundret seg frem til å lage nettsidene selv. Jeg trodde han var ekspert, for han har jo fått til så fine og ryddige familienavn-sider.
Han har riktignok drevet med data i mange år, men det gikk ut på å lage dataprogrammer for bankenes systemer (sånn som de bruker i kassen i banken f.eks.), ikke web-sider
Men han skulle ringe så vi kunne snakke litt om det, det var ikke så lett å forklare alt pr email, skrev han.

Skjønner ikke at jeg engang greide det der med programmering og å legge ut sidene... har glemt absolutt alt nå.
Jeg brukte dreamweaver mye før, og kan anbefale det. Nå har jeg gått over til å bruke samboeren og det funker mye bedre :hihi:

Her i huset bruker vi domeneshop for kjøp av domener. Hosting står vi for selv, da vi har et par servere i drift. Og når jeg sier "vi" så mener jeg "sambo"...

Så jeg er vel heldig sånn sett...

Og, Mona, jeg er sikker på at mye av html-kunnskapen kommer tilbake når du setter igang!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap