plassering av inntak på utvendig pumpe

Har nå endelig fått meg eller det vil si kjøpt meg en tetra tec ex 1200.

Har juwel rio 240 l. Lurer på følgende: fjernet den orginale pumpen og filtermaterialet og puttet slangen som suger inn vann i den gamle svarte filter boksen. Er det ufornuftig? Har ikke lyst å fjerne den pga bakgrunn.
Det røret der vannet kommer ut er vridd inn mot bakvegg, får dermed kanskje ikke den helt stor sirkulasjonen i vannet, vil vannet da få for lite oksygen?

Ellers vil jeg bare si at pumpen er glimrende, nesten ikke en lyd fra den, trekker lite strøm og utrolig lett å starte.

Et annet spørsmål. Lurer på om noen har regnet på hva det egentlig koster i strøm på et år å drive et slikt kar??
Jeg ville nok fjernet den stygge boksen, men det blir kanskje styggere uten bakgrunn akkurat der?

Vel, det vil sikkert fungere like fint å ha pumpa til å suge vann via denne boksen, som utenfor. Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle fungere.
Når det gjelder utblåset, vil du fort merke om det er for lite trykk i denne. Fisk som hiver etter pusten og himler med øya, er vel ett godt nok tegn

Når det gjelder driftskostnader av akvariet, er dette vanskelig si eksakt hva kommer på i strøm.
For min del, har jeg regnet på det, og antar at jeg bruker ca 2,7 KW\h til lys i døgnet. Til filtre og pumper, subler jeg unna ca 3,8 KW\h i døgnet.
Varme er meget usikkert, men det går sikkert 3 KW\h der også....
Dette tilsier ett estimert forbruk på mellom 9 og 10 KW\h i døgnet. Selvsagt går det mer strøm til varme om vinteren, men dette har jeg tatt høyde for. Det kan også se ut til at jeg kommer til å øke strømforbruket med 30-50% i løpet av året, *plystre*.
Beløpet tør jeg ikke regne på engang :p
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap