Akvarier over 600 liter - En eller to pumper?

Hei.

Jeg har sittet og kikket litt på medlemsakvariene med størrelse 600 liter eller mer. Ser at noen har mer enn en pumpe i akvariene her.

Har nå selv vært "akvarist" i 21 månder. Det gikk kjapt fra 43 liter til 222 liter. Og fra ett til fire akvarier.
Mange bekymringer og nybegynnerplager har det vært. Men ingen av disse har oversteget gleden ved denne flotte hobbyèn. Og sakte har ønsket om et større kar vokst frem. Og han jeg deler hus med har også etterhvert delt min glede.
Jeg er nokså "ensom" her i nærområdet med denne interessen. Jeg er heller ikke særlig "teknisk begavet". Har derfor måttet satse på sikre og enkle tekniske løsninger. Mine erfaringer med pumper er i dag bygget på Fluval innvendig og Eheim utvendig.
Planen er nå og ordne seg et akvarie på imellom 600 - og 1200 liter. Pr i dag er dette kun på planleggningsstadiet.
Akvariet er tenkt for litt større fisker, kanskje discus.

Nå lurer jeg på. Enkle men sikre løsninger i et så stort akvarie hva pumper anngår.
Er en stor utvendig pumpe den gode enkle løsningen? (som feks Eheim professionel 3 filter 2080)
Eller bør man satse på to pumper - og da hvorfor to?
Finnes det noen spesiell årsak til at noen velger mer enn en pumpe?

mvh
Ja og årsakene er egentlig veldig enkle
men også vesentlig

Når du har to filter får du dobbelt kapasitet og du får mindre strøm i akvariet som er en fordel når du har Discus der.

I tillegg kan du rense/bytte ut substratet i det ene filteret mens det andre går videre. Du unngår dermed problemet med at du kaster for mange av de gode bakteriene som skal bryte ned avfallstoffene.

Et ekstra poeng er at du kan ha ulik substrat i de ulike filterne. F.eks. torv i et og standard i et annet, hvis man ønsker surere/bløtere vann.

Du kan også ha et mindre filter som du kobler et UV filter til. Det har jeg på 540 literen min. Der det forøvrig er 2 filter til. ! hjemmelaget blåfiltermatte filter med pumpehode og et Eheim 2229 intervallfilter.

Jeg har selv det filteret du viser til, Eheim pro III 2080, kjøpt her til ca 2100,- kr inkl. frakt og avgifter. Levert på 11 dager fra Tyskland. Under halv pris av butikk her i Oslo.

Dette filteret har et par åpenbare fordeler; 1) stort forfilter som er enkelt å rense. Dette fjerner en det finpartikler og gjør vannet klarere og 2) Easy start funksjon som gjør det enkelt å starte filteret igjen. Har kjøpt ett men skal ha to i en 720 liter (evt. 950) som skal bygges selv.

Der skal det jo gå Discus

Sikkert noen som har enda flere fordeler å komme med.
Hei Cyberbob66.

Takk for innlegget ditt med oppklarende innformasjon.
Du anbefaler altså og å ha to pumper i et kar på over 600 liter.
Og ja, jeg kan forstå den tanken utfra det du skriver.

Du anbefaler altså den foreksempel nevnte pumpa. Den anbefales for akvarier opptil 1200 liter.
Har nå lært at man skal ta disse anbefalingene med en klype salt ofte, og ha en pumpe som er litt større enn det står anbefalt i forhold til akvariets litervolum.
La oss nå si at mitt nye akvarie er på 1000 liter. Og jeg setter da inn en Eheim professionel 3 filter 2080.
Da bør vel ikke pumpe nummer to være så "stor"? En veldig overkapasitet vil jo gi mye strøm?

Eller. Bør man ha to mindre pumper med omtrent lik kapasitet som tilsvarer den før nevnte pumpas styrke?

mvh

Det er ikke bare karrets størrelse som er avgjørende for filtreringen. Jeg kjører med flere filter i alle mine kar bortsett fra karantenekarret. I mitt 530 kjører jeg med tre filter. Eheim 2028, 2229 og 2224. Der 2224 filteret driver CO2-reaktoren og torvfiltreringen. I karret er det VF discus som holdes.

Stikkord som

- Biologisk belastning
- Sikkerhet
- Sirkulasjon
- Vedlikehold

Når karrene begynner å komme opp i 1000 liter så er bevegelsesrommet for filtertyper mye større enn i mindre kar. Her kan man velge å legge filtreringen i en bakgrunn, sump, trikkelfilter osv. Alt dette på grunn av at kostnadene ved å kjøpe konvensjonelle bøttefilter blir såpass store at det for eksempel blir like billig å kjøpe et 180 liters kar og sette under 1000 literen og benytte dette som en sump drevet av sirkulasjonspumper. Ikke nok med at det blir billigere, men den biologiske filtreringen blir av en helt annen dimensjon.

Enig med Geir
Det viktigste er vel egentlig hvor mye fisk du har i karet. Jeg har som sagt mye filterering i 540 literen, det er fordi det er mye Malawi der og lite planter til å ta tak i evt. overskuddsnæring. Skal du ha et stort kar så ville jeg montert inn en bakgrunn og laget filter med blåfiltermatter bak.

En god artikkel om det finner du her http://akvaforum.no/text.cfm?id=1706

Blåfiltermatter finner du hos webzoo.

Var forresten innom den nye dyrebutikken på Alnabru (TAM Tropehagen) der hadde de Pro II 2080. Det viste seg at jeg hadde sett på feil prislapp når jeg sa under halvpris tidligere. Det viste seg at filteret kostet den nette sum av 5.900,- Mitt betalte jeg altså 2.067,- inkl frakt. Det lønner seg altså å kjøpe dette på nettbutikker. Leveransetiden var bare 11 dager så da så.
Takk for råd og tips!

Jeg får forsøke sette meg inn i dette med sirkulasjonspumper, og laging av filter ved bruk av blåmatter bak bakgrunnen. Ett forsøk kan man jo gjøre, selv om jeg føler meg totalt uviten på disse ting.

Jeg bor nord i Norge, ganske landlig. Og bruker nettbutikker til det aller meste innen akvariehobbyen. Lite andre muligheter for meg dessverre.
Priser på akvarier, pumper og det meste driver jeg å undersøker hos de ulike nettforhandlere ennå.

Så er dette kun på planleggningsstadiet ennå - inne i mitt hodet. Og jeg har ingen hast.
Det er så flott nå i forhold til da jeg startet. Noe mer kunnskap har jeg (mye takket været dette flotte forum) Og nå klarer jeg bruke tiden og min lille kunnskap til å tenke igjennom ting og ikke haste avgårde.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap