Yngel

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, følte meg ikke helt berettiget til å legge den under Oppdrett, hehe..

Uansett, har kjøpt et 63 liters kar for å ha yngelen (endel guppy og en enslig platy) oppi. Jeg har en del spørsmål angående dette.

1. Vi kjøpte biltemasand, vi startet opp karet igår formiddag, vannet er fremdeles noe uklart. Er ikke sikker på om det er sanden sin feil, for det virker som om det er oksygenbobler som gjør det. Innredet med planter.
Sanden ble vasket, grundig etter min mening, men det er det heller usikkert at dere mener
Spørsmålet er: Er det noe galt med vannet/sanden/plantene/interiøret om vannet fremdeles er uklart?

2. Vi har for tiden artemiaegg, røde mygglarver, TetraPhyll og Prodacs yngelmat. Er det noe vi ikke bør gi, eller noe annet vi bør gi til yngelen?

3. Har planer om å ha pleco og snegler nedi. Vi får altså ikke tak i sandsnegler, men har derimot gått til innkjøp av 5 sebrasnegler.
Noen synspunkter?

4. Hvordan i huleste slamsuger man sand?

Tusen hjertelig takk for alle svar
ceci85
3. Har planer om å ha pleco og snegler nedi. Vi får altså ikke tak i sandsnegler, men har derimot gått til innkjøp av 5 sebrasnegler. Noen synspunkter?

Mener du vanlig Pleco?
I så fall, DE BLIR KJEMPE STORE! Jeg har en på 35 cm og en på 25 cm, og de vokser enda!

4. Hvordan i huleste slamsuger man sand?

På vanlig måte som du slamsuger grus
Hei, skal prøve å svare litt:

(det er ikke nødvendig å vaske sand før den puttes i akvariet)

1: jeg har selv biltemasand i ett av mine akvarier, og her tok det et par dager før sandpartiklene la seg, hvis du har en pumpe gående, bør denne renses hyppig, siden store mengder støv samles her den første perioden.

2: har desverre lite peiling her

3. I en 63 liter bør du revurdere å kjøpe pleco, da denne blir veldig stor, og vokser fort. du risikerer å måtte omplassere plecoen etter kort tid

4. Jeg mener at slamsuging av bunnen i alle tilfeller er unødvendig, da ekskrementer og annet avfall på bunn er viktig næring til plantene i akvariumet. På sand er det så og si umulig å slamsuge, siden store mengder sand vil følge med. Dere kan eventuelt virvle opp det lette slamlaget med slamsugeren og suge opp dette

Håper dette var til hjelp
Først til begge to, alle sier at de vokser så innmari, men mine gjør ikke det altså... Har en i 118l også, den vokser ja, men har hatt den i snart to år, den er ikke på langt nær for stor til karet.
De på forhandleren kaller den også pleco, så det må være riktig fisk.
Dere har helt sikkert rett, men...

Så til Petter

1. Hvor ofte er hyppig?

4. Er ikke ekskrementer en stor kilde til nitritt?

Takk for svar begge to (lurer fremdeles litt på for og snegler da men, hehe...)
Legg ut ett bilde av denne plecoen da, kanskje du har fått en Ancistrus . ´oppdrettvariant´ eller noe.

Med hyppig mener jeg kanskje en gang hver dag, kommer litt ann på åsen type filter du har, men husker at når jeg tok oppi biltemasanden, var filteret nesten tettet de 3 første dagene, selv om jeg silte ut støv hver dag

Ekskrementer danner nitritt ja, men så lenge balansen mellom fisker og planter i akvariumet er stabil, dvs at det ikke slippes ut mer avfall enn det taes opp, dannes det ikke mye nitritt. Selv har jeg aldri slamsuget, men jeg har noen indiske klorreker, som er flinke til å ta seg av avfallet i mine akvarier. ingen av mine vanntester har vist gale vannverdier ihvertfall.

Men alle har sin egen metode da
Sånn, var ikke helt enkelt dette her, hehe... er ikke mye til linselus den plecoen...
Hei du.
Syntes den lignet litt på en gibbiceps jeg da. Har selv gibbicepser og kan fortelle at de også vokser seg til 50 cm. Har akkurat solgt min ene da den ble 19,5 cm (ca) og fikk råd om at dette var litt for stort for mitt 126 l.

Hadde heller satset på ancistrus.

Mvh Linka
Ja, har identifisert den riktig i listen på min 118 liter, aner ikke hvorfor jeg ble forvirret til å si Pleco her...

Ja, jeg burde bytte dem ut alle sammen, men min kjære samboer motsetter seg ideen sterkt.

Jeg kunne tenkt meg å byttet dem ut med ottoer jeg...
hehehe..
Litt sånn som meg du da. Har 4 gibbicepser igjen som er små enda, men hadde som sagt en på 19,5 cm. Sambo ble så forbanna da jeg solgte den mens han var på jobb.
Man jeg hører mer på de som kan det enn min kjære samboer.

Mvh Linka
Hehe, du har et poeng der...
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap