Fluval 2+ innvendig filter vs Eheim AquaBall 2208

Er på Tanken om å gjøre noe mere utav min 60 liter. tenkte derfor at jeg skulle ta ned hele akvariet og sette det opp på nytt. i den forbinnelsen så lurte jeg også på om jeg skulle bytte ut det invendige filteret og pumpa det det ikke er all verden. det funker og gjør jobben sin (såvidt) per i dag. nå er det bare 2 gullfisker i karet så belastningen vil vel ikke være den største.

Tanken er uasett å lage et plante kar ut av dette til slutt.

Lurer derfor på hva folk vil anbefale av nytt filter.

Fluval 2+ eller Eheim Aquaball 2208
Fluval, Fluval, Fluval! Fluval er en innvendig pumpe jeg er veldig fornøyd med.

Jeg har faktisk også en Aquaball, og må si at jeg rett og slett er skuffet over greia. Ettersom dette er et akvarium med heller dyr fisk i, ligger det an til bytte av pumpe her. Aquaballen gjør rett og slett for dårlig jobb, sammenlignet med de pumpene jeg er vant med (surprise: Fluval har jeg lang erfaring med). Jeg vet ikke hvorfor, men jeg sliter tydeligvis med balansen i det akvariet og den ukjente faktoren der er pumpa.
Definitivt et lite utvendig filter. De minste er ikke for kraftige, et utvendig bremser motoren mye mer enn et innvendig. Du får diger filterkapasitet, konstant vannstrøm uten stadig tilstoppet filter(viktig) en stor plastdings mindre i karet og etter et års tid er det kanskje på tide å åpne det for en rens... Bytte til utvendig gjorde underverker på min 54l.
Jeg har flere Aquaballs som jeg er kjempefornøyd med! Men jeg bruker dem ikke med de medfølgende svampene, jeg bytter dem ut med substrat Pro. I noen av de Aquaballs jeg har, har jeg også en kurv med torv i tillegg til Substrat Pro.
Ved innvendig; Fluval, så stor som lommebok og plass tilsier. Bytt ut orginal svampeinnsats med ett helt stykke blåsvamp.
Total pris kommer da opp mot ett lite utvendig filter, som jeg heller vil anbefale, på lik linje med Kjetil L.
Her får du grasat mye mer filter for pengene!!
Har akkurat byttet filter til Fluval 2+ med blåsvamp, og prisen ble på 230,-kr (webzoo). Billig og bra!

Men man får vel ikke et utvendig filter til den prisen, Frank?
Leona
Har akkurat byttet filter til Fluval 2+ med blåsvamp, og prisen ble på 230,-kr (webzoo). Billig og bra! Men man får vel ikke et utvendig filter til den prisen, Frank?

Vet ikke helt hvilken deal du har med Per Øyvind da
Prisen jeg ser er:
Blåfiltermatte grov, 10x50x50cm=297.-
Fluval2+=212.-

Utvendige filtre får en fra rett under 500.- + filtermasse, så litt forskjell er det jo, men ikke mer enn at de fleste greier å hoste opp 250 spenn
Du trenger bare en blåfilterbit på 10 x 10 cm i en fluval 2+. Den får du for 20,- kr.
Frank Angell
[QUOTE=Leona]Har akkurat byttet filter til Fluval 2+ med blåsvamp, og prisen ble på 230,-kr (webzoo). Billig og bra! Men man får vel ikke et utvendig filter til den prisen, Frank?

Vet ikke helt hvilken deal du har med Per Øyvind da
Prisen jeg ser er:
Blåfiltermatte grov, 10x50x50cm=297.-
Fluval2+=212.-

Utvendige filtre får en fra rett under 500.- + filtermasse, så litt forskjell er det jo, men ikke mer enn at de fleste greier å hoste opp 250 spenn

Utvendig filter til under 500 kr ??? dette har jeg aldri sett... har du noen hemlige kontakter.. til den prisen blir det jo aktuellt.. er vel sikkert ikke så bra som de dyre men til et 60 liters kar som, evnt vil bestå av mest planter og et par 3 fisk så vil det helt sikkert duge...
Eheim Classic 2213 koster 484,50 hos webzoo, + filtermasse

Har hemmelige kontakter, stikkontakter, nettverkskontakter etc, men ingen hos Webzoo :p
hehe takker. skal kikke litt på ting og se hva det blir til, er uansett fremtids planer men godt å planlegge litt
Sitter og leser og tenker på dette
Sitter og leser og ser på alternative løsninger til akvariumet,,,

kikka litt på denne: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992
Hvor bjarne deler sin genialitet angående akvarium og DIY igjen
Synes løsningen i seg selv virker veldig bra. Men tenker videre at en slik blåsvamp i hjørnet blir jo ikke noe særlig fint å se på..


Luerte derfor på om noen hadde prøvd dette evnt løsninger til hvordan man kan gjemme bort svampen ved en slik løsning...
Det finnes tusenvis av kar med slikt oppsett, spesielt vanlig er det å finne i butikk-kar. Som du er inne på; dette er ikke spesielt vakkert, det syntes i alle fall ikke jeg.
Å sjule disse, er sikkert mulig, ved hjelp av en eller flere røtter, og kanskje en stor plante foran. En DIY-bakgrunn vil også kunne duge, men da kunne man jo bare laget ett bakgrunnsfilter fra starten av....

Vet ikke hvor heldig det er å dekke svampen med f.eks jawamose. Trolig blir det bare ball, i alle fall i ett fiske-kar.
Selv tenker jeg å gjøre noe som jeg ikke har lest om tidligere;
Ett stykke 10cm tykk grov svamp, skåret skrå, slik at den er 10cm nede, og 3-5 oppe. Lager kanaler gjennom svampen, to eller tre på langs, med ett eller annet som stiver av, slik at den ikke kolapser. Ett pumpehue i den ene enden tilsier at hele svampen, som dekker hele bakveggen, blir ett filter.
Dette er noe jeg spekulerer på å sette inn i 96litern, en eller annen gang.

Svampen vil kles med Jawamose, er ikke redd for møkk, siden dette karet vil brukes til reker og kanskje en gruppe på 15-20 ottoer
ahhha... har tenkt og kommet opp med en ide på en mulig løsning. Da med utgangspunkt i det invendige filteret som sitter i herligheten i dag..


Det er et juwel 60 liter og har et lite super compact filter som er delt i 2 (av en uttrekbar plate) Det siter bare en 270l sirkulasjons pumpe i denne som såvidt lager en bevegelse i vannoverflaten. Denne er helt ræva så er også filteret. nok om det.

Med utgangspunkt i buet blåfilter løsningen så kommer jeg på følgende..

først røsker jeg ut alt innholdet i filterboxen i dag.

Så kjøper en liten (i fysisk størelse) sirkulasjon pumpe (type AS Mini jet Mn 404, eller AS Micro jet MC 450 feks) Disse har en oppgitt kapasitet på rundt 400 liter vann i timen, som max. dette skulle duge. De er også ganske små så skulle få plass i den gamle filterboxen

kjøper også en Blåfilter matte 2x50x50cm fin PPI 20 (eller kankje 3cm tykk ikke sikker på dette enda)

Tar da dette filteret og dytter oppi karet som en buet form (som vist i artikelen i inlegget over) og setter filterpumpen bak med slange opp. Er dette en løsning hvor dere tror filteret vil ha noen efekt eller vil det bare ikke fungere???

Slenger inn et spørsmål om sand her også. tenkte jeg skulle prøve med biltema sand i dette karet når jeg gjør det om. Er det slik at man må enten ha varmekabler eller sandsnegler for å få go nok sirkulasjon i sanden. (tenkte på å benytte 0.2 - 1mm utgaven (tror jeg det var)
Tenkte jeg skulle smelle med et bilde av "boksen" har litt problemer med å se hvordan man skal få en bra løsning på inntak og utblåsning for å få en god filtrering
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap