Dewormer

Ok, det er ikke direkte sykdomsspørsmål, men medisinspørsmål: Dere VF discusfolk. Hvilken dewormer er det dere bruker ved siden av Prazi når dere får fisken i huset? Det var flere alternativer hos Rocky Mountains discus, og jeg trenger å få bestilt til noen stakkars coryer som er avskyelig tynne. Prazi, vannbytter og hard foring ser ikke ut til å ha noen effekt, så jeg må prøve med litt hardere (og mer spesialisert) lut. Og det haster litt å få bestilt det, ettersom dette tydeligvis er godt angrepne fisk.
Jeg hadde nok kjøpt dewormer bits, da slipper du å tenke på å få bløtet opp fôr med medisin osv
Corydoras pleier egentlig ikke være rammet av innvollsparasitter, det er en type sykdom de sjelden har. Men hvis dette er viltfanget fisk, så vet man jo aldri....

Du har ikke Flubenol? Den tar parasitter, men er snill med filterbakteriene.

Kjøp Metro Bits (28 grams) og Dewormer Bits (56 grams)

Dette gir en total pris under 200 kroner og glir gjennom uten merverdiavgift.
mona o
Corydoras pleier egentlig ikke være rammet av innvollsparasitter, det er en type sykdom de sjelden har. Men hvis dette er viltfanget fisk, så vet man jo aldri.... Du har ikke Flubenol? Den tar parasitter, men er snill med filterbakteriene.

Hvis du hadde sett brochisene mine, så hadde du grøsset. 2 av dem er så tynne at de ser ut til å være spøkelser. Og de har ikke lagt på seg etter en uke med intens foring. Heldigvis ser de ut til å ha god matlyst ennå, og så lenge de har det, kan det jo gå bra (selv om jeg begynner å bli en smule pessimistisk). Urrrrk! Dette har vært en møkkauke, med hensyn til de nye fiskene. 2 brochiser døde i dette karet, og 3 coryer døde i det andre (uten noen som helst form for symptomer, annet enn at de ikke lever lenger) + at L-200 er angrepet av noe disgusting som trolig er virus. Argh! Det skal ikke være lett med VF fisk.

Nix, jeg har ikke flubenol, men jeg vurderer å kjøpe det. Men, jeg skal ihvertfall kjøpe dewormer. Jeg har uansett planer om å kjøpe VF discus en gang i tiden, og da må slike remedier til. Hvor bestilte du flubenolen din, og hvor kjapt fikk du den?

Takk Geir Bestilling suser nå avgårde til Rocky Mountain Discus, og jeg krysser fingrene for at jeg får de kjapt i hus.
Dyrehagen
Hvor bestilte du flubenolen din, og hvor kjapt fikk du den?

Gry fikk sin pakke med Flubenol i løpet av to dager. Jeg bestilte rett før en helg, og da fikk jeg det uka etter. I begynnelsen av uka, mener jeg det var.

Flubenol har en egen nettside der man kjøper det.
Ser Flubenol tar snegler, men hva med reker?
mona o
Gry fikk sin pakke med Flubenol i løpet av to dager. Jeg bestilte rett før en helg, og da fikk jeg det uka etter. I begynnelsen av uka, mener jeg det var. [URLBLOCK1]der man kjøper det.

Mona, kan vi kjøpe på direkten eller må vi sende mail først siden vi står utenfor EU?
Har bestilt direkte med paypal og fikk dette svaret fra Paul:

Thankyou for your order Nils

Please be aware that I have had an order stopped by customs in Norway and not allowed into the country.
Baring this in mind, do you still want me to post it? I cannot be responsible for it being stopped by customs and wont be able to refund the payment if it is.
I should point out that it was only one of about 10 sales I have made to customers in Norway, but there is a chance.

Please let me know what you would like me to do.

Ba Paul om å sende dette til meg, så får vi se hva tollen sier, når pakken kommer. Jeg har bestilt til 200 gal så det er sikkert nok til deg også Geir.
Nils Vollstad
Ser Flubenol tar snegler, men hva med reker?

Jeg tenkte ikke på å fjerne kirsebærrekene i 85 literen
med C-121. Og de overlevde hos meg. Merket ikke noe til det. Nå er det ca to uker (?) siden kuren ble avsluttet, og rekene spankulerer rundt der enda.

Jeg tok ut eplesneglene, og håpet pestsneglene skulle stryke med av Flubenol-kuren.... men det gjorde de ikke! Og det til tross for at jeg tok en durabelig overdose Det sto at man kunne ta opptil 10 ganger anbefalt dosering uten at det gjorde noe - det man derimot ikke skulle gjøre, var å ta for liten dose. Antar det har noe med fare for resistens å gjøre...?
Geir Kristiansen
Mona, kan vi kjøpe på direkten eller må vi sende mail først siden vi står utenfor EU?

Jeg bestilte bare via nettsiden, og det var det. Kuren (3 pakker) kom i postkassa etter noen dager. Det lå i en vanlig brun konvolutt.
Hvitt pulver i en vanlig brun konvolutt, er sikkert sånt tollvesenet elsker å stoppe :P

Nils: Var det som ble stoppet dewormer, eller flubenol? Ble litt forvirret, bare...
Det var Flubenol. Paul Fox heter han som forhandler det.
Aggi
Nils: Var det som ble stoppet dewormer, eller flubenol? Ble litt forvirret, bare... ;)
Ok
Er det forresten noen som har hørt med veterinærer om det finnes reseptbelagte midler mot innvollsorm på fisk?
Vi har jo en smoltindustri her i norge, så det må jo finnes noe her i landet også...?
Nils Vollstad
Ba Paul om å sende dette til meg, så får vi se hva tollen sier, når pakken kommer. Jeg har bestilt til 200 gal så det er sikkert nok til deg også Geir.

Da har vi til fire hundre gallon DDDDD
Aggi
Ok :) Er det forresten noen som har hørt med veterinærer om det finnes reseptbelagte midler mot innvollsorm på fisk? Vi har jo en smoltindustri her i norge, så det må jo finnes noe her i landet også...?

Vanlige midler til hest, katt, hund etc brukes av noen. Men det blir fort dyrere enn å handle inn skikkelige saker fra utlandet.

Irriterende at AS Norge skal være ett sånt gokk-land med tanke på innførsel. Bare venter på å høre noen slite med å få inn ting fra Rocky M også.
mona o
Corydoras pleier egentlig ikke være rammet av innvollsparasitter, det er en type sykdom de sjelden har. Men hvis dette er viltfanget fisk, så vet man jo aldri.... Du har ikke Flubenol? Den tar parasitter, men er snill med filterbakteriene.

Hvor får man tak i flubenol??
Bl.a i England MEN; Det er ulovlig å importere uten tillatelse og kan bli stoppet i tollen,bare så det er nevnt
Det er stopp, ikke mulig å få tak i lenger. Noe med at det britiske nettstedet som solgte det er nedlagt pga endringer i noe engelsk lovverk og/eller tillatelser med begrenset tidsrom.
Neida Mona. det finnes en butikk som selger det fullt lovlig i England. Men det er selvsagt fortsatt ulovlig å få tilsendt til Norge.
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap