Malawi-spørsmål

er fersk på malawi og lurer derfor på om noen kan ta en kikk på disse eksemplarene og forklare hvordan de utvikler seg og hvilket kjønn det er. Fikk de ganske unge - har hatt de ei uke nå. Delfinciklidene "reddet" jeg fra en fiskebutikk uten peiling, nå har de begynt å få blåfarge. Det er vel et godt tegn. Har også tre Melanochromis auratus hoer og en hanne. To av dem tygger allerede.

Håper noen med peil tar seg tid til å svare...
Gratulerer med malawi! Jeg vet ikke helt hva du mener med hvordan de utvikler seg? Ser at på bilde 1 og 3 er nok en variant av Pseudotropheus Elongatus der bilde 1 er en han og bilde 3 er mest sansynlig ei ho. Bilde 2 er av det jeg kan se ei ho av delfincikliken da den har kortere og mer avrundet rygg og bukfinne enn hannene har. Vet ikke om det gjorde deg noe klokere, men du får heller spørre igjen.
Joda, mye klokere. Men hvordan utvikler fargene seg med tiden?
Jeg trodde også den blåstripete var cynotilapia afra? Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om...

Det var jo godt det da. Jeg syntes den så litt for lang og slank ut til å være Cynotilapi Afra, men det kan være bildet som lyver litt. Afraen har ganske store tenner som du tydelig kan se på de. Legger ved en link med noen fine bilder av den typen det kan være i forhold til farger og slikt. [URL=null][/URL]
Når det gjelder delfinene så er de seine med å farge skikkelig ut. Her kan det være snakk om 1-1,5 år. Disse blir opp mot 25cm i akvarie så de trenger litt plass. Legger også med en link til den. Her er det bilder av utfargede fisk. [URL=null][/URL]
Hva med denne? Jeg tror det er en rød zebra, men er usikker på kjønn. Litt liten enda kanskje.
Det er nok en rød zebra ja. Litt liten enda, men det kan se ut som ei ho etter fargen og formen på ryggfinnen å bedømme. Jeg ser at den er ganske svartflekkete. Har den vært slik helt siden du fikk den? Eller bedre eller verre? Dette er typisk for malawi, spesielt rød zebra unger reagere på for mye spirulina i fòret. Hva slags fòr bruker du til de?
Den har vært flekkete siden jeg fikk den. Har to andre også, men de er helt guloransje, uten flekker.
Bruker Tetra Pro i mangel på noe annet. Venter på nytt for i posten, mer cicklide- relatert. Har bare hatt fiskene en uke.
Hvordan ser en ung rød zebra hanne ut?

Varier kosten mye til malawi det er viktig. Fant ikke verdens beste bilder, men fant et av ene rød hannen min. Her er den ca 3cm. Du ser at ryggfinnen spesielt blir med blåelig samtidig så har hannene en tendens til å ha flere gule eggflekker enn hoene som har færre og mer orange flekker. Hannene er heller ikke så knall orange på hele kroppen. Den hoa på avataren min er ca 7,5cm. Vist du ser i profilen min på 375l akvarie så ligger det bilde av den største hannen på 9cm.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap