Syk kampfisk

Kampfisken vår (Ole Alexander) er blitt veldig passiv. Finnene er liksom "limt" sammen. Ligger bare å sturer, henger med hodet. Hva kan det være ?
Har et 100 L akvarium som vi steller godt, skifter et par bøtter vann hver helg, skyller filteret i akv.vannet.
Har noen neontetra, et par maller, 5 sverddragere, 2 +2 algespisere,
Planter mest nede i akvariet, kanskje burde ha noen oppe også ?
Pumpe og varmekolbe. Lyset av ca 7 timer hvert døgn (lite ?)
Alle de andre fiskene er OK. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre.
Takknemlig for litt hjelp og råd.

mvh Ole Alexanders mor
Dette med sammenklistrede finner, kan tyde på at fisken er rammet av parasitter.

Her er hva jeg har skrevet om de to mest aktuelle kandidatene;
Chilodonella:
Dette er en svekkelsesparasitt, som er en såkalt fiskedreper. Denne gjenkjennes ved at fisken får et melkeaktig trekk over kropp og finner, og fisken svømmer urolig. Etter hvert vil dette gå over i mer apatisk og slapp adferd, og finneklemming. Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

Behandlingsforslag: eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.

Gyrodactylus
Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".

Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus

Når det gjelder øvrig info; håper dere ikke renser filteret ved hvert vannbytte. Filter skal kun renses når det er vesentlig redusert gjennomstrømming i filteret.
Lysmengde; for fiskenes del spiller dette liten rolle. Men for plantene og algers del, er det tilstrekkelig med lys i 10-12 timer. All belysning over dette, vil kun være til nytte for algene.

Lykke til
Re syk kampfisk
Tusen takk for svar, får se om jeg får tak i medisin,
men han ser veldig pjusk ut, stakkar. Har varslet ungene om at han
kanskje er død imorgen...de tok det greitt.. bare en fisk liksom

Når vi skifter vann bruker vi stort sett å vaske filteret også,
det var et bra tips du kom med, skal ikke gjøre det såå ofte.
Og prøve med litt mindre lys også. Takk igjen.

mvh Ole Alexanders mor
Kampfisken døde i natt.
Som jeg trodde så la han på røret i natt.
Ja,ja det var vel noe med han stakkars.
Kanskje det ble for mye fisker og bråk for
han. Vet ikke om vi vil prøve en kampfisk
sammen med så mye fisk flere ganger.
Ser at de helst skal være alene, irriterende
at de som jobber på butikkene ikke kan tipse
om det...
mamsen
Trist at den vandret, håper ungene ikke tok dette for tungt.

Er helt enig med deg, kampfisk passer best der de får herje og regjere alene. Alt stresset med jaging, begge veier, er det som fort sliter fiskene så ut, at sykdommene står i kø for å kødde ting til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap