Om nitriten ikke forsvinner

Har hadd et vann bytte nå på omtrent halve karet. Det rommer 180 liter. Men nitriten ble ikke helt vekk, men den ble mye svakere rød ja! Skal jeg ta nytt vannbytte hver dag eller skulle jeg tatt mere i første omgang? Er det mening at nitriten skal forsvinne med første vannbytte?
Flere vannbytter er nok tingen. Å bytte til du kommer ned på gult i en sleng, vil ved store mengder No2 tilsi at du tømmer karet for vann, noe som ikke er heldig.

Å få vekk all No2 ved ett vannbytte er logisk nok umulig. Å fjerne 100% av noe med å ta vekk 40%, er kun mulig med økonomi :p (virker som man har brukt 40% av penga, men jaggu var det ikke tomt - igjen!)
ok. Kan jeg drive på å bytte ut halve karet i mange dager i strekk da? For en jobb, må jo drive å få opp vann verdiene etter et slikt vannbytte, og det tar jo sine timer og da. Så skal man begynne på`n igjen neste dag
En ting til... Hvor gunstig er det i et helt nyoppstartet kar og ikke fore på mange døgn??? Finnes ikke mye mat i dette karet da det er ganske så nytt. Synes pinadø synn i fisken jeg
fortsatt ikke borte.
Meg igjen, med det samme problemet... Har tadd vannbytte nr. 2 nå (halve karet) og hadde forventet et bedre resultat enn det jeg fikk.

Nitriten har ikke forandret seg etter dette vannbytte??? Da skjønner jeg ikke stort... hadde jo trodd den skulle bli bedre slik som etter første vannbytte, men nå virker det som at den har stoppet dær den er.

Fargen er nokså orange nå. må jeg ta et samme vannbytte i morgen da og bare håpe på det bedre eller er det andre metoder jeg kan ta i bruk?

Har ikke foret fiskene etter at jeg oppdaget nitriten i går (de har ikke fått mat siden fredag kveld)
slenger med et bilde slik at dere får se fargen. Det er tetra dråpetester jeg bruker.
Tror nok du skal sette deg i tenkeboksen, og finne en annen måte å bytte vann på, slik at dette ikke tar timer Det er vel ikke ett kar på mange, hærlgie, tusen liter det er snakk om?

Det finnes mange enkle måter å bytte vann på, selv bytter jeg hver dag, og sliter meg ikke akkurat ut på dette. Tidkrevende er det heller ikke, men så har jeg også brukt en del tid på å finne den enkleste løsningen ;p Du kan godt få tips, om du vil.

Og, ja, det er behov for daglige vannbytter, når forurensingen i vannet er til potensiell skade for fiskene. Verdien du viste med bildet, er det jeg vil definere som en grenseverdi. Høyere enn dette, og fisk begynner å slite. Lavere er selvsagt å foretrekke.

Ang fôring i ett nystartet akvarie; Valget er jo mellom å la fiskene være litt sultne, eller å la fiskene svømme i "giftig" vann. Jeg vet hva jeg hadde valgt, det vet sikkert du også
Ett siste alternativ er; fôr som bare pokker`n, men bytt da 50% av vannet både morgen og kveld. Det kan da hende at man greier å holde nitritten på ett nivå som ikke kverkver våre svømmende venner.
Siste alternativ er som du forhåpentligvis forstår, ikke ment som en anbefaling

Trøst deg med det at når karet snart er innkjørt, kan du mer slappe av og nyte dette
må bare rett på en ting... vannbytte tar ikke timer, men å få opp vannverdiene tar timer... Det var dette jeg mente! når kh`n faller fra 9 til 2, så pemler jeg ikke alt av kh pulver i karet slik at den stiger rett opp til 9...Skjønner?? Så dette tar timer Ved vannbytte bruker jeg en slik slam suger, å det tar jo null komma nix før man er ferdig, så det er jo greit
hehe, mener når gh`n sønker fra 9 til 2... Kh har jeg liggende på 3.
Om du har såpass stort sprang i Gh, bør du øke denne fort, når du bytter vann.
At fiskene skal brått tilpasse seg ett såpass fall, for deretter å måtte tilvenne seg at denne stiger igjen hele tiden, er ikke det jeg definerer som heldig.

Selv bytter jeg alltid slik at Ph\ Gh er så identisk med den i karet, før, under og etter vannbytte. Altså kun forurensing og æsj som fjernes fra karet
så satt man hær igjen, atter en kveld og etter atter en ny dag med vannbytte Det skulle da f... ikke nytte. Aldri opplevd maken. Er vell at det er litt mere liter i dette enn det jeg er vant til. i mitt 59 liters kar tar det ett vannbytte så er alt vell. Nå har det altså vært nitrit i vannet siden den 16, og ikke snakk om det forsvinner. Frister å tømme hele karet for vann og starte dærfra igjen Litt frustrerend når man sliter med nitrit som ikke vil bort...
Tester du for Amoniakk/Ammonium og Nitrat også?
Ved oppstart av karet mitt opplevde jeg skyhøye nitrittverdier i flere dager selv ved daglige 50% vannbytter og en gang også nærmere 100%, se denne tråden.

Jeg skaffet meg NH3/4 og NO3 tester i tillegg til NO2 for å skjønne hva som skjedde.

Hele innkjøringsfasen består jo av opphopning av først NH3/4 pga av nedbrytning av organisk materiale. Nitrosomonas bakteriene begynner å spise av dette og formere seg. Dette fører til en opphopning av NO2. Nitrobacter bakteriene begynner å spise NO2 og formere seg og man får en opphopning av NO3. Etter hvert vil kurvene flate ut, og sluttproduktet, NO3, vil stabilisere seg pga av plantenes forbruk og dine vannbytter.
Disse opphopningene kan fremstilles grafisk som tre kurver som delvis overlapper hverandre (du finner en slik grafisk framstilling i en av linkene i ovennevnte tråd).

Det virker på meg som du har stor produksjon av NH3/4 som fører til opphopning av NO2 fordi Nitrobacter bakteriene ennå ikke er mange nok.

Hvis du ikke har testet for NH3/4 så gjør det straks, avlesbare verdier her er gift for fisken, akkurat som NO2, så det burde gi deg ekstra inspirasjon til hyppige vannbytter.

NO3 er visstnok ikke giftig i moderate mengder, men en test for dette vil gi deg en god pekepinn på hva som skjer i karet/hvor du befinner deg på kurvene.
Dersom du starter fra scratch igjen, vil du bare få ytterligere problemer med No2. Dette er noe som er helt naturlig i starten, og stort sett ikke er til å unngå.

Tålmodighet er en dyd, heter det
Nå begynner dette å bli virkelig morrsomt..(ironi)! Nitrit i 8 dager, den går IKKE ned. Fiskene har ikke fått mat på over ei uke, bortimot at de angriper meg når jeg skal nedi karet med vannmålerutstyret...I all håp om at det er mat å få
Bytter vann og bytter vann hver dag!
Har kjøpt og byttet ut kullfilteret i pumpa samt finvatten med akvarievatt.
Allerede mistet 2 maller
Jezjez, å dette går over?? Hehe har liksom mistet litt tro når nitriten i går steg over første prøve i fargenyansen som ble tatt den 16, da så jeg ikke lyst på saken nei!
Noen som har slitt i ukesvis med denne dritten? Kan jo være godt å få høre at det finnes flere som har den så lenge.
Kan fisken gå lenge uten mat? Platyen begynner å miste fargen forressten, hvit i skjellene, hm?
Bakterier?
Har du nok bakterier i vannet til nedbryting? Hvis du ikke er sikker, så kjøp og legg til en bakteriekultur i filteret. Det kan nemlig høres ut som du trenger det. Hvis dette høres dumt ut, ber jeg om unnskyldning for utidig innblanding. :o)
ingenting høres dumt ut for meg i dette tillfellet Jeg tar imot ALT av råd. Jeg vet ikke helt med disse bakteriene, bortsett fra at karet er jo nyoppstartet i forrige mnd. Så at jeg ikke har nok bakterier i pumpefiltrene for å gjøre om nitritten enda, det har jeg fått med meg i allefall.
Er disse nitrit bakteriene levende dyr som vokser og formerer seg om man forer? Er der derfor man ikke skal fore når man har nitrit, for at bakteriene ikke skal få mat og dø ut? Bare en måte for meg å prøve og forstå gangen i dette?
Kanskje dette er noe for deg??
Litt vannkjemi for akvaristen: Basert på en artikkel fra Bjarne(Sætrang?)

Skal en få ulike organismer som fisk og planter til å trives i et akvarium, er det viktig å kunne ha kontroll over og styre en del viktige vannkjemiske parametre. Ulike arter stiller ulike krav til de vannkjemiske forholdene. For å kontrollere vannet er det enkle testsett å få kjøpt. For å styre fins det tilsetningsstoffer. I tabellen under er det kort og enkelt forklart hva som ligger i ulike målenheter, forkortelser og kjemiske symboler som ofte brukes innenfor akvaristikken.
pH Vannets surhetsgrad
GH Vannets totale hardhetsgrad, om vannet er hardt eller bløtt
KH Vannets innhold av hydrogenkarbonater (bikarbonater)
O2 Vannets oksygeninnhold
CO2 Vannets innhold av karbondioksid
NH3 Vannets innhold av ammoniakk
NO2- Vannets innhold av nitritt
NO3- Vannets nitratinnhold
PO43- Vannets innhold av fosfat
Fe Vannets innhold av jern
De parametrene som kanskje er viktigst å ha en viss kontroll på i akvariet og i vann som tilsettes, er først og fremst pH og innholdet av nitrogenforbindelsene som er løst i vannet. GH og KH er også noe vi bør ta hensyn til for de kan påvirke andre parametre bl.a. pH. Nedenfor er det forklart noen av disse parametrene så enkelt som mulig. For mer utførlig innføring, let på nettet og i bøker.

NH3, NO2-, NO3- (Nitrogenforbindelsene: Ammoniakk, nitritt og nitrat)
Ammoniakk, nitritt og nitrat inngår i nitrogenets kretsløp og som vi ikke kunne klart oss uten her på jorda. Problemer kan oppstå hvis vi får for høye konsentrasjoner av en av disse i akvariet og de kan da opptre som direkte giftig for fisken. Stoffene er biprodukter i nedbrytningen av organisk materiale som for eksempel fôrrester, døde planter og ekskrementer fra fiskene. Særlig i et nystartet akvarium er det viktig å ha kontroll på innholdet av disse forbindelsene i vannet og i hvert fall nitritt. Det er kun nitrittinnholdet jeg har konsentrert meg om når jeg sjekker tilstanden i mine akvarier. Konsentrasjoner av nitritt i vannet på over 0.5 mg/l eller mer kan være direkte dødelig for fisken.
Et godt filter som er biologisk aktivt er essensielt i akvariet, dvs. et filter som inneholder store mengder av de bakteriene som omdanner de giftige stoffene til nitrat, som plantene tar opp som næring.
Det du bør gjøre hvis du oppdager for høye konsentrasjoner av nitritt er hyppige delvannsbytter (ca 10-20%) slik at nivået av nitritt i vannet senkes. Du kan også tilføre vann fra andre akvarier med lavt innhold av nitritt. Du tilfører da nemlig flere nitrobacter-bakterier som omdanner nitritten videre til nitrat.

GH (Generell Hardhet)
Det er spesielt vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i odH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5o og 15o dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.

0 - 4 dH: veldig bløtt 4 - 8 dH: bløtt
8 - 12 dH: medium hardt 12 - 18 dH: ganske hardt
18 - 30 dH: hardt

PH (Surhetsgrad)
Denne enheten angir vannets surhetsgrad. Dette er et mål på forholdet mellom løste syrer (H+ ioner) og baser (OH- ioner) i vannet. Har vannet en pH-verdi på 7.0 er det nøytralt, dvs. like mye løste syrer som baser i vannet. Verdier lavere enn 7 gir surere vann og høyere gir mer basisk vann. De fleste akvariefisk trives med en pH-verdi i området 6.5-7.5. PH skal være stabil over tid. (Se KH under)

KH (Karbonathardhet)
Innholdet av hydrogenkarbonater i vannet er viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogen-karbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse fisken og gjøre dem mer utsatt for infeksjoner og sykdom. En endring i pH på 0,3 i løpet av 24 timer er kjent for å stresse fisk. De fleste fisker vil ha en KH på mellom 3o og 10o dH.
Laila Annie
Er disse nitrit bakteriene levende dyr som vokser og formerer seg om man forer? Er der derfor man ikke skal fore når man har nitrit, for at bakteriene ikke skal få mat og dø ut? Bare en måte for meg å prøve og forstå gangen i dette? :)

Slike bakteriefremmende produkter, inneholder noe bakteriesporer (levende er vel ikke det vel ikke helt rett å kalle dem). I tillegg inneholder de næring til bakteriene, slik at de får startet sin syklus.

Bakteriene lever ikke direkte av fôret, men det fôret blir til under nedbrytingen. Det er levende bakterier en er ute etter, ikke døde... Det at man ikke fôrer under slike angrep av No2, er rett å slett for ikke å tilføre næring til karet, som vil gi forhøyet No2.

Har du målt No3, for å se om denne begynner å bli fremtreden? No2 brytes ned av bakterier til No3, og det er derfor lurt å måle No3 for å se om denne syklussen i det hele tatt har kommet i sving.

Siden det er såpass tid uten fôring; gi fiskene en liten mengde fôr nå, slik at de ikke blir alt for sure på deg
Forstett å måle vannverdier, og fortsett vannbyttene.
Om du kun har fisk som tåler salt; tilsett 5g pr L salt. Dette hjelper ikke på nitritten, men hjelper fiskene mot langvarig nitrittforgiftning.
jepp, målte no3, den var ikke mye av, vippa på mellom 12,5 - 25 ml/l. Så det skal være litt av nitraten for å få nitriten til å gå ned! Nå begynner jeg å få en forståelse for dette opplegget. I dag byttet jeg 20 liter vann fra et annet kar opp i mitt, for å prøve å få bakteriene på plass. Dette vannet har 0 nitritt. MEN dette vannet hadde litt no3, har det noe å si da nei, siden jeg må ha no3 selv...
At du har begynt å få nitat i vannet, indikerer at bakteriene begynner å få etabler seg.
Men at den er så høy, som dette allerede nå, tilsier nok at det er noe karet ditt som avgir mye forurensing. Er det mye halvdøde planter i karet?
Restefôr skulle det jo ikke være, siden du har hatt fôringsforbud
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap