Rosa/røde gjeller på Guppy. Guppyene klør seg også på alt i akvariet

Guppyene mine er rosa/røde på gjellene, de klør seg også på gjellene.
De ser helt fine ut ellers, mange av dem er gravide. De svømmer rundt overalt, og de spiser godt.

Ph: 7,5
Nitrit: litt :S
Men de var røde på gjellene før det ble nitrit!

Pappa tok nettopp livet av en Guppy-hun, for hun var nesten død, og hun lå litt på siden i overflaten. Hun var helt kjempe tynn, og hadde rosa/røde gjeller. Tror ikke du har spist på flere dager, men har ikke sett det før i dag. :/

Noen som vet? Er det sykdom?
I Frank sin sykdomsartikkel står det forklaringer/kjennetegn på de mest kjente sydommene

Sitat fra artikkelen;

Dactylogyrus:
Om det er gjelleparasitter som har infisert fisken din, vil pustefrekvensen øke krafig. Fiskene vil oftest puste med en gjelle, og klemmer gjerne finnene til kroppen. Det er heller ikke uvanlig å se at fisken "vrir" på hodet.

Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus

Har sett på den artikkelen, jeg tenkte det var den der
Dactylogyrus. Men jeg vet jo ikke, tørr ikke å starte med medisin hvis jeg ikke er sikker. :s

Noen som vet hva det kan være?
Fant frem en tidligere tråd om røde gjeller, og da hadde Frank svart dette ;

Frank Angell
De røde gjellene kan tyde på at det er noe i vannet dem slett ikke har sansen for. Har du salt i vannet?

Mulig det er dette hos deg også .

Veldig mye Frank her nå
Siden dere så åpenlyst snakker bak min rygg her, får jeg vel gripe inn :p:p

Ut i fra det du beskriver, fiskeelsker, er jeg ganske sikker på at fiskene dine, på lik linje med tusenvis av andre guppy-er er rammet av parasitter. Det er mer vanlig at de er det, enn at de ikke er det.

Ut i fra beskrivelsen om kløe ved gjeller, og rødhet, er jeg ikke 100%, men ganske mange % sikker på at fiskene dine har gjellemark, av en eller annen undertype.
Avmagringen kan trolig sees opp mot tarmparasitter, også en gjenganger hos guppy.

Jeg ville kjørt en runde eller to med Prazi i vannet - denne er effektiv, billig, og ødelegger ikke bakteriekultur etc
Men jeg er ikke helt sikker. Studerte dem skikkelig igår, og da så jeg at de er ikke rød på gjellene, men rett bak, er det normalt? Også er det bare noen få som har det, må jeg gi medisin til alle, eller skal jeg flytte de syke over i et tomt akvarie også ha medisin i?
Om de er røde bak selve gjellestrukturen, er dette uvanlig. Kan ikke minnes å ha sett dette relatert til konkrete sykdommer.

Når det gjelder de vanlige prasittene, er dette noe som om en har det, vil befinne seg tusenvis av i karet. Det er da behøvelig å behandle hele karet, ikke bare de(n) som er synlig rammet.
Hvilken medisin må jeg kjøpe da?
Fiskeelsker!
Hvilken medisin må jeg kjøpe da?

Om dette røde skyldes gjellemark, er prazi, som allerede nevnt rett. Om dette røde skyldes irritasjon i forhold til noe i vannet, er ikke medisin veien å gå.

Som du selv sa i går; dette ser ut til å være bak selve gjellen, og da er det ikke godt å si hva som gir dette, og hva en bør gjøre.

Anbefaler deg uansett en runde med Prazi, siden guppyer er så ofte rammet av kjedelige parasitter som de er.
Hyppige vannbytter er også bra
Jeg har en medisin som heter Punktol 1000, det står på bruksanvisningen at den kan bruker til fisker som klør seg på gjenstander, hvitprikk, sammenklemte finner og mer. Kan den brukes, eller skal jeg kjøpe Prazi?

Kan jeg kjøpe Prazi på vanlig dyrebutikk? Hva koster den sånn ca.?
Fiskeelsker!
Kan jeg kjøpe Prazi på vanlig dyrebutikk? Hva koster den sånn ca.?

Nei, det kan du ikke. Den må bestilles fra en amerikansk nettbutikk i USA, og man må ha kredittkort for å betale...
Siden du bare er 13 år, antar jeg du må finne en annen medisin som er å få kjøpt i Norge.
Men er det en annen medisin jeg kan kjøpe da?
Jeg trenger svar før i morgen, for da skal jeg kanskje til Tromsø. Ikke for å mase, men hadde jo vært litt fint om jeg fikk svar før i morgen.
Prazi er en av svært få medisiner som faktisk fungerer mot gjellemark. Det er derfor denne stadig anbefales, i motsetting til en masse andre medisiner produsenten oppgir skal ha effekt på gjellemarkene.

Punktol vil kunne ha en forbigående effekt, i beste fall.
Hva mener du med forbigående effekt?
Jeg la merke til at du skrev at du hadde nitritt i karet ditt, litt lenger oppe i tråden. Rødhet i gjelleområdet kan komme av at gjellene er "brent" av nitritt eller ammoniakk også. Har du testet for begge disse? Ta med en vannprøve til zoobutikken, og be dem teste med dråpetester for begge deler.
Om det er dette, så hjelper ikke allverdens medisiner. Men rent vann kan hjelpe, iallefall på de fiskene som ikke er for hardt skadet i gjelleområdet.

Du burde skifte vann ofte når du har nitritt i akvariet, uansett hvor lite det er (du skriver "litt"). Hvor ofte bytter du vann nå? Du burde bytte hver dag inntil nitritten er helt borte. Det kan ta et par uker...
Fiskeelsker!
Hva mener du med forbigående effekt?

De voksne ormene drepes, men ikke eggene. Dvs man tror fiskene er kurert, i noen uker...
Er ikke sikker på om de har så "orm", mulig de bare er rød på grunn av at de er så tjukke, de er HELT gravid :P

Men kanskje jeg kan prøve punktol 1000 også skifte vann litt ofte? Tror du det kan hjelpe?
Man medisinerer ikke, om en ikke vet hva en medisinerer mot\ for. Ikke uten at det er skikkelig kritisk i alle fall.

Vannbyttene anbefaler jeg, men skipp den medisinen. Denne har effekt på f.eks hvitprikk og oodinium, ikke det som evt plager dine fisk. Det er ikke noen vits å utsette fiskene for kjemisk stress som har liten til ingen effekt
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap