Maller og Eplesnegler

Inaktiv bruker
Hei. Jeg lurte på om noen har erfaring med maller og eplesnegler i samme akvarium. Jeg vil jo tro at dette er en vanlig kombinasjon, men eplesneglene våre har blitt stygge og ødelagte i skallet, man kan se sprekker og til og med deler av skallet som er borte. Kan det være mallene som tror sneglene er avfall og skitt som de vil bli kvitt, eller trives de ikke med eplesnegler i det hele tatt på grunn av territoriumskonkurranse? Dette virker jo rart, i og med at sneglene stort sett beveger seg i alle områdene i akvariet, og dessuten er så små i forhold til mallene, at mallene ikke burde føle seg truet på noen måte. Men vet altså ikke hva grunnen kan være til at sneglene blir så stygge og skadde, tror det er en som er død nå også:s
Jeg ville først og fremst tenkt på om sneglene får nok kalk. De trenger det for å bygge opp skallet sitt. Og det høres ut som om det er nettopp dette de har problemer med.

Jeg har ingen erfaring med at maller og eplesnegler er noe problem.
Inaktiv bruker
Åja, hehe, det høres jo i og for seg fornuftig ut, men vi har en rosa eplesnegle som har vokst kjempefort og er blitt kjempefin, den har helt fint skall, ikke noen riper, og fargene er helt fine. Når jeg tenker meg om har jeg jo ingen forklaring på hvorfor mallene ikke har plaget den rosa, hvis den teorien skulle ha vært riktig:P så det er den nok ikke. Men hvis kalkmangel er problemet kan jeg heller ikke skjønne hvorfor den rosa er så fin og sterk i forhold til de gule.

Men hvis jeg trenger mer kalk i akvariet, er det noe som kommer naturlig, eller må vi tilsette ren kalk? Vi renser akvariet ofte, ca. 1 gang per uke, men det har vel ikke noe med det å gjøre.

Takk for svaret
Inaktiv bruker
noen som har noe mer å si?
Inaktiv bruker
noen som har noe mer å si?
Kalk må tilsettes. Finnes i mange forskjellige former... kommer an på om man må justere pH, eller om det bare er gH man må fikse på. Hvordan er vannverdiene, og hva krever fiskene i karet?
Inaktiv bruker
Ok takk. men det merkelige er at en gang var de gule like fine som den rosa eplesneglen, men en dag da vi våkna opp var de to gule helt ødelagt nesten, hadde masse riper og sprekker i skallet...
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap