Mistet en Crypto gjødseltabl i akvariet - problemer?

Flyttet 250 litern i går. For å få flyttet det tappet jeg det ned til det var ca 5-10 cm igjen oppå grusen. Det ble sikkert 90% vannbytte. Rørte ikke pumpa og filtrene.

Benytta sjansen og tok en kraftig luking av planter. Tok dem opp av vannet og plantet dem etterpå i redusert utgave. For å pleie dem tok jeg en runde med gjødsling. Brukte Crypto gjødseltabl fra Tetra.

Det gikk bra helt til jeg skulle putte den siste tabl i grusen bak steinrøys til den siste sverdbladplanten.

Taket glapp - de blir litt sleipe når de er våte - og jeg var ikke kar om å finne den igjen. Fargen lignet steinene i grusen.

Totalt brukte jeg 5 tabl rundt omkring i akvariet - 4 på rette plass, mens en løser seg opp rett i vannet! (1tabl pr 40 liter ved påfyll)

Vil dette gi meg problemer framover!
Bør jeg teste vannverdier oftere framover, og hvis det er å anbefale - hvor ofte er det nødvendig?

Det er jo litt ergelig om dette gir nitritt oppblomstring etter alt strevet.

Må si at resultatet ble bra, om noe snaut enda pga dem kraftige lukinga.
Tviler på at det vil kunne måles med nitrittmåler... Det er vel hverken nitritt eller nitrat i slike tabeletter som er beregnet på akvarie? Men det er selvsagt mulig å få forgiftning av micro-mineraler... Har du fisker eller dyr som er bunnspisere, så er det jo særlig viktig at slike tabeletter ikke blir liggende oppå grusen... Det pleier ihvertfall å stå på de gjødseltypene jeg bruker...
Har ikke sett Bartesam det er ancistrus hannen i dag. Men han er litt sky av seg til vanlig.
Det er veldig åpent nå i forhold til tidligere, så dette kan være medvirkende årsak. Skal kikke ekstra i kveld etter slukking av lys om jeg ser ham.

Tenkte også på om noen kunne ha spist ham og trodd det var mat? Men de spytter jo fort ut om de ikke liker noe, så faren er kanskje ikke så stor?
Palett yngelen min gravde opp en slik tablett og spiste den opp, men ingen av dem døde, så det skal nok gå bra
Håper det går greit da. Det kan jo bli oppblomstring av alger om det blir for mye næring i vannet, men i og med at det var så stort vannbytte rett før så er kanskje sjansen ikke så stor for at det skal skje.

Tar å måler vannverdiene senere i dag, må en runde ute først.

Har hatt opptelling, og det er vel kun en kuhlii ål jeg ikke har observert etter flyttingen. BarteSam (ancistrushann) dukket opp i går ettermiddag. Han var vel bare litt skeptisk etter alle trumultene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap